Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když už si bostonská policie neví rady při řešení série brutálních vražd žen, které evidentně nic nespojuje, je rozhodnuto vytvořit zvláštní komisi v čele se známým právním teoretikem Johnem Botomlym (Henry Fonda). Vraždění sice pokračuje dále, ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. A tak jednoho dne přivede náhoda Botomlyho a jeho spolupracovníka detektiva Di Natala (George Kennedy) vrahovi na stopu. Vyřešení složitého případu je pak překvapivé. Ve filmu, který je inspirován skutečným případem, zaujme zejména mimořádný herecký výkon Tonyho Curtise v roli mnohonásobného vraha Alberta De Salvy. (Historik)

(více)

Recenze (89)

monolog 

všechny recenze uživatele

Zatraceně kvalitní detektivka, na jejíž styl vyprávění si ale musí člověk nejdřív zvyknout. Já tedy rozhodně musel, protože i když mám oko cvičený na čtení titulků a zároveň přejíždění děje na obrazovce, sledovat dění na dvou, třech či pěti oknech jsem prostě nestíhal a docela mě to rušilo. Oproti mnoha jiným jsem se s tímto způsobem rozoknování potkal poprvé a Čtyřiadvacítkou nedotčen mě to nejdřív málem odradilo. Příběh je nestandardním vyšetřováním, kde vlastně ani tak nejde o to vypátrat, kdo je vrah, ale udělat jeho vraždění přítrž. Postavy policistů jsou většinou dost odfláknutý, protože na ně nebylo dost času. Víc prostoru dostal Henry Fonda jako hlavní vyšetřovatel a nejvíc paradoxně Tony Curtis jako schizofrenní psychotický vrah a to přestože se objeví až v poslední třetině. Jenže největší problém tu je, že se to pouze zakládá na pravdě. Ve skutečnosti totiž tu chybí řádná dávka faktů a událostí provázejících jak DeSalvovo zatčení, tak uvěznění. DeSalvo nebyl žádný beránek, od mládí byl problémový typ, kradl a přepadal a něklikrát i seděl. Všechny ženy (19 - 85 let) zabil v období jednoho a půl roku od 6/1962 do 1/1964 (to mu mimochodem bylo přes třicet). Po jeho odhalení se přihlásily další desítky a stovky, že je také přepadl a znásilnil. DeSalvo byl v sedmašedesátým odsouzen na doživotí, ale necelý půlrok poté se mu povedlo utéci z vězeňské nemocnice. Když se další den přiznal se slovy, že chtěl jen ukázat veřejnosti, jaké podmínky v té nemocnici panují, odvezli ho následně do nejtěžší věznice Walpole, kde ho o šest let později našli zavražděného v uzavřené cele. Jeho vraha nikdy nedopadli. Přesto pochyby nad jeho "autorstvím" vražd stále zůstávají, protože oběti byly tak rozdílné (věk, rasa, modus operandi) a navíc se několikrát rozcházela DeSalvova výpověď s důkazy. Někteří dnes soudí, že mohl krýt skutečného vraha. Film je prostě hodně upravená pohádka, která nemá se skutečností nic moc podobnýho a to včetně toho, že deSalvo nebyl nikdy diagnostikován jako schizofrenik ani žádný duševní záchvat nedostal. Ale jako film je to výtečná kombinace napětí a nebezpečí. Kdo se chce něco dočíst nejen o DeSalvovi, archiv FBI je nejlepší možností. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Tony Curtis ako sériový vrah žien na začiatku 60 rokoch v originálnom pojatí Alberta De Salva s viac ako tuctom vrážd na konte,zobral si na seba náročnú úlohu,aby to bolo uveriteľné,čo z Tonyho výrazu sa snaží tak byť. Henry Fonda,ktorý v roku 68 stíhal napríklad aj Leoneho Vtedy na Západe,kde bol záporná postava,zrejme jeho jediná vo filmografii,tu sa karta automaticky obracia k tomu,aby právny expert vypátral človeka alebo niekoľko ľudí?,ktorí to majú na svedomí,tento snímok ide v presvedčení o jednotlivcovi,ktorého uvidíme až po hodine s tvárou Tonyho Curtisa,tak je podľa mňa diskutabilné hovoriť len o jednom človekovi... Rozdelenie obrazu ako napr..v seriáli 24 je výraznou pomôckou k navodeniu hustej atmosféry obetí,následne novinárov a samozrejme vraha,ktorému nie je vždy vidieť do tváre + detektívov. Pritom je Albert/Tony otcom dvoch detí,má manželku,ale najviac,čo bije do očí je,že je schizofrenik,ktorý má rozdvojenú osobnosť,a to druhé ja robí tieto prasačinky,ktoré terorizujú Boston do vôd strachu,koľko bude obetí? Rok pred škrtičom vznikol taktiež kvalitný počin In Cold Blood,ktorý odporúčam,tento je možno o malý stupeň kvalitnejší s hercami ako Fonda,Curtis a Kennedy,čo priláka ako osi na med,ale kvôli hercom som to nechcel len vidieť,zaujímala ma nálada ľudí,čo sa im vtedy muselo honiť hlavou? ()

