Reklama

Reklama

Skupina dětí se rozhodne natočit film o zombie. Když v noci točí na opuštěné železniční stanici, do projíždějícího vlaku narazí auto a vlak vybuchne. Děti katastrofu přežijí a v troskách auta najdou těžce zraněného učitele místní školy. Ten je z místa vyžene za pomoci pistole a se slovy, že pokud něco někomu řeknou, vojáci zabijí jak je, tak i jejich rodiny. Děti utečou ve chvíli, kdy se na místě neštěstí objevují první vojáci. Druhý den se otřesené děti dohodnou, že film dotočí, ale že nikomu neřeknou, že byly na místě neštěstí. Mezi chlapcem Joem a dívkou Alice vzniká náklonnost, které však brání jak otec Alice, tak i otec Joea. Otec Joea totiž obviňuje ze smrti své manželky, Joeovy matky, právě otce Alice. Joeova matka zahynula při jakési nehodě v místní továrně ve chvíli, kdy vzala za opilého Alicina otce směnu. Ve městě se začnou dít podivné věci. Mizí elektronické přístroje a ztrácejí se lidé, a to včetně šerifa. Ve městě se objevují vojáci, kteří s podivnými přístroji propátrávají okolí. Město a jeho okolí trpí výpadky proudu. Joeův otec Jack brzy zjistí, že vojáci provádí jakousi podivnou „pěší operaci“, a tak na velícího plukovníka jako zástupce šerifa udeří a chce znát odpovědi. Místo nich ho však vojáci zatknou. V té době se věcně opilý otec Alice pohádá s dcerou a vyhodí ji z domu. Následně, když mu dojde, co provedl, ji pronásleduje v aute po městě. Dojde k autonehodě, při které Alice unese neznámý tvor. Když se Joe dozví, co se stalo, je rozhodnut dívku najít. Tou dobou začínají vojáci pod záminkou požáru evakuovat město. Joe se vrací v doprovodu ostatních chlapců do města a tady se uprostřed chaosu a boje vojáků s příšerou snaží dívku najít... (TV Prima)

(více)

Videa (23)

