Režie:
Jeong-beom LeeScénář:
Jeong-beom LeeKamera:
Tae-yoon LeeHudba:
Hyun-jung ShimHrají:
Bin Won, Sae-ron Kim, Hyo-seo Kim, Hee-won Kim, Seong-oh Kim, Thanayong Wongtrakul, Tae-hoon Kim, Jong-pil Lee, Min-seong Jeong, Do-won Kwak, Jae-yoon Jo (více)Obsahy(2)
Cha Tae-Sik (Won Bin), známy ve svém sousedství pouze jako "ajusshi" (pán), má ve svém bytě zastavárnu, okolí ho nezajímá a žije si poklidný život. Často potkává So-Mi, malou dcerku své sousedky. Jednoho dne se Cha Tae-Sik setká neplánovaně s gangstery a pašeráky drog, je donucen pro ně vykonat jednu drobnou prácičku, aby zachránil unesenou So-Mi, jejíž matka už předtím záhadně a náhle zmizela. (Vavča)
(více)Videa (5)
Recenze (315)
Lidé, co žijí zítřkem, nemají šanci proti člověku, co žije dneškem.. Není pochyb, že na rozdíl od americké, či evropské kinematografie umí Asijci kromě navození specifické noirové atmosféry i „prodej“ motivace hlavního hrdiny prahnoucího po pomstě, či něčí záchraně, nicméně u konce „cry me a river a začas si založíme nehtové studio“ se znova ukázalo, že práce s emocemi je hrozně tenký led, který ne každého udrží. Proti akčnímu aspektu Ajeossi však nemám sebemenších námitek. Kdo by řekl, že ten mladík, co má 30 kilo i s klíči od zastavárny, dokáže tak lehce způsobovat protivníkům fraktury, průstřely a více bodných ran, než měl Ježíš na dřevěném římském odpočívadle? Jestli však mám na parapetu volit mezi fíkusem a kaktusem, volím fíkus.. ()
Slavný jihokorejský tvůrce Ki-duk Kim na filmařinu, zdá se, zanevřel a Chan-wook Park (OldBoy, Žízeň) s Jun-ho Bongem (Mutant, Matka) zase excelovali loni a tento rok nic nenatočili, ale i tak v národní kinematografii nebyla pro rok 2010 nouze o kvalitní díla. Samotného Parka zastoupil Jeonh-beom Lee s výtečným filmem Viděl jsem ďábla – viz níže v článku – a právě The Man From Nowhere Jeong-beom Leea spolu s ním tvoří duo nejintenzivnějších a nejpůsobivějších jihokorejských filmů tohoto roku. Příběh o tom, jak to dopadne, když podsvětí provozující černý obchod s lidskými orgány proti sobě poštve člověka, který „žije jen pro dnešek“ a čirou náhodou je speciálně vycvičeným strojem na zabíjení, není nijak zvlášť komplikovaný a víceméně opisuje důvěrně známou šablonu, avšak emocionální linie příběhu je natolik silná, že by jakékoliv sofistikovanější hrátky s žánrovými předpoklady byly akorát na obtíž a zbytečně by odváděly divákovu pozornost od samotného jádra filmu. Tím je postupně gradující vyprávění přímočarého děje, který od pomalého úvodu neustále nabírá na intenzitě, aby v závěru doslova explodoval v katarzi formou – světe div se – neskutečně brutální a zároveň i emocionálně vyhrocené akční sekvence. Melancholický hudební podkres v kombinaci s roztřesenou ruční kamerou fungující v naprosté harmonii s precizní choreografií vyústil v jednu z nejlépe natočených a nejintenzivnějších scén tohoto roku, která je jasným důkazem toho, že Korejci dokážou na rozdíl od na pouhý efekt hrajících západních tvůrců obdařit akční sekvenci plnohodnotnou emocionální rovinou a z krvavých soubojů na nože a přestřelek vykřesat něco až dojemného. Bin Won v titulní roli tragického hrdiny si navíc se svým úsporným herectvím v ničem nezadá s léty prověřeným Byeong-heon Leem a já doufám, že si v dohledné době spolu zahrají v jednom filmu…klidně opět pod režijním dohledem Jeong-beom Leea, kterého po zhlédnutí The Man From Nowhere řadím mezi jihokorejskou filmovou smetánku. ()
Tak nevím nevím... dravý akční thriller, dechberoucí choreogragfie, nervydrásající napětí, nejúspěšnější korejský film nějakého roku... viděl jsem snad omylem něco jiného? Na složitou a zmatenou (zkrátka odlišnou) komunikaci s divákem ve východoasijských filmech jsem zvyklý a problém mi nedělá, naopak ji mám rád, ale čekal jsem zkrátka, že to bude mnohem víc... dravé, akční, dechberoucí a nervydrásající... a ono nic. Zdlouhavá a místy nudná kriminálka s několika slušnými bojovými scénami (ten čvachtavý zvuk při závěrečné bitce na nože byl libozvučný). Jinak ale sentimentální a patetická slaďárna, která svým patosem a sladkostí překonává většinu obdobné hollywoodské produkce... (s těma očičkama to bylo přece jasný hned, nééé?) ()
Asi jsem již příliš rozmlsaný, jelikož roztřesená kamera v akčních scénách mě poslední dobou spolehlivě odradí a já si tak akční filmy natočené před deseti lety a starší ani nechci pouštět. Zde jsem však udělal vyjímku a kamera tak zůstává mojí jedinou výtkou tomuto filmu a to ještě pouze výtkou drobnou. Z toho důvodu se mi vlastně příliš nelíbila úvodní scéna (naštěstí nedůležitá). Nicméně se jedná o jeden z nejlepších korejských akčňáků a mohl by klidně svojí kvalitou zaútočit i na TOP dvacítku ever. Jednak tu máme skvělé obsazení a to je v asijském počinu těžké snad pokaždé, aby z pohledu evropana nevypadaly všechny postavy jako jeden muž. Příběh je velice zajímavý a o mnoho nápaditější než jsem zprvu očekával. Zazářil především drsňácký hlavní hrdina, skvěle provedený souboj s noži a povedené humorné vložky. Závěr pak mírně předvídatelný, ale myslím, že potěší. 85% ()
Filmy s tajemnými mstiteli šly vždycky na dračku, dokonce i tento jihokorejský byl velice úspěšný. Když pomineme skutečnost, že úvodní část byla taková utahanější, tak již dostaneme brilantní akční snímek, který stojí především na výborných bojových scénách (závěrečné střetnutí je opravdu skvělé) a dobrém hlavním protagonistovi. Příběh není nějak objevný, avšak v rámci žánru můžeme říct nadprůměrný. Hlavní hrdina si ale neměl stříhat vlasy, hnedka jeho charizma kleslo na polovic:o)). Pěkné 4 hvězdy. ()
Galerie (280)
Photo © United Pictures
Zajímavosti (8)
- Se snímek bylo spojováno i jméno jihokorejského herce a režiséra Ik-june Yang (Breathless (2009, The Fake (2013)). Ten měl dle prvotních předpokladů ztvárnit roli filmového detektiva. Navzdory blíže nespecifikovaným rozdílnostech mezi hercovým pojetím dané role a představami filmových tvůrců ke spolupráci nedošlo. (Conspi)
- originální název Ajeossi lze do českého jazyka přeložit jako "muž", (Ouwen)
Reklama