Reklama

Reklama

Anonym

  • Velká Británie Anonymous (více)
Trailer 1
Velká Británie / Německo / USA, 2011, 130 min

Režie:

Roland Emmerich

Scénář:

John Orloff

Kamera:

Anna Foerster

Hrají:

Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel (více)
(další profese)

VOD (1)

Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (394)

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: John Orloff | Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker | Produkcia: Roland Emmerich, Larry Franco, Robert Leger | Distribúcia: Columbia Pictures | Štúdio: Anonymous Pictures, Centropolis Entertainment, Relativity Media, Studio Babelsberg Motion Pictures | Rozpočet: 30 miliónov $ | Tržby: 15,685,544 $ || --- Po tomto kuse môžem definitívne povedať, že Emmerichoviny zožeriem v jakejkoľvek forme a žánru. Sám sa tomu divím, ale ak sa pozerám na jeho priemerné hodnotenie mnou videných filmov, vychádza mu krásnych 4,125*, čo by ho malo hodiť do mojej top10ky režisérov, tojest nadtým pouvažujem, najprv však zhliadnem White House Down. --- Anonymous je klenotom na pamiatke Shakespear-a, pretože divadelné pasáže boli pre mňa vyslovene záživné, čo sa nedá povedať skoro o žiadnom filme s podobnou tematikou. Rhys Ifans by mal dostávať viac preistoru v popredných filmoch, jeho um je totiž najsilnejšiou devízou tohoto kusu. Mýtus o tom, že sa jednalo o šlachtica v anonymite je tu vykreslené logicky a zrozumiteľne. Čo ale už tak jasné nie je, a uberá to na celkovom zážitku, sú preskoky v časových rovinách. Bez toho by ten film bol jasným fullhouse-om aj v rukách vandala, akým je Emmerich. 80% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý alternatívny príbeh Shakespearovej negramotnosti, avšak veľmi zložito vyskladaný. Divák musí byť veľmi pozorný aby tie všetky mená pobral a v príbehu sa neutopil. Výprava bola ale veľmi slušná (hlavne kostýmy a interiéry). To isté sa dá povedať aj o hercoch, takže u mňa spokojnosť. Nadpriemer. 75/100 ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Hlavní téma Anonymousu není Shakespeare, ale spíš odvěký vztah politiky a umění, který film velmi zajímavě a hlavně důsledně vykresluje. Vlastně je možné si nakreslit úsečku, na jejíž jeden kraj umístíme umění a na kraj druhý politiku, a všechny klíčové postavy z filmu na ni umístit a úsečku jimi rovnoměrně zaplnit: k ryzímu umění patří herec vydávající se za Shakespeara, který postaví divadlo Globe, shání rekvizity, vede herce a sám je hercem celou duší od hlavy až k patě. Jinak je ale šupáckým, pologramotným opilcem, který o politiku nejeví zájem a zajímají ho jen peníze. Dál od něj spadá přece jen satiričtější dramatik Ben Jonson, který ovšem také myslí hlavně na umění a tvrdí, že jeho hry s politikou nemají nic společného, jsou to jen prosté komedie. Někde mezi umění a politiku se řadí ti, kteří se snaží to druhé zničit, jak je zjevné ze dvou hlavních postav filmu, Roberta Cecila nesnášejícího divadlo a Edwarda de Vere rebelujícího proti vládě. Blíže politice má dramatik Christopher Marlowe, známý prospěchář a udavač, který i v reálu vykonával občasné služby pro vládu jako špion. A do ryzí politiky náleží třeba stuartovec Jakub I. nebo královna Alžběta I. Vidíme jasné a pravidelné pokrytí celé úsečky. Podle stejného klíče lze do takových pěti skupin rozdělit i většinu filmových tvůrců: první točí ryzí lartpourlart, čistě umění pro umění, experimentují třeba s médiem. Druzí se rekrutují z filmových kritiků a netočí umění pro umění, jako spíš umění o umění, k čemuž mají coby o umění píšící kritici logické předpoklady, dali by se sem zařadit třeba francouzští tvůrci kolem časopisu Cahiers du Cinéma inspirující se americkou tvorbou. Třetí skupina vystupuje angažovaně a burcuje, ať už z politických pozic proti umění jako Robert Cecil nebo z uměleckých pozic proti politice jako jeho sok Edward. Tuhle pozici podle všeho hájí i Emmerich, který tu vlastně básní o tom, jak je každé umění politické a pero mocnější než meč. Jenže ono je možné být ještě razantnější a jít mnohem dále, jak je zřejmé že čtvrté skupiny, která to s politikou táhne a slouží jí, což dokládají dva asi nejznámější příklady z dějin kinematografie, Riefenstahlová propagující nacismus a přesvědčený marxista Ejzenštejn. Vrchol pak představuje pátá skupina tvůrců, kteří jsou ryze a stoprocentně političtí, podobně jako je první skupina ryze umělecká (stejně se k sobě má druhá a čtvrtá skupina, jedna koketuje s uměním, druhá s politikou). Patří sem Václav Havel, jehož nejdůležitějším dramatickým dílem a divácky nejvděčnější absurdní fraškou bylo proslulé „humanitární bombardování“ Srbska. A patří sem i Usáma bin Ládin, známý fanoušek americké kultury, který své plány z 9/11 ukradl z amerických blockbusterů, jimiž jako by se ve svých apokalyptických intrikách přímo inspiroval. Jen těžko lze popřít, že se tehdy Usáma bin Ládin ukázal jako mimořádný a velmi talentovaný hollywoodský scénárista. Je-li tedy Emmerich přesvědčen o tom, jak dává ve filmu najevo dvěmi takřka identickými výroky, že „pero je mocnější než meč“ a že „každé umění je politické, jinak by to byla jenom dekorace“ (v čemž lze vidět i určitý komplex Emmericha, který chce své odlehčené filmy rehabilitovat jako výpověď), je třeba mu vzkázat, že umění může být dokonce více než politické - může být samotnou politikou, s níž se identifikuje, jak zdárně prokázal Václav Havel a Usáma bin Ládin. () (méně) (více)

