Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Roy je mladý strážník, kterého do zákonů losangeleského pouličního života zasvěcuje starý profík Kilvinsky. Ten už má těsně před důchodem, a tak chce Roye důkladně proškolit, aby ho po jeho odchodu dokázal zastoupit. Strážník Roy Fehler a jeho tři kamarádi jsou členy policejního sboru ve velkoměstě, kde je nebezpečí na pořadu dne. Společně s policejním veteránem Kilvinskym křižují své policejní rajony, potýkají se s bankovními lupiči a vzdorujícími prostitutkami, uklidňují války místních gangů, zachraňují zneužívané děti, zadržují drogově závislé a čelí celé řadě dalších problémů - od rasových nepokojů až po automobilové honičky. Strážci majetku i morálky jsou mnohými uctíváni jako zpovědníci, zatímco jiní jimi opovrhují a považují je za bestie. Kilvinsky si svého policejního života cení nade vše, proto v něm vyhlídka na prázdnotu důchodu vzbuzuje myšlenky na sebevraždu. Ovšem tento způsob života zároveň ničí Fehlerovi manželství s Dorothy, a tak hledá útěchu u milenky. (Cinemax)

(více)

Recenze (21)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

První půlhodinu jsem se do filmu teprve dostával, třeba ten nezáživný případ s chytáním prostitutek v ulici mě v kontrastu s tak atraktivní noirovou atmosférou až zprvu zarazil. Ale pak mi Novodobní centurioni naštěstí ukázali svou výjimečnost a postupně jsem se ocitl v slušném závalu napětí, ale i emocí... minimálně dva náhlé zvraty mě hodně zamrazily. Nejde zde o tradiční kriminálku řešící jeden souvislý případ, ale o realistický pohled na práci velkoměstských policistů, kteří se každý den a noc náležitě věnují řešením tu menších, tu větších incidentů, jsou nuceni chytat pouliční delikventy, jejich profese se, často bez možnosti plnohodnotného oddychu, plně promítá i do jejich soukromých životů a každou druhou chvíli čelí smrtelnému nebezpečí. Osobně mě celkem zaujala už předchozí Fleischerova spolupráce s Georgem C. Scottem The Last Run (1971), navzdory tomu, jak jsem ten film před rokem v komentáři docela zkritizoval (jak jsem si teď připomněl), si stále z toho vybavím více scén a místy netradiční zpracování žánru, ovšem tentokrát pánové spolu vypálili rozhodně mnohem větší palbu! Scott se tu blýskl prvotřídním výkonem, ale skvěle mu sekundovali i mladší, celková výpověď filmu mě zasáhla dostatečně a jako celek je to pro mě zase další důkaz, že americká kinematografie v tomto období byla na neopakovatelném vrcholu... a také, že krimi thriller / neo-noir 70. let rozhodně nejsou pouze Čínská čtvrt a Taxikář, ale i mnohdy podobně nenápadné klenoty se stejně excelentní řemeselnou stránkou a rovněž nadčasovým přesahem. [80%] ()

choze 

všechny recenze uživatele

Realistická protiváha o rok staršího komiksového Drsného Harryho a předchůdce Pevnosti Apačů v Bronxu, Poldů z Hill Street, Wire, Shield a ayerovek, z pera sedmdesátkového Ayera jménem Wambaugh. Skrumáž zábavných epizodek z (převážně nočního) patrolování losangeleských ulic plných prostitutek, podezřelých černochů a hispánců a domácího násilí, kde se pochůzkáři občas stanou obětí kulky - někdy vystřelené bankovním lupičem, jindy jimi samými, buď omylem do nevinného, nebo záměrně do vlastní hlavy. Chybí tomu větší tah na branku a nebudu si z toho nic moc pamatovat, ale dýchá to sedmdesátkama a charizmatičtí sympaťáci Scott a Keach to spolehlivě táhnou. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Noční nepřikrášlená rutina řadových policistů v podobě syrového policejního procedurálu, který v mnoha ohledech předběhl svou dobu (na tento styl naváže až Pevnost Apačů v Bronxu o dekádu později; většina podobných snímků se věnuje detektivům nikoli právě pochůzkářům/jízdním patrolám). Děj absentuje, jedná se čistě o historky z nočních šichet v pokleslé čtvrti z dob, kdy nikomu nepřišlo nepatřičné, že si LAPD nebrala zrovna dvakrát velké servítky, pravidla a předpisy byly značně uvolněné (či rovnou neexistující) a role Hispánců i Afroameričanů ve společnosti byla z pohledu policejního sboru druhořadá. Naturalistické, do morku kostí sedmdesátkové, výtečně zahrané, s láskou k profesi i městu a v druhé polovině přeci jen citelně postrádající gradaci či alespoň nějaký vývoj. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Starého psa novým kouskům nenaučíš. Richard Fleischer byl filmový mastodont, zástupce starého klasického Hollywoodu, který se chtěl chytit s čerstvou řítící se vlnou ´Nového Hollywoodu´, vybral si aktuální téma, které rezonovalo ve společnosti a o kterém neměl ani páru … no a nedopadlo to. Je to takový sled epizodek, bez nějaké jednotící linie, hlavní lákadlo George C. Scott je tu na vedlejší koleji, motivace k jeho fatálnímu kroku velmi chabá. Celé to má takové uspávající tempo, i když se tu ukazuje každodenní policejní práce, řeší kriminalita, drogy a násilí na ženách a když dojde na intimní scény, Stacy Keach je neumí herecky prodat a hraje mu do toho nějaké plytká výtahová hudba. Historicky zajímavé je to snad pouze ze dvou pohledů, které by dneska absolutně neprošly jako rasistické a společenský závadné – černoši jsou tu jako zavrženíhodná spodina společnosti, která dělá jenom problémy, stejně jako gayové, když policista své ženě říká, že byli s kolegama „na lovu teploušů v parku“ :o) ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Veľmi príjemné prekvapenie. Filmov s policajtmi a o policajtoch som videl mnoho, ale tento bol iný. Neviem, či použijem správne slová, ale bol citlivý a vnímavý k tomu čo prežívajú policajti pri ich neľahkej práci v uliciach a pritom neklesol na úroveň heroizácie ich práce. Naopak, na niekoľkých prípadoch ukázal, ako táto práca policajta úplne pohltí a zabraňuje mu žiť aj niečím iným ako svojou prácou. Preto je odchod do penzie smrteľne nebezpečný a scéna návštevy Kilvinského v mieste jeho pôsobenia je mrazivo presná. Porovnaniu s našimi policajtmi sa radšej vyhnem. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (2)

  • Vlastním autem Roye Fehlera (Stacy Keach) je Ford Mustang Hardtop z roku 1965. (J.F.B.)
  • Erik Estrada, který zde hrál strážníka Sergia Durana, se později proslavil v seriálu též z policejního prostředí, a to v CHiPs (od r. 1977). (J.F.B.)

Reklama

Reklama