Režie:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, Katharina Palm, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)
(více)Videa (21)
Recenze (720)
Secesně čistá filmařina o špinavých věcech v nitru člověka. Komplexní síť vztahů muž x žena, otec x syn, freudiánství x jungovství - přitom velmi jednoduché a přístupné... Mistrovská režie, dechberoucí Mortensen, precizní Fassbender a překvapivě démonická Keira Knightley (nejspíš ve své životní roli). A scénář s dialogy tak svižnými, vtipnými a inteligentními, že tuhle věc považuju za jeden z top zážitků posledních měsíců. ()
Cronenberg na stará kolena pěkně vyměk. Nebo vychytal Mouchy a začal točit děsivě nudné psychologické příručky pro začínající úchyly. Herr Jung na to šel vskutku vědecky! Když mu do ordinace přivezou šílenou krávu, která si je málem schopna vykloubit sanici, jak potřebuje jednu vrazit, a nepodaří se mu vykecat jí toho magora z hlavy, naordinuje ji odpannění a pětadvacet na holou při pravidelných sexuálních seancích, psycholog jeden ostřílený! Aby pak odstranil přetlaky, musí se přihlásit na terapii k Freudovi, se kterým pak unyle prožvaní zbytek filmu, až jeden zatouží ze zoufalství brnknout své domině, aby ho při tom dojela vyšlehat jezdeckým bitchíkem po koulích, ať u toho zažije aspoň trochu toho vzrušení. Naprostá noční můra, při které máte chuť raději sledovat zářezy na svých krvácejících předloktích, umocněná ohyzdnou Keirou, jenž přehrává tak urputně, že má člověk opravdu až neodolatelnou potřebu jednu ji fláknout. Ta psychoanalýza, to je ale pavěda, která je i při akutní schizofrenii schopna dojít k jedinému možnému závěru, a sice, že vás tatínek v mládí špatně píchal! ()
Mistrovské dílo, z kterého budou téměř nekriticky nadšeni především jedinci obeznámeni s tvůrcovou ranou tvorbou, protože se zde navrací pojetí ženské postavy jakožto velmi destruktivního (rozpad vztahů a hodnot) a zároveň i tvůrčího prvku (represe ega sloužící k odhalení imanentního Já nesvázaného konvencemi). Cronenberg se evidentně dostal do stádia, kdy tematizuje své vlastní dílo, a tak diváci očekávající souboj dvou psychoanalytických mozků budou odcházet pravděpodobně zklamáni, ale Kanaďanovi fanoušci budou s disputacemi na téma identity a spojení sexu se smrtí spokojeni. Jenom si nejsem jist, nakolik tato trojitá adaptace (ze scénáře přes divadelní hru dle knihy do filmu) bude fungovat v českém prostředí, kde se bude chodit na značku "Cronenberg", když převládá nesmyslné uvažování o režisérovi - vzhledem k jeho tvorbě - jako "úchylovi", "podivínovi", "zvrhlíkovi". Přitom, jak dokázal i předtím, není jen vyznavačem čehokoliv béčkového a exploatačního, ale má stejnou měrou rád i klasiky, a tak po svérázné poctě Bergmanovi přichází se svou variací na Viscontiho kostýmní "senzuální" dramata a biopicy. Rozhodně nejde o povrchní film, ale o to, co se skrývá za tím povrchem... a pro neoformalisty zároveň jde o nebývale promyšlené dílo, stavící na triadičnosti prvků (postav, výstavby vyprávění i způsobů záběrování). Více zde. ()
So slečnou Spielrein by som sa pohral a s Freudom si dal dútnika, ale než sa účastniť jeho dialogových dejchánkov s tvarovateľným a nerozhodným Jungom, radšej si sadnem k Zurichskému jazeru. Mortensen výborný a obrazová estetika lahodná, no emócie žiadne. Film, v ktorom mainstreamové herecké hviezdy prednášajú frázy, pochopiteľné pre minimum divákov. Polanskeho Horký mesiac rozprával o temných kútoch ľudskej sexuality poeticky a s vášňou. ()
Chtějí-li psychiatři svádět intelektuální klání, tak ať to dělají. Chtějí-li léčit, tak směle do toho. Chtějí-li spolu souložit, tak v tom jim také bránit nebudu. Ale ať za sebe nenastrkují mé oblíbené herce a nenutí mne tím, abych se na to díval. Ono je to totiž natolik nudné, že mi z toho přestaly zabírat prášky proti agresivitě a začal jsem nekontrolovaně mlátit hlavou do zdi tak silně, že jsem se uvedl do stavu naprosté příčetnosti. Tímto končím s léčením. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (25)
- Viggo Mortensen je o 19 let starší než Michael Fassbender. Mezi jejich postavami Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga byl stejný věkový rozdíl. (SydneyB)
- Film je zčásti natočen podle stejnojmenné knihy Johna Kerra, částečně se jedná o adaptaci stejnojmenné divadelní hry scenáristy Christophera Hamptona. [Zdroj: Cinema] (Terva)
- Plachetnice, kterou Jung (Michael Fassbender) dostal od své manželky, má evidentně plachtu z moderního materiálu, lanoví z nylonu a nerezové součástky, které v té době rozhodně neexistovaly. (eMeMko)
Reklama