Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Královská aféra aneb škoda že neexistoval Blesk. U podobných filmů mám jeden zásadní problém - baví mě na nich jen kostýmy. Skoro dvě hodiny klidného ponudnělého šplouchání a na konci samozřejmě - jak jinak - peřeje. Morálně zkažený Duck-face, zatemělý osvícenstvím, sáhne nejenom do královského klína, ale hlavně šlechtě na prachy a úřady a to se co? Nedělá. O tom celý film je samozřejmě. Jenže režie pouze otrocky odškrtává políčka klasické filmařiny. Silnější moment přichází až s těmi peřejemi, ale nevryje se pod nehet, natož pod kůstku lebení. Taková precizní, ale nudná filmařina, s nehezkými herci a hodně blbým osvícenstvím, které nás udělalo konečně svobodnými - tedy otroky sebe sama. ()
Hozená rukavice americkým a britským mnohdy extrémně přeškrobeným aristokratickým cajdákům z dob minulých. Sice se nevyhnete asi tak dvaceti záběrům, kdy se proti sobě stříhají zadumané dvacetivteřinové pohledy dvou hlavních postav, ale naštěstí toho není tolik. Zda dříve šlechta skutečně praktikovala takovouto řeč těla těžko říci, avšak pro divákovu pozornost je to věc krajně negativní. Na Royal Affair je velmi brzy čitelný evropský režijní rukopis. Je to svěží, kostýmy a výpravou přiměřeně okázalá podívaná, jejíž tempo je lineárně stupňované tak, jak se stopáž chýli ke konci. Posledních pět minut je režisérsky čistá magie a příběh o falešném obvinění člena dvoru dostává fantastické obrátky a skoro až tragédii gigantických rozměrů. Dějiny Dánska moc známé nejsou, ale po tomhle filmu máte chuť hltat je od A do Z. Zde zřejmě objeven neuvěřitelný talent Alicie Vikander. Ještě tu není na 100 procent, jako například v Danish Girl, nebo v The Light Between The Oceans, ale ten potenciál nelze přehlédnout. ()
Naozaj zaujímavá časť dánskych dejín, sfilmovania hodná, a ja sa čudujem, že ku tomu došlo až v roku 2012. 128 minút újde ako voda, stále sa niečo deje a dej človeka nenudí. Mikkelsen ako vždy prevýborný, Følsgaard veľmi presvedčivý, no a Vikander ... tá sa narodila pre historické filmy. Má zaujímavú tvár, ktorou dokáže zahrať všetko, ani nemusí rozprávať. Je naozaj dobrá, veľký talent. ()
„A co když to místo dostanu? Je to sice holá nemožnost, ale co pak?“ - „Pak mě a Brandta dostaneš zpátky do tepla.“ - „A co dělá takový osobní lékař? Utírá králi nos?“ - „To je buřt. Leze mu do zadku. Líže mu paty. Mluvíme přece o králi!“ Nemluvě o obstarávání královy manželky…Nebudu tu řešit přesnost historických reálií, každopádně, co do úrovně výpravnosti můžu konstatovat, že navzdory celkové komornosti se film rozhodně nemá za co stydět. Ale mně tohle dílko přijde zásadnější především z hlediska aktérů. Jde o snímek z roku 2012 a jeho hlavní protagonisté už tehdy tvořili dánsko-švédskou hereckou špičku či do ní později dorostli. Přesto jsem se dočkal překvapení, protože ač byli Vikander i Mikkelsen výborní, hlavní hvězdou byl Følsgaard, který si se svým bláznivým králem opravdu vyhrál. Ústřední dvojce každopádně fandíte, propukající romanci (stejně jako lékařův vzestup) s nimi prožíváte, ale dobře si uvědomujete, že se pohybují na až příliš tenkém ledě. A konec má pak patřičný emocionální dopad. Vidím to na silné 4*. ()
Kapitola z v tuzemským školách nepříliš probírané dánské historie nabízí jakostní a přitom narativně nepříliš náročnou zábavu, ozdobenou famózním výkonem v době natáčení stále ještě studenta herectví Mikkela Boe Følsgaarda v roli panovníka Kristiána VII. Zasloužená účast v oscarovém finále, zbytečně nadsazené zakončení filmu si ovšem o cenu řeklo příliš okatě. kult pro Cinema Mundi, 2013. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Při prvním setkání krále (Mikkel Boe Følsgaard) a lékaře (Mads Mikkelsen), v přibližně 24. minutě, si oba velmi porozumí při citování oblíbeného autora. Všechny vyřčené citáty pochází od Williama Shakespeara. (Ganka)
- Mikkel Folsgaard získal za svou roli šíleného panovníka Kristiána VII. Stříbrného medvěda v kategorii nejlepší vedlejší herecký výkon. (Terva)
- Pro Madse Mikkelsena to bylo již 4. natáčení v České republice. (morgos)
Reklama