Trailer 2

Recenze (1 189)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Existují v zásadě dva způsoby, jak zkombinovat dva a více žánrů ve filmu: buďto se nekompromisně smíchají dohromady (tzn. „protřepat, nikoli jen zamíchat“) jako ve sci-fi westernu Kovbojové a vetřelci, ale vedle toho existuje i mnohem drzejší a rafinovanější způsob postupného přechodu z jednoho žánru do dalšího (tzn. „zamíchat, ale neprotřepávat“). Názorným příkladem tohoto postupu je Super 8, který přepne z romerovského zombie hororu do katastrofického filmu a z katastrofického filmu do válečného thrilleru. Podobný kousek provedl Kevin Smith ve snímku Red State, kde natřikrát zalomil příběh z teenage komedie přes hixploataci do policejního thrilleru, mnohem známější případ tohohle přístupu je ale slavné zalomení z gangstersky do upírské akce v Od soumraku do úsvitu a podobný, byť ne úplně vřele přijatý zlom v Sunshine ze sci-fi do hororové naháněčky. V tomto ohledu tedy Kevin Smith a J. J. Abrams přeřadili na vyšší rychlost ze dvou na tři žánry, přičemž ty důvody pro tyhle zlomy v příběhu mohou jít od snahy vypořádat se s diváckým očekáváním a uhnout tam, kde film ztrácí spád, protože se divák začíná rozkoukávat (Smith), anebo prostě nostalgická touha sešít film z oblíbených žánrů a přístupů jako u Abramse, který se vzdor svému mládí a progresivitě vždycky tak nějak obracel do minulosti (série Star Trek ani Mission Impossible nespadly z nebe) a navíc vždycky inklinoval k seriálům, a tudíž i své filmy rozřezává na segmenty po vzoru jednotlivých dílů. Super 8 tenhle trojí zlom ze zombárny přes katastrofák do válečnýho filmu na mnoha místech tematizuje: režisér Charles Kaznyk je permanentně posedlý „produkční hodnotou“, která by jeho zombárnu, což je de facto guerillový low budget žánr, přesunula do vysněného áčkovějšího světa katastrofáků (srážku vlaků) či válečných thrillerů – z natáčení filmu do filmu samotného, v němž se hrdinové octnou. Dále se v každém žánru objeví nějaká nová postava, a tomu odpovídá i hudba Giacchina, která operuje vedle chlapcova leitmotivu se třemi dalšími tématy – při natáčení zombárny se seznámíme s Alicí (romantická We'll Fix It in Post-Hast), při katastrofě s monstrem (nervozní legato smyčce z Aftermath Class) a na konci s vojáky (pochodový staccato žestě z The Evacuation of Lillian tvořící záměrný kontrapunkt k tajemnému monstru). ____ Vedle obyčejných filmů existují ještě tzv. filmy o filmu, které lze rozdělit do tří skupin: autoreferenční filmy komentující sama sebe, meta-žánrové filmy komentující žánr a na úplné špici filmy komentující celé dějiny kinematografie. Pro někoho to bude asi překvapením, ale Super 8 patří na tu špici, protože každý ze tří žánrů, z nichž sestává - válečný thriller, zombie horor kroucený na Super 8 mm formát a katastrofický film s digitálním monstrem - koresponduje s jednou ze tří největších a nejzásadnějších událostí v dějinách kinematografie, které nenávratně změnily její chod - první světovou válkou, nástupem televize a digitální revolucí. Neexistuje nic, co by ovlivnilo kinematografii více - první světová válka, která ochromila filmovou výrobu v evropských zemích, znamenala definitivní nástup raných hollywoodských studií a přesun těžiště filmové výroby do Ameriky, kde zůstalo dodnes (nebýt první světové války, točí se dneska mainstream ve Francii nebo Itálii); o vlivu televize asi není pochyb, podle některých jsou třeba dnešní televizní seriály co do progresivity daleko před filmy; a konečně digitální revoluce, která na rozdíl od jiných technologií infikovala kinematografii skutečně skrz naskrz ve všech směrech od produkce přes distribuci po promítání. Není Super 8 ve skutečnosti o všech těchto třech událostech, které jedinečným způsobem shrnuje? Každý ze tří žánrů totiž odpovídá jednomu období - digitální revoluci obstarává monstrum spjaté s katastrofou vlaku (Super 8 podobně jako Monstrum, který Abrams produkoval, odsouvá monstrum stranou, vlastně jej až do konce téměř nevidíme, díky čemuž dělá z monster-filmu katastrofický film, jinak řečeno monster-film bez monstra); analogové éře televize odpovídá natáčení romerovského zombie filmu a vůbec všechny ty známý propriety ze 50ek až 70ek jako časové umístění filmu, natáčení na Super 8 mm formát, miniatury vláčků nebo Area 51; a první světová válka koresponduje s válečným thrillerem a příjezdem U.S. Air Force. Takovýto komentář k zásadním zlomům v dějinách kinematografie nepodal snad ani Godard ve svém proslulém video eseji Histoire(s) du cinéma. O jeden level níže pak stojí filmy komentující žánr, například komentář k evoluci zbraní v akčním filmu nám poskytuje Jokerova výměna pistole za brokovnici a brokovnice za bazuku v honičce z TDK, což je parafráze scény z Pulp Fiction, kde Bruce Willis projde po hierarchii kladivo, baseballka motorová pila až ke kataně. A ještě o jeden level níž jsou filmy, které nekomentují ani dějiny kinematografie, ani žánr, ale pouze sami sebe, což vypadá zdánlivě sofistikované, ale ve skutečnosti je to nejméně důmyslné a také značně egoistické - třeba Moulin Rouge okomentuje sama sebe uvnitř jednoho z rozverných čísel, jímž se snaží kabaretiéři přimět vévodu k zafinancování nového čísla: „Bude to velkolepá erotická scéna, která bere dech. Násilná, zvučná. Obrovský, lukrativní, gargantuovský počin. Smyslová extáze, báječná a velkolepá! Žádná slova v našem jazyce nemohou popsat tuto skvostnou událost! Oněmíte úžasem.“ Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že se Super 8 obrací k dětskému střihu spielbergovských filmů a oživuje mrtvolu, která je dávno v prachu, což ostatně pochopil i sám Spielberg přesunem k ryze dospělým filmům jako Minority Report nebo Mnichov, ve skutečnosti je Super 8 nesmírně důmyslným dílem - jednak žánry neprotřepává, ale pouze míchá, čímž trumfuje i samotného Bonda, druhak podává komentář k celým dějinám kinematografie a jejím zlomům. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Ambiciózny projekt, ktorého prvý “dráždič” uzrel svetlo sveta rok pred premiérou, je recyklantom všetkých známych klišé príslušného žánru a obdobia. Abrams je brilantný technický režisér, ale jeho fantázia a spájanie súvislostí na adekvátne špičkový scenár nestačí. Potvrdzuje to ostatne i najväčšia slabina filmu – odfláknutý, hlúpučký záver. Super 8 nenudí, poteší osemdesiatkovou atmosférou, dobre zahranými, príjemnými detskými postavami, ale pojmy “napätie” či “prekvapenie” nepozná. Je to iba rádoby hororová, a ruku na srdce - zbytočná - varianta E.T.-ho, ktorú divák “pamätník” presedí bez väčšieho vzrušenia a súčasný teen divák, odchovaný Pánom prsteňov, Matrixom a Twilightmi, si v nej nenájde zhola nič. Pre vzdanie holdu veľkému tvorcovi, ktorý v ňom prebudil lásku k filmom, mu mal Abrams poďakovat dopisom, a nie nás zbytočne celý rok napínať čakaním na výnimočnú udalosť. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

