Režie:
Mel BrooksScénář:
Mel BrooksKamera:
Joseph F. CoffeyHudba:
John MorrisHrají:
Zero Mostel, Gene Wilder, Dick Shawn, Kenneth Mars, Renée Taylor, William Hickey, Mel Brooks, Andréas Voutsinas, Lee Meredith, Bill Macy, Estelle Winwood (více)Obsahy(2)
Gene Wilder a Zero Mostel mají dokonalý plán, jak vydělat peníze na Broadwayi. Nejspíše proto v jejich divadelním představení vystupuje tančící Hitler. Úředník Leo Bloom, objevil, že divadelní producent Max Bialystock zpronevěřil peníze. Při kontrole jeho dokladů pochopí, že se dá vydělat i na největším divadelním propadáku. Producent ovšem nesmí vracet peníze. Tato myšlenka spojí oba muže dohromady. Začnou hledat nejhorší hru, kterou by mohli uvést na jevišti. Tu jim poskytne německý emigrant, jenž napsal hru o Adolfu Hitlerovi. Bývalého nacistického vůdce představuje jako geniálního vypravěče anekdot. Bialystock a Leo Bloom ještě ke spolupráci přizvou De Bricea, osvědčeného likvidátora divadelních her. Z hereckého konkursu na roli Adolfa Hitlera eliminují všechny uchazeče, kteří něco umějí. Zdá se, že všechno promysleli velmi pečlivě... (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (111)
Ještě ne parodie, jako spíše satira na divadelní prostředí. I když nemohu říct, že bych se nesmál, je znát že se Mel Brooks teprve rozjíždel a kadence vtipů na filmovou stopáž není nijak velká a potenciál většiny postav vyznívá do ztracena. Kdyby byl celý film stejný jako ujetý nácek Kennetha Marse, byla by to skutečná bomba. 60%. ()
Za tento film dostal Mel Brooks Oscara za scénář. Není to ještě parodie, ale rozhodně vynikající satira. Gene Wilder a Zero Mostel hrají producenty, kterým hrozí, že budou nuceni zaplatit všechny strašné dluhy, a tak se rozhodnou způsobit krach své firmy - jedině tak se placení vyhnou. Zinscenují tedy nevkusem kypící muzikál o Adolfu Hitlerovi, pro jehož realizaci najmou nejhorší dostupné herce. Je to opravdu skvělá legrace, nenechte si to ujít! ()
Na takovýto druh filmu člověka tak úplně nepřipraví žádný popis – na jedné straně si můžete vychutnávat nemalé porce chytré nadsázky a zdravého bourání jednoho tabu za druhým s razancí, která překračuje i hodně odvázaný standard končících 60. let, z druhé strany do vás perou tuny slaboduchého uječeného humoru z páté cenové… Ne že by to místy nebyla pekelná sranda, ale stejně často jsem se za tvůrce cítil prostě jenom trapně; mým šálkem hitlerovské legrace z divadelního prostředí bylo mnohem spíš Lubitschovo Být či nebýt, takže celkové hodnocení tentokrát jen lehce nad průměrem. ()
"Just say "oops" and get out!" Totálne šialená komédia plná bizarných postáv, zaradená medzi 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. Absurdita je tu prítomná v až tak prehnanej miere, že som mal spočiatku dosť rozpačité pocity a trvalo mi dlhšie, kým sa mi podarilo na tú šialenú vlnu nasadnúť. Veď keď si len človek vezme tú iróniu vo fakte, že židovský producent Max Bialystock nakrúca muzikál, ktorý velebí Hitlera, alebo to akým spôsobom ten producent financuje svoje predstavenia! Inak v tomto ohľade ma okamžite napadla kauza Harveyho Weinsteina, len v tomto filme je akoby celá obrátená na ruby. Kým v skutočnosti producent sexuálne zneužíval mladé herečky, ktoré sa museli podriadiť, ak sa chceli presadiť, v tomto filme sa naopak producent necháva sexuálne obťažovať zoschnutými starenami, aby mu tie na oplátku financovali jeho produkcie. Takýto paradox jednoducho nevymyslíš (alebo o tých nekalých praktikách vedeli tvorcovia už vtedy a takto rafinovane to prezentovali?). Ako som už naznačil, po mojich počiatočných rozpakoch prišiel odrazu zlom a od istého momentu (dávanie dokopy tvorivého tímu) mi film začal pripadať vtipný, dokonca som sa až do záveru nedokázal prestať škeriť. Samotný muzikál "Springtime for Hitler" som si už potom celkom užíval, najmä kreácie Lorenza alias Führera ("Lorenzo St. DuBois. But my friends call me L.S.D.") v podaní Dicka Shawna, ktorý mi tu trochu pripomínal Bennyho Hilla. "Er liebt mich, er liebt mich nicht. Er liebt mich, er liebt mich nicht. Er liebt mich nicht!" "Hey, man. I lieb you. I lieb you, baby. I lieb you! Now lieb me alone." ()
Mel Brooks byl prvním nefalšovaným králem parodií a už v prvním filmu kraloval. Producenti nejsou parodií, jsou jen klasickou komedií. I když klasickou - jeden zkrachovalý producent a jeden uťáplý účetní vymyslí plán na zbohatnutí - vyberou tunu peněz na muzikál, který bude propadák a nikdo nebude chtít podíly. Za tím účelem koupí námět od fanatického nácka, najmou příšerného přiteplaného režiséra, do hlavního role zhuleného hippie zpěváka a udělají z nacistického nástupu k moci muzikál. Zaručený propadák že? :) Mel Brooks se s tím nepáře a pálí nekorektně do všech stran - do mužských zlatokopů s gerontofilními vztahy, teploušů, nacistů, hippies, blbých sexretářek a především do tvorby stupidních muzikálů. Geniální vedlejší postavy a ještě skvělejší ústřední dvojice. Známější Gene Wilder jako uťáplý účetní táhne za kratší konec, zato neznámý Zero Mostel už podruhé naprosto kraluje a opět v roli absolutně geniálního podvodníčka. SPOILER: Konec ve vězení ukazující, že starého psa novým kouskům nenaučíš rozhodl a já si jednou nadhodnotím až na 5*, protože jsem se bavil od začátku do konce. PS: Ústřední písnička je chytlavá :) Komedie roku 1967. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (16)
- V pokoji nacisty Franze Liebkinda (Kenneth Mars) visí plakát s obličejem Adolfa Hitlera. (Kmotr76)
- Místy lze zaslechnout hlas režiséra Mela Brookse. Například nadaboval tanečníka, který zpívá: "Don't be stupid, be a smarty/Come and join the Nazi Party" v písni "Springtime for Hitler". (Kmotr76)
- Roder De Bris (jedna z hlavních postav) byl inspirován Edwardem D. Woodem Jr.. (Pumiiix)
Reklama