Reklama

Reklama

V roce 2089 archeologové Elizabeth Shawová a Charlie Holloway objeví nástěnnou malbu v jeskyni ve Skotsku, která se podobá několika dalším malbám jiných kultur. Elisabeth a Charlie považují postavy na nich ztvárněné za Stvořitele lidí z jiných planet. Stárnoucí boháč Peter Weyland financuje výpravu vesmírné lodi Prometheus na vzdálenou planetu LV-223, z níž Stvořitelé údajně pocházejí. Na palubě cestuje skupina vědců, Weyland, velitelka mise Wickersová a android David. Prometheus přistane na opuštěné hornaté planetě, kterou posádka začne zkoumat. Naleznou zde válcovité nádoby, kamennou sochu humanoidní hlavy a neznámé bezhlavé tělo, o němž se domnívají, že patřilo jednomu ze Stvořitelů. Vědci najdou i další těla, což je přivede k domněnce, že Stvořitelé patrně již vymřeli. Členové posádky Millburn a Fifield se rozhodnou vrátit zpátky na loď, ale cestou se ztratí. Spustí se draslíková bouře, expedice musí být přerušena a posádka se vrací na loď. David tajně vezme jednu z nalezených nádob, v nichž se nachází tajemná tekutina. V lodní laboratoři je objevena shoda mezi DNA Stvořitelů a lidskou DNA. David zkoumá válce s tekutinou a její vzorek nepozorovaně přimíchá Charliemu do pití. Krátce poté se spolu Charlie a Elizabeth vyspí. Mezitím hadovité zvíře zaútočí na ztracené vědce Millburna a Fifielda. Millburn zemře a Fifielda pohltí temná tekutina. Při dalším průzkumu planety David objeví další tělo Stvořitele, tentokrát ovšem přežívajícího ve stázi, a spolu s ním i vesmírnou mapu, na které je zvýrazněna Země. Mezitím se u Charlieho projeví příznaky neznámého onemocnění a znetvoří mu obličej. Wickersová odmítne ho dále držet na palubě a upálí ho plamenometem. Testy ukážou, že Shawová je těhotná, ovšem v jejím těle je ukrytý mimozemský zárodek. Pomocí chirurgického robota se podaří zárodek z jejího břicha vyoperovat. Shawová poté zjistí, že Weyland se chce setkat s posledním žijícím Stvořitelem, aby ho zachránil před blížící se smrtí stářím... (TV Prima)

(více)

Videa (39)

