Režie:
Ivo NovákScénář:
Drahoslav MakovičkaKamera:
Rudolf MiličHudba:
Petr HapkaHrají:
Bronislav Križan, Petr Svojtka, Luděk Munzar, Andrea Čunderlíková, Jana Hlaváčová, Karel Augusta, Oldřich Vízner, Jana Drbohlavová, Jiří Krampol (více)Obsahy(1)
Vybraní vojáci základní služby v 50. letech v malé pohraniční jednotce střeží oddaně západní hranici, bojují s narušiteli a odhalují síť jejich pomahačů... (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (52)
70te roky a normalizácia v plnom prúde. treba posilniť popularitu pohraniciarov (potom co strielaju po ludoch snaziacich sa utiect cez hranice) a tak na scenu prichadza "na konci sveta". plejada viac menej slavnych a znamych hercov (i ked je divne ze hviezda typu jiri krampol je tam len asi 2 minuty a povie celkovo len 3 vety) ako partia hraniciarov chraniacich nas socializmus pred hrozbou zo zapadu a vnutornymi nepriatelmi. nadriadeni su bud sympataci ci neskodny idioti (augustova postava) a moralka a respekt k nadradenim v podstate neexistujuci. zvlastne posoby i milostna linka medzi svojtkom a cunderlikovou. ta je na zaciatku tazka katolicka, ktora ma problem i len s bozkom, ale spravnemu socialistickemu ateizmu jej viera prilis dlho neodola (potom ich milostna linka vsak z filmu zmizne aby sa objavila opat az na konci). je tu i jedna akcna scena ale ta je na urovni ktora by sa dala ocakavat (teda nic moc)... ()
Tohle byl teda blábol o ničem. Pohraničníci vraždí lidi prchající z republiky a za to dostávají opušťáky. Žádná výrazná role, herci vesměs podprůměrní a navíc předabovaní Brzobohatým, Tokošem, Kotrbovou, Lábusem a Hanzlíkem. Špatná režie, špatný střih, některé scény vůbec nedávají smysl. Scénář pana Makovičky postrádá jakoukoliv logiku a jak vojáci, tak diverzanti mají k normálnímu IQ hodně daleko. Petr Hapka se s hudbou taky moc nevycajchnoval, zřejmě ho to nebavilo. Film svým tématem může připomínat Krále Šumavy, jenže to je úplně jiná liga! Na konci světa je nevýrazná ideologická hovadina, zatímco Král Šumavy staví hlavně na atmosféře a bezvadné kameře. Ivo Novák má na svém kontě rozhodně kvalitnější záseky, v tomhle případě šlápl hodně vedle. ()
Klasické normalizační drama. Všechno se odehrává v šedivém bezčasí, postavy jsou svoje vlastní karikatury a zvraty jsou viditelné čtvrt hodiny dopředu. Drahoslav Makovička navíc nebyl nijak schopný scenárista, takže dialogy tahají uši a občas mi bylo za herce trapně. Vrcholem zmaru je protahovaná diskuze o řeckých filosofech, jíž chybí pointa i účel. Pozitivem je jen krásná Andrea Čunderlíková a dejme tomu funkční romantická linie. ()
Poměrně hezký příběh z pohraničního prostředí padesátých let, i když by se myslím z celého toho příběhu dalo vytěžit daleko víc, jen se některá postava nebo dvojice začne rozvíjet zasune se do pozadí a film zabředne do málo zajímavých scén, jinak tyhle filmy z pohraničí a začínajícími mladými čekateli SNB mám velice rád a tento mezi ně určitě patří i když ne mezi ty nejlepší. ()
Pragma faulon - nic lepšího nečekejte. Nalákaly mě v komentářích zmiňované herecké výkony a humor. Našel jsem utahaný, nudný, v nejhorším duchu reálného socialismus "vtipný" pokus o komedii. Nic na tom nezměnil filosof Vízner, příšernou písničku zpívající Korn anebo socialistická křesťanka Čunderlíková. ()
Galerie (3)
Photo © Film Europe
Zajímavosti (6)
- Ve filmu hrají manžele Luděk Munzar a Jana Hlaváčová, kteří byli v manželském svazku i ve skutečnosti. (M.B)
- Postava desátníka Lebedy, představovaná hercem Alexejem Okuněvem, je dabována chvílemi Jiřím Lábusem (00:02:15), ale také Jaromírem Hanzlíkem (01:04:14). (Scott67)
- Alexeje Okuněva (desátník Lebeda) namluvil Jaromír Hanzlík. (sator)
Reklama