Reklama

Reklama

Boratův navázaný telefilm

  • USA Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan (více)
Trailer 2

Čtrnáct let po své první cestě do Ameriky se kazašský reportér Borat Sagdijev musí vrátit do USA, aby zachránil pověst Kazachstánu. Zde zasáhne Boratova patnáctiletá dcera Tutar, která mu překazí plány. Oba dostanou mnoho zajímavých lekcí o americké kultuře, politice a covidu 19. (HBO Max)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (373)

JFL 

všechny recenze uživatele

Druhý "Borat" je nafouknutá PR bublina a k ní přifařený zjevně narychlo spíchnutý biják se snahou svézt se na náladách předvolební Ameriky. Jak přiznává sám Sacha Baron Cohen, nemohl se vrátit podruhé do stejné řeky prostě proto, že lidi už postavu Borata znají. Proto také druhý film už v mnohem menší míře staví na konfrontacích s nic netušícími lidmi, kteří se tváří v tvář karikatuře sami odkopou. Naopak spoléhá hlavně na scénář s tradiční vyprávěcí strukturou a klišovitým dramatickým obloukem hlavních postav, který jen přepálí už opakovanými vtípky. Paradoxně druhý "Borat" působí jako rychlokvašková kopírka Cohenovy mrazivé masterclass v dřenění "Who Is America?". Ačkoli se i tentokrát sází na šponování trapnosti, tak ve většině situací bohužel zůstává konfrontační provokace pouze zbožným přáním. Je vidět, že se Cohen hodně musí snažit, aby ze situací vydoloval vůbec něco použitelného, což ale pak nebrání PR oddělení roztáčet kolotoč velkolepých claimů (vrcholem marnosti je pokus o rádoby skandál s Giulianim). Opakovaně se pak ukazuje jako hlavní limit právě postava Borata a snaha o zbytečnou dramatickou konzistentnost filmu. Cohenova potřeba udržovat v nových prankových alter egách stále stopu kazašského ňoumy v podobě přízvuku pak řadě scén podráží nohy právě tím, že limituje potenciál provokace. Jestliže první Boratovo nakoukání do americké kultury přineslo spoustu děsivých a zneklidňujících odhalení o americké povaze, návrat samozvaného reportéra ukazuje pouze zemi ve stavu letargie, kde i sebevětší provokace vyvolá leda tak mlčení a povytažené obočí. Šašek ztratil svou moc nastavování zrcadla, protože během jeho nepřítomnosti si Amerika sama zvolila mnohem zavilejšího šaška za prezidenta a ona dříve se studem vyjevovaná podstata v nitru Ameriky se z groteskné temné stránky stala normou společenského diskurzu. Také se sluší uvést, že se za tu dobu také změnil infotainment a že konfrontace vedoucí k odkopání se dnes představuje běžnou, respektive už mnohokráte aktualizovanou součást publicisticko komediálních pořadů jako The Daily Show či The Opposition with Jordan Klepper. To ale neznamená, že by Cohenův styl ultra trapných konfrontací ztratil efektivitu, což potvrdil vynikající projekt "Who Is America?". Úskalím je Borat samotný, respektive proměna jeho účelu. První film se nesl ještě ryze v rovině konfrontační zlomyslnosti se selektivně vybíranými terči. Druhý film se stává zoufalým otrokem narativní linie, což má za následek zachování nefunkčních a zjevně nepovedených pranků (celá série s faxem, řidič uberu ad.), které by se dříve hodily pod stůl, nebo by je tvůrci zkusili zinscenovat znovu s jinými oběťmi, kdyby neměli deadline pro uvedení před americkými volbami. Paradoxně nejvíc film stahuje ke dnu právě Cohenova aktivistická agitace. Ta do něj vnáší také element nepřirozenosti a inscenovanosti, který se vyjevuje v dobře míněných sekvencích hladivého polidšťování Borata a jeho dcerky (babysitter a synagoga). Obecné provolávání, jak je Boratův návrat potřebnou úlevou pro dnešní dobu, tak (vedle přejímání předformulovaných claimů) spíš zrcadlí ještě zoufalejší stav kultury a společnosti, než může Borat vyjevit. Respektive záblesky toho ve filmu jsou a dalo by se k něčemu dojít, ale to by vyžadovalo úplné překopání konceptu a hlavně zavržení předem stanovené dějové linie. Čímž se vracíme na začátek k potvrzení, že na rozdíl od Cohenova zmíněného seriálového projektu tento film nepojednává o Americe, ale jen a pouze o Boratovi, který se z funkčního katalyzátoru stal nefunkční postavou. () (méně) (více)

