Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychothriller vypráví o dvou stárnoucích sestrách, které společně žijí v domě na předměstí Los Angeles. Zahořklá Jane, kdysi ve vaudevillu známá jako zpívající zázračné dítě Baby Jane Hudsonová, se ovšem v dospělém věku dostala do stínu své sestry Blanche, úspěšné filmové hvězdy třicátých let, která je po automobilové nehodě upoutaná na kolečkové křeslo. Zahořklá Jane tak nevynechá jedinou příležitost, aby ji terorizovala. Bezmocná Blanche se nedokáže bránit fyzicky ani psychicky a s hrůzou pozoruje, jak se její sestra propadá dál a dál do naprosté demenci. Jane vytváří pitoreskní hororovou postavu, jejíž hrůzostrašnost vynikne o to víc, když se stará žena oblékne do dětských šatiček. - Pavla Bergmannová (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (149)

joehot 

všechny recenze uživatele

Obdiv je děvka, obzvlášť když o něj člověk přijde. Co se stalo s Baby Jane je cosi jako Misery v Sunset Boulevardu (je mi jasné, že Kingova kniha vznikla o čtvrtstoletí později, prostě jsem se tomu příměru nemohl vyhnout). Do obou jmenovaných však Aldrichovu filmu "něco" chybí. I přesto je Baby Jane rozhodně doporučeníhodná lahůdka se skvělou atmosférou a vynikajícím hereckým výkonem Bette Davis, lahůdka, která se na pátou hvězdu nedostala jen o fousek. Třeba napodruhé? ()

Freemind 

všechny recenze uživatele

Napínavý thriller a povinná četba pro každého fanouška a tvůrce horroru - není zde totiž žádný kompromis jak po stránce dějové, dramatické, tak té temné, živočišné, brutální. Dvě ústřední postavy jsou načrtnuty přímo ukázkově, i když se ze začátku otírají o karikaturu - "hodná" versus "zlá" sestra, jemná a pokorná bytost versus jedovatá, zapšklá harpyje. Ve společně obývané vile postupně sílí dusná atmosféra a narůstá jak psychické, tak fyzické násilí ... Je to dokonalý mix nejlepších Hitchcockových filmů a slavného Sunset Blvd (oba filmy končí vlastně téměř stejně) - Bette Davis a Joan Crawford zde dostaly přímo mamutí prostor a využily ho do poslední mrtě. Krása. A hrůza. ()

Reklama

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

žiarlivosť je stará kurva a tu je rozvedená do naj krajnejších detailov.Zatrpknutá star babizňa sa mstí svojej sestre,ktorá je pripútaná na invalidný vozík za to,že bola úspešnejšou herečkou ako ona.Tento film je dosť krotký,napínavé scény sú pomiešané z nudnými pasážami. Tak tento film vie ináč znechutiť aj deprimovať.Má to v sebe kus trápnosti ale to je zakomponované v príbehu o Jane,ktorá bola strašnou speváčkou a v príbehu aj zlou herečkou.Strašne deprimujúca snímka a neskutočne som súcítil z Blanche a Jane som chcel nakopať tu starú riť.Herecké výkony sú dokonalé.Príbeh bol nádherne premyslený,všetko zapadalo pekne do mozaiky.Aj keď film je hlavne o psychológii a psychickom týraní a tak horor to ani tak nieje ako psychologická dráma ale u mna aj tak spokojnosť. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Od naprosté dokonalosti to dělí jeden dost zásadní problém - nedostatečná psychologie Blanche. Zatímco u Jane je solidně rozpracovaná a podrobná, u Blanche prostě nefunguje. Dlouhou dobu spíš vypadá jako šablona jednoznačného klaďase, s čímž bych neměl problém, kdyby tam bylo naznačeno, proč tak moc věří a spoléhá na svoji sestru, když je na ni evidentně dlouhodobě hnusná, nepřátelská a nepříjemná. Když jí to dojde, tak už je pozdě, přitom kdyby nebyla tak strašně naivní a dobrosrdečná, mohla se z toho všeho dostat dřív. A mě by hodně zajímal prapůvod toho jejího momentálního charakteru. Z toho důvodu to na mě občas působilo krapet nedodělaně + s tím více či méně souvisejí i další nelogičnosti (Proč ten vzkaz z okna nezkusila hodit někdy znova, když třeba byla Jane doma s Edwinem? Proč Elvira uvěřila Jane ohledně toho volna, když je na Jane vysazená a od začátku mluví o tom, že by ji nejradši poslala někam do ústavu?). Z těchto důvodů to prostě nevidím na plný počet a dost mě to mrzí, protože to bylo dost solidní psycho. Sice z roku 1962, ale milionkrát účinnější a v mnoha scénách nepříjemnější, než současné pokusy o něco takového. Dokonalá filmařská stránka, dokonalé herecké výkony (obzvlášť Bette Davis, která Jane zahrála úplně neuvěřitelným způsobem), silně znepokojivá podmanivá atmosféra a hlavně solidně, napínavě a celkem chytře vedený příběh, který i přes ty určité mínusy dokáže dost dobře fungovat a závěr mi přišel skutečně hodně povedený, protože z něj vyplyne jeden dost zajímavý fakt (který mi připomněl konec jednoho nejmenovaný českého (!) film), který celému tomu příběhu dá o to hlubší význam... A vlastně mi i částečně zachránil dojmy ohledně promyšlenosti postavy Blanche. Jo, a když už jsem na začátku psal o té psychologii, musím uznat, že u Jane jde skutečně dost hluboko a líbí se mi, že se s ní neustále pracuje (SPOILER hlavně se mi líbí ta část, kdy zabije Elviru a pak začne strašně panikařit a chovat se jinak než doposud KONEC SPOILERU). To tady skutečně dost cením. A kdoví, třeba tomu časem tu pátou hvězdu přidám - dneska už je to vlastně druhý film, který k tomu u mě vůbec nemá daleko. Silné 4* ()