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Další nepříliš známá ale povedená detektivka ohánějící se populární známkou natočeno podle skutečné události. Film je slušně rozjetý a hojně využívá rozdělení obrazu, kdy divák sleduje několik situací najednou z různých úhlů pohledu. Později však film sklouzne do stereotypu, kdy detektivové jezdí od mrtvoly k mrtvole a nějakým vyšetřováním se moc nezabývá. Naštěstí to zachraňují velice dobří herci, kdy zvláště ze začátku dostává velký prostor George Kennedy. V druhé půlce film dává divákům možnost sledovat v akci samotného vraha s tváří a nezvyklým hereckým výkonem Tony Curtise. Trochu nevyvážená ale povedená kriminálka. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Najmä vďaka prvej polovici, nijak výrazná dráma, ktorá zaujme akurát formou spracovania. Druhá polovica z hľadiska vyšetrovania, vypočúvania podozrivého rozhodne zaujímavejšia, no v dnešnej dobe sa už nejedná o nijak mimoriadny snímok o sériovom vrahovi, ktorý by si vzhľadom ku skutočným udalostiam zaslúžil nové spracovanie. ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavá old-school kriminálka ze zlatých 60. let. Ani hvězdné herecké obsazení a působivé zpracování filmu (např. rozdělování obrazovky, kdy můžeme sledovat víc záběrů najednou) však nezakryje pomalé tempo a nudnější pasáže Bostonského případu. Že je vrahem Tony Curtis je nám známo již před polovinou snímku a pak už jen celou dobu sledujeme jeho vyslýchání, které (kromě Curtisova hereckého výkonu) ničím nezaujme. Přesto stojí za vidění. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (11)

  • Režisér Richard Fleischer použil ve filmu rozdělení plochy plátna na několik menších ploch, ve kterých běžel film nezávisle na ostatních menších plochách. Tuto filmovou novinku viděl poprvé na Světové výstavě (EXPO) v roce 1967 v Montrealu. Ihned si uvědomil potenciál, který se v této novince skrývá. Bohužel, vedení studia Twentieth Centrury Fox bylo silně proti. Vedení studia mělo obavy, že diváci budou velmi zmatení a nebudou vědět, kam se dívat. Toho právě chtěl Fleischer dosáhnout. Po dlouhém přemlouvání mnoha lidí nakonec šéf studia Richard Zanuck svolil k použití této novinky. (Rollo_Tomasi)
  • V závěrečné scéně Albert DeSalvo (Tony Curtis) prožívá v duchu útok na jednu ze svých obětí. Tony Curtis kvůli tomu chodil zkoušet s jednou mladou herečkou po celý týden do studia. Musel tuto scénu zahrát tak, jako by se doopravdy stala (včetně toho, že přinutil svou oběť, aby se svlékla). Po týdnu měl Curtis tuto scénu zahrát už bez přítomnosti herečky. Po dalším týdnu zkoušení vypiloval Curtis hraní tak, že byl režisér Fleischer spokojen. Potom tuto scénu několik měsíců neopakovali a vrátili se k ní až v okamžiku, kdy ji měli natočit. Režisér byl s provedením této scény nadmíru spokojen. (Rollo_Tomasi)
  • Krátce před natáčením utekl Albert DeSalvo z blázince, kde byl vězněn, ale po 33 hodinách byl chycen. (Chatterer)

Související novinky

Affleck Jr. vs. Bostonský škrtič

Affleck Jr. vs. Bostonský škrtič

10.01.2014

Sériovým vrahům se na filmovém plátně rád věnuje David Fincher, který do téže řeky úspěšně vstoupil třikrát – v Sedmi, v Zodiacovi a v Mužích, kteří nenávidí ženy. Momentálně točí detektivku Zmizelá… (více)

Affleck na lovu bostonského škrtiče

Affleck na lovu bostonského škrtiče

07.12.2012

Casey, „ten lépe hrající z Affleckovic bráchů“, se chystá jako producent a možná i hlavní představitel zpracovat jednu z nechvalně známých kapitol historie rodného Bostonu. V šedesátých letech v… (více)

Reklama

Reklama