S osmičkou své první filmařské hrátky pro budoucí generace konzervovali jak Abrams, tak Spielberg. Záleží na vás, zda oceníte, nebo odsoudíte, že Super 8 budí pochyby, který z nich film ve skutečnosti režíroval. Sci-fi zápletka není zcela bezvýznamná, v zásadě ale plní pouze funkci MacGuffinu (do vyprávění symbolicky přijíždí společně s vlakem), který slouží vývoji postav a vztahů mezi nimi. Vyhrocené situace akcelerují proces dospívání, jež probíhá v návaznosti na protagonistovy rodiče. Joe musí přijmout smrt jednoho z nich a autoritu druhého, který mezitím pochopí, že může část zodpovědnosti ponechat na synovi (a tedy i slevit ze své přehnané přísnosti). Podobně jako v raných Spielbergových filmech s teprve dozrávajícími, v zásadě obyčejnými postavami, které se teprve tváří tvář neobyčejnému dobrodružství mění v hrdiny. Super 8 k filmům jako Sugarlandský expres, Blízká setkání třetího druhu nebo E.T. – Mimozemšťan odkazuje také situováním děje do malého amerického města nebo zájmem o rodinu, jejíž soudružnost představuje klíčovou podmínku happy endu. Abrams dokázal sedmdesátkové rodinné drama bezbolestně skloubit s akcí pro 21. století, třebaže v režírování dialogů neprojevuje stejnou zručnost jako během dynamických akčních sekvencí, kdy vůbec nevadí, že před neznámým nebezpečím o překot prchá parta děcek. Více než jiné filmy Super 8 potěší ty, kdo mají rádi filmy. Ne nutně jen ty Spielbergovy. Na filmové předstírání vtipně upozorňuje zejména během dobrých čtyřicet minut trvajícího úvodu, kouzelné poctě všem filmařům-amatérům (je to jen falešná krev). Úsměvná nostalgie, včetně zlehčování určitých „zákonitostí“ v dřívějších filmech stejného typu („Odkdy je tenhle šéf?“), ale prostupuje většinu scén. Je to Joe, protagonista filmu, kdo má v mikro-štábu na povel speciální efekty a masky. Vydává realitu za atraktivnější, nabízí, co život sám nepřináší. Což, jak dobře víme, filmy dělají. Není ovšem od věci nechat si to čas od času připomenout těmi, kdo filmy dělají. 80% Zajímavé komentáře: POMO, Marigold, Lavran, novoten, rowdys, mcb, kestrel ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Tak jednoduchý film, až to hezké není. Ano, Abrams umí zapálit hlavní protagonisty, sebe, dokonce i diváka. Ano, je to upřimný snímek, který neurazí. Ale vše je stokrát ohrané klišé, nad kterým člověk dost často jen žasne. Bohužel ne v úplně pozitivním slova smyslu. Je to možná lehce netradiční "marťanovka" (z pohledu převážně dětských hlavních hrdinů), ale to z ní ještě nedělá hodnotný film. Abrams ale dobře vede herce a to se mu taky upřít nedá. Chemie mezi hlavními představiteli je výtečná. Vizuál netřeba rozebírat, to je věc předem jasná. Mít ovšem 112 minut pocit, že jsem v podstatě na dětském filmu - to asi nebyl úmysl tvůrců (zábava pro celou rodinu). Dost rozpačitý film. Trailer na něj byl asi tak o 200 procent lepší. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,SKONČÍTE MRTVÍ....JESTLI O TOM BUDETE MLUVIT...VY I VAŠI RODIČE ZEMŘETE“....... /// Co přinutilo vědce a biologa dr. Woodwarda, sednout do auta a vyrazit po kolejích vstříc vojenskýmu nákladnímu vlaku? (mimochodem, ta scéna s vlakem je parádní!) A do toho všeho natáčí Charles film, Joe miluje Alici a celkově se tady v Rose Hill děje něco zvláštního, protože nezmizely jen mikrovlnky, ale i šerif, pes .... Napínavý DĚTSKÝ dobrodružství. Ne jako od Kinga, tohle mi připadá, jako že tvůrci neví, kdo má řvát nadšením. Děti kolem 12ti budou srát magi v kostkách a dospělejší asi nepochopí honění dětí tankem. Proto říkám – nadstandartní DĚTSKÁ filmová zábava, která zvedá laťku od Pokémonů zase kapku jinam. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Včera mě řekl jeden černoch: ,,je ve mě, stejně jako já jsem v něm. Takže až se s ním příště uvidíte, uvidím vás také.“ 2.) ,,E.T. byl přiblblej mazel (kterej utrácel za telefon). 3.) Chci vidět svý dítě posraný strachy. 4.) Thx za titule ,,fčelí medvídek“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE ** NAPĚTÍ ** ()

