Režie:
Hajao MijazakiScénář:
Hajao MijazakiKamera:
Eberhard GeickHudba:
Džó HisaišiHrají:
Keiko Jokozawa, Majumi Tanaka, Ičiró Nagai, Megumi Hajašibara, Tošihiko Seki, Minori Terada, Kotoe Hacui, Tarako, Hóčú Ócuka, Šin'ja Ótaki, Jošito Jasuhara (více)Obsahy(2)
Chlapec z hornického městečka a dívka, jejíž původ je zahalen tajemstvím, jsou zataženi do honby za pokladem ukrytým v bájném létajícím městě Laputa. Během krkolomných dobrodružství, razantních honiček i dechberoucích odhalení musejí čelit nejen hamižným vzdušným pirátům, ale také armádě a tajným agentům. Celosvětově uznávaný režisér a scenárista Hajao Mijazaki do snímku promítl svou fascinaci létáním, vášeň pro klasickou evropskou dobrodružnou prózu a pro fascinující epochu konce 19. století, která s sebou přinesla rozmach letectví a vzducholodí. Díky těmto vlivům se Laputa: Nebeský zámek vyznačuje výrazně evropským, až verneovským nádechem, ale současně si uchovává kvality charakteristické pro produkci Studia Ghibli i japonskou animaci obecně. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (300)
Na Laputě je trochu vidět, že příběh se kroutí všemi směry jenom aby bylo dosaženo těch důležitých vizuálních motivů, přičemž postavy jsou zde obecně trochu papírové. V druhém plánu ovšem vykresluje zajímavý svět jakési nedávnou válkou zplundrované země, která se nebyla schopna ještě společensky zotavit. V pohledech na býlím porostlou krajinu vidíme zarostlé obří krátery po artilérních útocích, země je provrtaná chodbami opuštěných, vytěžených dolů a charakter měst, staveb a infrastruktury napovídá k tomu, že v jeden okamžik docházelo v daném území k monstrózní, skokové industrializaci, jejíž produkty byly zjevně odvedeny někam jinam. Správní složky země jasně napovídají, že zde stále vládne armáda a nikdo se nestará o opuštěné komunity dělníků ponechaných k živoření v opuštěných průmyslových centrech. Mijazaki by v tomhle vykreslení dle svých slov inspirován svojí návštěvou Walesu během hornických stávek, kdy sledoval zchudlé komunity tvrdých mužů a žen bez naděje se bouřící proti arogantní, anonymní státní mašinérii, která jim sebrala všechno, čemu kdy rozuměli. Trochu hořké pak je, že jim ve svém díle může pak nabídnout akorát naději ve formě vzdušného zámku, díky jehož přítomnosti se vládnoucí garnitura zlikviduje ve své přezíravosti a hamounství sama. ()
Mně u Miyazakiho vždycky vadí ty předimenzované happy endy. Zrovna sem by se hodilo tragické finále, které by tomu nasadilo takový pocit vznešenosti. Zároveň se ale pořád nemůžu vyhýbat té páté hvězdě, protože ty filmy jsou všechny skvělé. A ona pátá za zásluhy padla zrovna na tenhle kousek. Něco mi říká, že můj nejoblíbenější od něj, i když takhle brzo to nejde říct. ()
Laputa patrí medzi tie ghibliovky, ktoré ma až tak nenadchli, no stále tu je cítiť rukopis majstra Mijazakiho a nebyť príliš prepálenej dĺžky (miestami som sa dosť nudil), šiel by som s hodnotením pokojne vyššie. A tak tomuto počinu dávam silnejšie tri za príjemnú stereotypnú animáciu, veľmi sympatické postavy a za veľkú originálnosť, ktorá už je v tvorcových počinoch zvykom. ()
Asie opět válí a zbytek světa tiše závidí. Náročné 3D animace? Hvězdné dabérské esa? Velká studia?....k čemu...21.1.2017 Si dovolím doplnit příspěvek. Viděno na velkém plátně v originále na Mijazakiho festivalu v kině Bio Oko, naprosto strhující zážitek a obrovská FANTAZIE! [Mijazakiho festival Bio Oko] ()
Fanúšik anime zo mňa asi nikdy nebude, ale považoval som za potrebné pozrieť si film, ktorý je v Top 300 ČSFD. Zo začiatku som si nevdojak spomenul na Zemanov Vynález skazy a známu anekdotu (Japoncov nedoženieme, ani keby nám išli naproti) som si upravil na tvar - Japonci Zemana nedobehnú, ani keby im šiel oproti. Nemám nič voči znalcom Mijazakovej tvorby, ani animefilom, ale ja si radšej pozriem niečo iné. ()
Galerie (83)
Photo © Studio Ghibli
![Laputa: Nebeský zámek - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/717/162717997_73f2ec.jpg)
Zajímavosti (7)
- Jelikož je Hajao Mijazaki fanouškem německých válečných zbraní, jsou všechny uniformy, zbraně a vozidla mixem německých a britských návrhů. (HellFire)
- Svět, ve kterém se příběh odehrává, je světem čerpajícím z předchozí, vyspělejší civilizace. Obrázky pod titulky na začátku filmu přibližují historii: „Byl vítr. Lidé začali jeho sílu využívat. Dolovali. A vznesli se do vzduchu. Stavěli stále větší a větší stroje. Vzduch byl plný létacích strojů. A vzdušných zámků. Přišly bouře. Zámky se hroutily a lidé se vrátili na zem. Byl vítr. Ale lidé už neuměli jeho sílu používat.“ (Jirka_Šč)
- Ve filmu bylo použito 381 barev. (HellFire)
Reklama