classic 

všechny recenze uživatele

Som totálne namäkko z fantastickej JOAN CRAWFORD, niečo extrémne neuveriteľné, akoby som videl drsnejšiu verziu slávneho Wilderového Sunset BLVD. Dlho sa mi nestalo, že som takmer nedýchal, so silným sebazaprením sledujem život dvoch sestier v jednom veľkom dome, pričom jedna z nich sa volá “BABY” JANE HUDSON, a ja sa pýtam: „Čo sa vlastne KURVA stalo s Baby Jane?” Ospravedlňujem sa za vulgarizmus, ale nedá mi to zareagovať na psychopatickú ženskú, ktorá terorizuje svoju sestru Blanche, ktorá je odkázaná na vozík, lebo do nej dávno “niekto” úmyselne narazil, a tak je teraz ako mrzáčka na vozíčku, kde sa ocitá v dennodennom psychickom terore od svojej sestry, ktorá jej priamo na tanier servíruje krysy! Baby Jane je de-facto bývalá hviezdička typu Shirley Temple, prerazila v show businesse, obidve sestry boli potom herečkami, a dnes sa vysielajú staré filmy s Blanche Hudson, ktoré jej z celej duše závidí Jane! Obidve herečky Crawford aj Bette Davis boli očividnými nepriateľmi aj v súkromí, preto sú výkony tak extrémne vierohodné, že človeka mrazí! A kurva, že áno, sledujem film takým zapáleným spôsobom, že si neuvedomujem priebeh času... Najväčšie RÓDEO sa odohráva za zatvorenými dverami, keď fyzické a psychické vyčíňanie nemá asi konca, fackuje ju ako panáka, správa sa k nej ako k HANDRE, vechťu, týra ju vyhladovaním tak, že keď si Blanche zase predstaví, čo jej „sestrička naservírovala” , tak ju prejde rýchlo chuť, mláti ju, poňižuje ju, deptá ju, skrátka poriadne PSYCHO!!! Film je maximálne dokonalo spracovaný od kamery, réžie, strihu, hudby po herecké výkony, ktoré ma spoľahlivo vydesili až na smrť! PS: Som si istý, že Jane narazila autom do Blanche, ale ak chcela Blanche prežiť, musela to zahrať do autu, lebo bola po psychickej stránke tak na DNE, že by mohla zomrieť na pláži, a tiež viem, že šikovný Robert Aldrich urobil ďalšiu verziu brilantného Sunset Boulevard, a ja sa teším obidvom verziám, kde Aldrichova uväzní diváka tak, ako sa to nepodarí Billymu Wilderovi! Gratulujem, Bob... ()

Galerie (73)

Zajímavosti (23)

  • V roce 1961 objevil William Frye, producent hororového seriálu televize NBC Thriller (od r. 1960), román Henryho Farrella s názvem "Co se vlastně stalo s Baby Jane?". Už tehdy začal uvažovat o tom, že by jednu z rolí mohla ztvárnit herečka Bette Davisová (Baby Jane). Produkce však realizaci nedoporučila kvůli jejím manýrám při natáčení seriálu Wagon Train (1960). O námětu se dozvěděl také režisér Robert Aldrich, který o něj projevil zájem. Začal uvažovat o obsazení jedné z rolí herečkou Joan Crawfordovou (Blanche Hudson), se kterou se setkal už v roce 1956 při natáčení filmu Autumn Leaves. Právě Crawfordová se mu tehdy mnohokrát svěřovala, že by si ráda zahrála se svou rivalkou Bette Davisovou. Mezitím ale práva ke knize odkoupil Sidney Beckerman a Aldrichovi je nabídl za 61 000 amerických dolarů. Aldrichův nový producent Joseph E. Levin je odkoupil a režisér společně s Lukasem Hellerem mohli začít psát scénář. V lednu 1962 pak Joan Crawfordová sama oslovila Bette Davisovou, zda by si s ní ve filmu nezahrála. Po složitém dohadování obou představitelek o obsazení jednotlivých rolí a přesvědčení producentů, že není třeba obsadit film mladšími herečkami, mohlo natáčení začít. (Letní filmová škola)
  • Herečky Joan Crawford (Blanche Hudson) a Bette Davis (Baby Jane) měly letité spory. Davisová nechala během natáčení na plac schválně nainstalovat automat na Coca-Colu, čím chtěla vyprovokovat Crawfordovou, která byla vdovou po předsedovi představenstva Pepsi Alfredu Steeleovi a slavnou tváří této značky. Crawfordová se za to Davisové pomstila tak, že jí během natáčení scény, kdy ji Davisová měla vláčet po podlaze přes celou místnost, dala do kapes závaží. (Karlos80)
  • Postava Baby Jane (Bette Davis) byla v roce 2003 Americkým filmovým institutem zařazena na 44. příčku v žebříčku nejlepších záporáků v anglicky mluvených filmech distribuovaných v USA. (TheDude)

Související novinky

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

18.08.2018

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipace nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a… (více)

Reklama

Reklama