Marigold 

všechny recenze uživatele

V něčem má Borat tu káru mnohem těžší než před těmi 14 lety, protože co tehdy byl okrajový exces, je dneska normcore. Jenže Saša umí přibrousit a i když zásadní fóry recykluje, pořád jsou skvělé a pořád fungují i v té částečné improvizaci. Je tam pár instant classics (vpád na republikánský sjezd, menstruační tanec, synagoga, koncert a především neskutečný anální voprc Rudiho), úvod a závěr mají báječnou kadenci, Maria Bakalova je skvělá sidechick, i když ta dohrávaná rodinná linie je určitě slabinou. Pro mě Borat zůstává jednou z mála naprosto svobodných forem satirického komentáře současnosti, ve které kazašský buran s kolekcí vrcholně misogynních, antisemitských a rasistických názorů působí jako pohlazení po neholeném klíně. Svět se v kravskou p*ču obrátil, lidi jako Cohen chrání to, co zbylo z rozumu. ()

Reklama

TheEvilTwin 

všechny recenze uživatele

Borat je zpátky a je ješte absurdnější, ujetější a nebere ohled vůbec na nic - trefuje se do prezidentů, incestu, koronaviru, lgbt a všech dalších citlivých témat. Ačkoliv stylem trochu odlišnější od prvního dílu, humor je stejně šilený a vůbec oproti jedničce nezaostává. Sacha Baron Cohen je ve svých skoro 50ti pořád králem v oboru stupidního humoru a doufám, že tohle bude točit ještě dlouho. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Poprvé to byl úkaz, unikát. Sice místy hodně vyprahlý a opravdu vtipný jen výjimečně, ale pořád s odvahou zabrousit do značných extrémů. Pako a zdatný improvizátor je zpět. A zase musí za oceán. Kazašský reportér vezme i svou patnáctiletou dceru, kterou chce darovat americkému viceprezidentovi, což by mělo pomoci s jeho nevalnou reputací v domovině. Cestou potkává (a)typické Američany, řeší různé překážky a je u toho občas vtipný. Navíc ho ještě z minula všichni poznávají, takže se musí převlékat do bizarních kostýmů. A aby toho nebylo málo, cestu mu zkříží i covid-19. Je to totální slepenec, nicméně asi nikdo si to nepouští kvůli zápletce. Tak či onak v závěru přijde pointa, která příběh docela povznese, protože se to právě šířením nákazy velmi slušně uzavírá. Bohužel výsledek ale obsahuje i množství scén bez tempa a hlavně s minimem vtipu. Právě o hranici vtipu a vkusu bych se tady moc nerozepisoval, každopádně třeba rozhovor s pastorem je kouzelný. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Na jedničku to určite nemá, ale nájdu sa tu vydarené scénky a celkovo to bol taký príjemnejší zážitok, hoci niekedy som sa za Borata hanbil. Obdivujem Cohena, že sa na také niečo dokáže bez problémov dať. Spočiatku som sa bál, že pôjde o predvolebnú politickú agitku, ale nakoniec to dopadlo dobre a všetky strany dostali svoju dávku, dokonca aj Židia, čo je samozrejme vzácne, lebo vtipy zo Židov si dnes môžu robiť už len Židia. Cohen na to má našťastie papier. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (22)

Související novinky

Music vévodí letošním Zlatým malinám

Music vévodí letošním Zlatým malinám

24.04.2021

Proběhl 41. ročník vyhlašování anticen Zlaté maliny (Razzies), které jsou každoročním oceněním pro ty nejhorší filmy a tvůrčí výkony uplynulého roku. Ač si největší počet nominací vysloužily snímky… (více)

Hvězda Borata si zahraje v novém hororu

Hvězda Borata si zahraje v novém hororu

08.04.2021

Vycházející herecká hvězda Maria Bakalova z dvojky Borata si ještě spolu s Amandlou Stenberg (Nenávist, kterou jsi probudil) zahraje v hororové novince Bodies, Bodies, Bodies od distributora A24. O… (více)

Nominace na Zlaté maliny 2021

Nominace na Zlaté maliny 2021

13.03.2021

41. ročník Zlatých malin, každoroční ocenění pro ty nejhorší a nejbizarnější filmy roku, se blíží a pořadatelé nyní oznámili své letošní nominace. Mezi těmi najdeme jak celoročně vysmívané filmy typu… (více)

Byly uděleny Zlaté glóby

Byly uděleny Zlaté glóby

01.03.2021

V noci z neděle na pondělí proběhl 78. ročník udílení cen Zlatý glóbus a celý ceremoniál se z důvodu pandemie odehrával ve velmi úsporném duchu s minimem přítomných diváků a ze dvou lokací najednou.… (více)

Reklama

Reklama