Trailer 1

Recenze (2 874)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Známý dealer vizuálního nádherna Ridley Scott nám přichystal další lajničku štěstí a já jako správnej filmoman jsem si jí jel šlehnout do nezjnámějšího filmáckého doupěte, do Imaxu. Musím říct, že aplikace se trošku protahovala a účinek nebyl nějak světobornej a zorničky v mých očích se moc nezvětšily. Ano jistě zejména látka zvaná atmosféra prostoupila do každé molekuly mého vyjímečeného těla, ale abych se dostal do extáze to se říct nedá. Bylo příliš mnoho "proč" a málo "protože", abych nezdržoval, tak za všechny dám jeden příklad Proč mu vlastně umělák stříknul do sklenky ten sajrat? Co se povedlo, byla postava Charlize Theron, teda ona vůbec celá Charlize Theron se hodně povedla a kdyby mě někdy chtěla uvařit, nebránil bych se, ale tady měla v sobě takový správný punc tajemství kolem své postavy a to se mě moc líbilo. Co se týče Noomi, tak si myslím že svůj part zvládla, byť teda sešívání břicha a následné figthování se šmejdem z vesmíru prostě dohramady nejde, ani kdybych se díval přes použitý ponožky Hanzelky a Zikmunda a je to škoda, protože to ze Scottovy čisté lajničky udělalo málo učinné filmotikum. Myslím si, že kdyby byla aplikace Promethea jinde než v Imaxu účinek by se ještě snížil. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Napřed bych s dovolením ocitovala teplákového kokota: "Ridley Scott stále bravurně zvládá filmařské řemeslo. Dokáže budovat napětí. Dokáže vyděsit. Dokáže správně měnit tempo a rytmus filmu." Dost možná dokáže, ale v případě úplně jiného filmu a pokud chtěl natočit béčkovou vyvražďovačku (spoiler: oproti zvyklostem nafoukaná blondýna nezařve první), tak to měl říct rovnou a ušetřený prachy přesunout na Kajmanské ostrovy, místo aby s partou vymaštěnců převlečených za vědce rozehrál prastarou hororovou hru "dement tady, dement tam, všude, kam se podívám." Nevznikla by tak nesoudržná směska, která mi játra sice nevyklovala, ale žlučí mi hnula pořádně. A tak zatímco Alyssa smutnila nad tím, že ona se po akutním císařském řezu nemohla ani obrátit na bok, zatímco dr. Shawová poslala do věčných lovišť strůjce i krakatici, já jsem se omezovala na syčení, že nápad sundávat helmy na neznámé planetě je hodný génia, drbat mimozemské formy života pod bradičkou hodný zkušeného biologa, kamikadze let je součást výcviku každého vesmírného kapitána hodného toho jména, takže tento ani nemrkne a celá tahle kosočtvercovina je hodna jména nějakého začínajícího blouda, který omylem vyfásl obří rozpočet, ne jména prvorozeného rodu Scottů. A to jsem jeho fanda nikdy nebyla. To, že árijský HAL je jediná zajímavá a aspoň trochu propracovaná postava, konečně mluví samo za sebe. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Sice blbě odvyprávěné (nedořečenosti, nelogičnosti, předvídatelné zvraty), ale v tomto případě jsem extrémně shovívavý, anžto jsem dostal, co jsem chtěl - velkorozpočtový vesmírný sci-fi horor na velkém plátně a konečně i film, který mytologii kolem Vetřelců razantně rozvíjí a neservíruje jen další vyvražďovačku s nimi. Hrozně mě bavilo sledovat všechny ty nové předvetřelcovské obludky a hledat v nich stopy budoucího Vetřelce. Prequelovitost mě tu narozdíl od TERMINATOR: SALVATION neotravovala, ale bavila, remakovitost už méně. Epické, technicky špičkové a napínavé od atmosférického začátku až do uspěchaného konce. Scéna operace sebe sama bylo silné kafe. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Prometheus has landed. O nelogičnosti chování postav a nedořešených skocích v ději se již zevrubně rozepsala kritika, takže k tomuto tématu napíšu spíš obhajobu: Ano, tyto výtky jsou jednoznačně platné - a mrzí, mrzí moc. Bez nich by ten film byl totiž takřka dokonalý, poněvadž všechno kromě scénáře je v něm velmi dobré. Část těch logických chyb se dá nicméně omluvit tím, že namísto "metodologicky stoprocentně spolehlivých a opatrných vědců" na expedici jedou "vědci, kteří jsou hnáni niternou touhou po odpovědích a objevech", část nevyřčených motivů si lze jednoduše odtušit, část nepochopitelného chování a divných detailů ve skutečnosti není nepochopitelná, ale od diváků nepochopená (chování Davida, nastavení lékařského zařízení atd.) ... a nedořečenosti v mytologii dokonce považuju za velké plus, neboť domýšlení si mytologie po svém je TAK strašně zábavné (btw. často používaná kombovýtka "Scott zničil tajemství obklopující Vetřelce" + "Scott nic nevysvětlil" si logicky odporuje)! A to, co zbývá a žádným způsobem omluvit nejde (vědci se ztratí ve zmapovaných štolách atd.) ... to zkousnete podle toho, jakým typem diváka jste. Pokud vyžadujete vnitřně stoprocentně soudržné filmy, které mají jasné téma, jemuž se věnují, a které odpoví na vyslovené otázky a vyřeší všechny načaté motivy, pak máte smůlu. Pokud naopak máte rádi otevřenější text, u něhož následné interpretace a zamýšlení se nad smyslem (v tomto případě spíš hledání smyslu :-D) jsou minimálně stejně důležité - ne-li víc - jako samotný film, pak Prometheovi objektivní chyby odpustíte. Já jsem naštěstí ten druhý případ. /// Vizuální stránka je opojná, nastolené ideje o vztahu tvůrce a stvořeného (because we can) zajímavé a mytologie, které zpoza opony zatím vlastně jen vykoukla, ještě zajímavější. Hodnocení 8.5/10 a relativní (!!!) spokojenost, byť to rozhodně mělo na víc. PS: Na DVD chci rozšířenou verzi a do dvou let sequel, který nenapíše Damon Lindelof :-D PPS: Z jednoho úhlu pohledu je ten film geniální sakumprásk celý i se svou reklamní kampaní. Svému divákovi totiž dává velmi podobný druh prožitku jako své hlavní postavě. Elizabeth se vydává na expedici, jejím cílem je získat odpovědi na důležité filosofické otázky. Její motivy nejsou přízemní, čeká něco jako osvícení (zjistím kdo jsme, proč jsme vznikli, co je naším smyslem). Divák je pomocí kampaně a úvodní třetinou filmu připravován na sofistikované nekompromisní scifi, na milník žánru. Elizabeth se dostane na planetu, místo uspokojivých odpovědí dostane i s celou posádkou "přes držku" od nasraných mimozemšťanů. Divák přijde do kina a místo slibovaného intelektuálního sci-fi se mu v závěru dostane brutálního hororu s béčkovými rysy. Těžko z toho skákat radostí do vzduchu, ale jako vtípek je to dobrý :-D Horror movie of the year ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Esence scénáristického neumětelství, které je maskováno Scottovou řemeslnou zručností. Proč museli scénář k filmu, který by měl být poměrně zásadním dílem v žánru scifi, psát neumětelé stojící za paskvily Kovbojové a vetřelci a Nejtemnější hodina. Vážně si nedokážu představit, že by kontakt s mimozemskou civilizací byl takhle (ne)organizovaný. Žádné ani ty nejzákladnější bezpečnostní postupy, nikdo celý průzkum neřídí, kapitán se nestará, co se na jeho lodi děje, na lodi nejsou vůbec jasné kompetence, kdo za co odpovídá. Za Weyland to řídí blondýna, jejíž motivy a vlastně smysl účasti na celém podniku jsou naprosto pochybné (teda kromě "dáme tam Charlize Theron v kombinéze"), výzkumník biolog při střetu s očividně agresivním mimozemským organismem neví nic lepšího než říct "ťuťuňuňu pocem malá", účastníci zájezdu se postupně přesouvají na seznam ztrát, aniž by to kohokoli vzrušovalo a tak dále. Jednání postav je vůbec naprosto nelogické, jeden krok je často v rozporu s předchozím a následným, chybí jakákoli konzistentnost. O nikom se vlastně nic pořádně nedozvíme, a ne proto, že by tvůrci něco dovedně maskovali, ale čistě díky scénáristické neschopnosti svoje postavy a vlastně i film jako takový nějak komplexně pojmout. Namísto osobností dostáváme akorát tak dávku politické korektnosti a náboženské a holocaustové odkazy naházené naprosto bez hlubšího smyslu (asi došlo na sponzoring od křesťanských a židovských lobby - mimochodem když jsme u toho, tak Kristus sice má být jednou součástí trojice boží, ale nestál u zrodu lidského plémě ani dle bible). Viz komentář kolegy gudaulina, ve Vetřelcích i těch několik vojáků, kteří byli KIA hned po první scéně, mělo svojí osobnost a místo v posádce i ve filmu. Frost, Dietrichová, Drake, Wierzbowski, seržant Apone, člověk si jejich jména i tváře zapamatuje. Tady po úvodním nepředstavení se spousta postav na desítky minut ztratí, aby se odkudsi objevily v náhodném místě filmu a bídně či hrdinně zahynuly nepoznány, nerozeznány. Scott pak i přes svůj zjevný režisérský um nedokáže z takového guláše vykřesat napětí nebo zdání atmosféry a osudovosti, není komu držet palce, o koho se bát (ne, Noomi to fakt se svejma kecama o víře není), nad čím skutečně přemýšlet. Až se člověk ptá, proč slovutný režisér vůbec účast na takovém marasmu bral. S takovým potenciálem (síla značky a universa, rozpočet, technické možnosti) se ani pořádně nedotknout základních otázek podstaty lidství, rozumu, směřování poznání (aneb života, vesmíru a vůbec) je prostě trestuhodná marnotratnost a spousta úsilí tu vyletěla oknem. Snad jediná scéna budila naději, a to když Holloway a David mluvili o tom, proč byl David vytvořen. Ale je to jen takové nakousnutí, jedno světýlko, které zhaslo dřív, než pořádně zazářilo. Zbývá pár odkazů na jiné klasiky žánru plus Scottova oblíbeného Lawrence. Většina otázek, která mě napadala během filmu, nemířila k podstatě lidství, k původu člověka a odpovědnosti stvořitele, ale zhruba směrem "proč se všichni chovají jako magoři". A to je vše přátelé, asi radši vhodim do přehrávače Vetřelce 1 a 2. P. S. Jinak se plně (jako velmi často) ztotožňuju s kolegou gudaulinem. () (méně) (více)