Galerie (45)

Zajímavosti (23)

  • Steven Spielberg v roce 2006 během ceremonie pořádané institucí Academy of Achievement řekl, že iniciačním filmovým momentem v dětství pro něj bylo zhlédnutí snímku Největší představení na světě (1952), obzvláště pak tamní sekvence srážky vlaku a automobilu. Ve filmu Super 8, jenž představuje poctu rodinným dobrodružným filmům produkovaným v osmdesátých letech Spielbergovou společností Amblin Entertainment, příznačně veškeré dobrodružství začíná srážkou vlaku s autem. (JFL)
  • Celý film provázela záhadná kampaň. Na oficiální stránce filmu byl postupně po jednotlivých klipech zveřejňován tajný dokument z oblasti 51, ve kterém můžete vidět vědce zkoumající monstrum a jeho kosmickou loď. (M.F.STUDIO)
  • Při rozhovoru Alice (Elle Fanning) a Joea (Joel Courtney) má Alice vlasy zastrčené za uchem. Po spuštění elektřiny je má v jednu chvíli spuštěné podél tváře, zatímco při dalším záběru je má opět za uchem. (Reesam)

Související novinky

J. J. Abrams nechce natočit žádný DC film

J. J. Abrams nechce natočit žádný DC film

18.05.2021

Režisér J. J. Abrams a jeho produkční společnost Bad Robot momentálně dohlížejí nad kupou připravovaných komiksových projektů studia Warner Bros. a DC. Logicky se tak čas od času vyrojí spekulace, že… (více)

Známe zápletku sedmých Star Wars?

Známe zápletku sedmých Star Wars?

21.07.2014

J. J. Abrams (Mission: Impossible III, Star Trek) je proslulý tím, že se snaží co nejdéle tajit zápletky svých filmů. Třeba o Super 8 jsme do premiéry nevěděli skoro nic a debaty o tom, kdo je… (více)

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

23.07.2012

Světoznámý tvůrce filmové hudby – skladatel Gabriel Yared (Oscar za Anglického pacienta) – čas od času vymění pero a notový papír za klavír a veřejně vystoupí. Letos na podzim budou mít šanci slyšet… (více)

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

13.03.2012

Ještě nemáte dost zmodernizovaných verzí klasických pohádek? Pak vězte, že Raimiho Ozem, třemi Sněhurkami či dvěma Kráskami a zvířaty mánie nekončí. Walt Disney Pictures plánují nejen novou Popelku … (více)

Reklama

Reklama