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Technicky i herecky je to skvělé, o tom žádná. Největší problém však vidím ve scénáři, který byl až zbytečně zmatečný a častokrát jsem jednotlivé časové skoky nezaznamenal, což způsobovalo bordel v ději a nakonec i v postavách. Nicméně jako takové nahlédnutí do alternativně pojaté historie to funguje slušně. Od Emmericha mám ovšem raději akčněji pojaté snímky. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Anonym je pro mě docela velký překvápko od pana režiséra. Nenapadlo mě, že by se pustil i do tak odvážné látky, jako je právě jedna z teorií o životě Williama Shakespeara. A musím říct, že i přes to, jak je film velice obtížný na sledování, se mu vystihnout atmosféru doby velice dobře povedlo. Ta náročnost je vlastně to nejhorší, co film mohlo potkat, ale pokud člověk pořádně a bedlivě sleduje, tak to za to stojí, protože se mu dostane velice zajímavý příběh, kterému dominují skvělé herecké výkony a nejlíp na tom je právě Rhys Ifans, který předvádí přímo geniální výkon a sledovat ho v této postavě byla radost i utrpení zároveň. Celkově tak tenhle film beru jako velice pozitivní událost, u které mě snad jenom mrzí to, že film se nenatáčel v Česku, protože pak by se film nemusel jevit tolik digitálně. ()

Galerie (83)

Zajímavosti (8)

  • Joely Richardson, která ve filmu hraje mladou královnu Alžbětu, hrála dříve Kateřinu Parrovou v seriálu Tudorovci (od r. 2007), tedy poslední ženu Jindřicha VIII., otce Alžběty I. (vanityfair)
  • Film je financován režisérem Rolandem Emmerichem. Jako hlavní důvod svého počínání režisér uvedl možnost distancovat se zásahům produkční společnosti a točit si tzv. „na vlastní triko“. (Conspi)

Související novinky

Roland Emmerich zničí Měsíc

Roland Emmerich zničí Měsíc

09.05.2019

Režisér Roland Emmerich (Den nezávislosti, 2012) má pověst tvůrce, který rád ničí věci. Města, planety, kariéru Williama Shakespeara – ve jménu zábavy to zničí všechno. Jeho nový velkofilm Moonfall… (více)

Emmerich zničí Bílý dům... zase

Emmerich zničí Bílý dům... zase

04.04.2012

Studio Sony/Columbia minulý týden utratilo 3 milióny dolarů za scénář akčního thrilleru White House Down od Jamese Vanderbilta (Zodiac, Amazing Spider-Man). Je to nejvyšší suma, jaká byla letos v… (více)

Oscar 2012 - výsledky

Oscar 2012 - výsledky

27.02.2012

84. udělování zlatých sošek, ke kterým se po letech vrátil Billy Crystal jako průvodce, bylo ve znamení tradice. Jedna z nejočekávanějších a nejsledovanějších televizních show roku se vrátila ke svým… (více)

Oscarové nominace 2012

Oscarové nominace 2012

24.01.2012

84. udělování výročních cen Americké filmové akademie se blíží. Ať už se vám to líbí nebo ne, pořád jde o nejsledovanější a z jistého pohledu i nejprestižnější filmové ceny na planetě. Takže, kdo se… (více)

Reklama

Reklama