Reklama

Reklama

Tora! Tora! Tora!

  • USA Tora! Tora! Tora! (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (165)

stub 

všechny recenze uživatele

Slabé 4. Jednoznačně nejlepší ze známějších filmů o Pearl Harbor. Koncepce japonsko-americké spolupráce, kdy každý točí "své" scény, je poměrně funkční, přesto film nic převratného nepřináší. Je škoda, že za japonskou stranu nezůstal v křesle režiséra sedět A. Kurosawa (údajně po něm zbyly nějaké stopy ve scénáři), který by měl velkou šanci překročit hranice prostého válečného snímku. Rys, jenž mi poměrně vadí, je proamerická tendenčnost - frašku kolem PH zná dnes již opravdu každý (částečnou omluvou může být pro film jen doba jeho vzniku). Souhrnem: snímek je po technické stránce krásně zpracovaný, zkreslení historie je (na svůj žánr) v mezích příčetnosti (největší faktický problém vnímám ve vyobrazení důvodů americké nepřipravenosti - snímek opakovaně naznačuje, že šlo vlastně jen o lemplismus, což je samozřejmě zcela směšné); celkově je to poměrně mělké (v tomto směru bych oproti *** za US scény, dal i **** a půl za japonské). ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Zapomeňte na Hartnetta muchlujícího se pod padákem s Kate Beckinsale, digitální Star Wars Zera honící se mezi digitálními loděmi a Míšu Baye, honící si ho před plakátem, kde zcela nahý (až na letecké rukavice Bena Afflecka a čepici admirála Yamamota) stojí na rameni Megatrona a chčije z té výšky do krabičky s popcornem.. Dějepis poutavou formou aneb poměrně věrná rekonstrukce akce, která nachytala spícího obra se staženými kalhotami a zatáhla ho k potěše Britů do aktivní účasti ve WWII. Scéna s rolujícím letadlem, jenž vybočí z dráhy, je neplánovaná kaskadérská lahůdka.. ()

Reklama

jojinecko 

všechny recenze uživatele

4,5*/5... Vojnová klasika, ktorá sa drží dejepisných faktov a popri tom ponúka aj kinamatografický zážitok:). Mal som tú možnosť byť na Pearl Harbour, kde nám púšťali autentický dokument z japonského útoku a musím povedať, že Richard Fleisher si tento materiál detailne naštudoval. Posledná hodina je geniálne natočená a nebyť mierne (naozaj mierne) prekombinovanej a trochu zdĺhavej prvej časti, plný bodový zisk má Tora Tora Tora úplne zaslúžene. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Po velmi dlouhé době jsem se dnes vrátil k údernému svazu Čúičiho Naguma a znovu jsem se ujistil v názoru, že japonsko- americký režisérský triumvirát natočil o této události před více jak padesáti lety snímek, který už asi nebude překonán. Proč si to myslím? Protože tvůrci tehdy jen s pomocí několika upravených letadel a nějakých těch maket dosáhli podobného dojmu jako před nimi Britové se svým filmem  Battle of Britain (1969). Jasně, byla tady celá řada nepřesností, ale na ty už poukázal Marthas85 (jeho technické připomínky najdete v sekci Zajímavosti), takže já už si mohu své kritické poznámky v tomto směru odpustit, a jen se zmíním, že jsem si nemohl nevšimnout amerického vlivu zejména při scénách mocně podbarvených patriotismem (boj dvou P- 40 proti Itajovým Zerům byl sice hezký na pohled, jenže nebyl zrovna reálný, protože Nippon byl v roce 1941 na vrcholu nejen v kvalitě svých letadel ale hlavně v kvalitě svých letců, kteří už měli v té době něco odbojováno). Já nepatřím k lidem, kteří by věřili konspiračním teoriím, ale v případě Pearl Harboru prostě čuju nějakou zradu. Co vím: Prezident Roosvelt chtěl podpořit evropský (respektive britský) boj proti Třetí říši, ale veřejné mínění, potažmo zákonodárci byli proti; japonských válečných provokací byla celá řada a tou nejvýraznější bylo potopení dělového člunu Panay; zákonodárci odmítali navýšit armádě a námořnictvu rozpočet; v době útoku nebylo v přístavu jediné opravdu cenné plavidlo. Pak přišel nálet, který totálně zničil dvě zastaralé bitevní lodě a šest dalších vážně poškodil, jenže tato plavidla byla v první linii naprosto nepoužitelná. Důležité byly tedy "jen" ztráty na životech, jenže právě pro ně se názor americké veřejnosti sjednotil s tím prezidentovým, armáda a námořnictvo se dočkaly svých financí, US Navy se po opravách a modernizacích vrátilo všech šest druhosledových bitevníků, ale hlavně byl nastartován gigantický plán na vybudování moderního námořnictva. Takže ať hledám, jak hledám, japonské vítězství v tom nenacházím, a o tom překvapení si myslím své. Hlavně si ale myslím, že takhle se mají točit válečné velkofilmy, a pokud mají současní filmaři k dispozici téměř všemocnou CGI, nechápu, jak mohou vznikat paskvily typu Pearl Harbor (2001). A teď nemyslím ten romantický roub, já hlavně nechápu, proč si Michael Bay nenechal vygenerovat historicky věrné kopie lodí. Asi mu to bylo u knedle. Za drobné připomínky tam bude mínus, ale za to, jak to tenhle filmový dědeček s přehledem natírá současným snímkům doplňuji i pátý kousek. / Poučení: Kdo je připraven, není překvapen. 5*- ()

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Vyborna vojnova drama, ktora tazi predovsetkym z historickej vernosti a vybornych hereckych vykonov. Film sa vyhyba akemukolvek zbytocnemu patriotizmu a patetizmu a az dokumentaristicky sa zameriava na pripravu a samotny priebeh utoku na Pearl Harbour, pricom sa nadmerne nepriklana ani k jednej zo zainteresovanych stran. Skoda, ze sa Jerrymu Goldsmithovi nepodaril zlozit lepsi hudobny doprovod a ze scenaristi nepriniesli do uvodnej hodiny vacsie osvetlenie samotnych vystupujich postav. Inak by bol bezpochyb plny pocet - 4,5/5*. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (29)

  • Výroba tohoto filmu byla nákladnější než skutečný japonský útok na Pearl Harbor. (raininface)
  • Před natáčením se pečlivě dohledávaly a pročítaly všechny možné dokumenty k událostem zobrazeným ve filmu. Našly se i původní výkresy k lodím Nagato a Akagi. Na písečné pláži, která se nacházela v areálu vojenské letecké základny Ašija (na půl cesty mezi Fukuokou a Kokurou), byly postaveny detailní repliky bitevní lodi Nagato (přesná kopie – ikdyž jen waterline a zvenčí), a tři čtvrtiny trupu Akagi. (Marthas85)
  • Kromě herců pak ve filmu hráli i studenti a také současní členové japonského námořnictva. Některým studentům musel být vyplacen přídavek za to, že si nechali ostříhat dlouhé vlasy (éra hippies se nevyhnula ani Japonsku). (Marthas85)

Související novinky

Tak dlouho se chodí se džbánem...

Tak dlouho se chodí se džbánem...

09.06.2006

Není to vůbec dávno, kdy tu byla řeč o potřebnosti remaků a dnes by se to dalo zopakovat. Další film, který dostal jednoho bratříčka už od původních tvůrců, bude předělán na koukatelnější, nešikmý a… (více)

Reklama

Reklama