Galerie (492)

Zajímavosti (84)

  • V závěru traileru je možné zaslechnout větu "Big things have small beginnings". Totožně rčení zaznělo ve snímku Lawrence z Arábie (1962). Stejný film sleduje v úvodu snímku David (Michael Fassbender), u jehož postavy lze najít s hlavní postavou filmu Lawrencem (Peter O'Toole) paralelu v podobě chladného chování. Z filmu si autoři vypůjčili i větu "There is nothing in the desert and no man needs nothing," která naráží na to, že vědci ve filmu cestují tak daleko, aby zodpověděli otázky o lidské rase. (MrPierc)
  • Jednu chvíli se mezi fanoušky spekulovalo, že si ve filmu má zahrát i Lance Henriksen, jehož přítomnost by potvrdila návaznost na filmy Vetřelci (1986) a Vetřelec ³ (1992), kde hrál androida Bishopa. (S.U.E.S.)
  • Ze společnosti Weyland Corporations později vznikla společnost Weyland-Yetani Corp., která se poprvé objevila ve filmu Vetřelec (1979), kde je vlastníkem vesmírné lodi Nostromo. (JayZak)

Související novinky

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

17.03.2022

Zatímco do premiéry seriálového Obi-Wana už fanoušci odpočítávají pouhé týdny, na filmové frontě Lucasfilm nadále podezřele mlčí. Loni byl akorát odložen Rogue Squadron režisérky Patty Jenkins, jak… (více)

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

02.12.2021

Pro fanoušky filmaře Guillerma Del Tora (Tvář vody, Hellboy) není žádným tajemstvím, že jeho snem je natočit jednoho dne adaptaci knihy spisovatele H. P. Lovecrafta V horách šílenství. Jednou už k… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Reklama

Reklama