Reklama

Reklama

Přežijí jen milenci

  • Velká Británie Only Lovers Left Alive (více)
Trailer 2

VOD (1)

Adam - talentovaný hudebník ve stylu 60. let, žije v ponurém Detroitu. Zoufalý z toho, kam ten svět spěje, čím dál častěji přemýšlí o sebevraždě. V teplém Tangeru žije jeho tajemná, stylová přítelkyně Eva, co miluje poezii a ráda večeří s Christopherem Marlowem. Adamu i Evě je více než tisíc let. Před několika staletími, se dohodli, že kvůli čerstvé krvi nebudou zabíjet lidi a dobývat krev budou v nemocnici. Není to tak dávno, co se rozhodli žít odděleně. Moc dlouho jim to ale nevydrželo a Eva už vystupuje z letadla v Detroitu. Oba cítí, že se má stát něco nebezpečného. Brzy přijíždí do města i mladší sestra Evy - nekontrolovatelný šílený upír, který neumí ovládat své emoce. Ve městě začínají podivná úmrtí a tak musí Adam i Eva uprchnout do Alžírska. Problémy teprve začaly a vypadá to, že konec světa přeci jenom nastane a smrt není daleko... Smrt? Není příliš brzy? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (7)

Trailer 2

Recenze (594)

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Jarmusch rozhodně nepatří do mé režisérské topky, ale přesto jsem od něj viděl několik filmů, které bez problému nazvu vynikajícími (Mrtvý muž, Ghost Dog, Noc na Zemi). "Přežijí jen milenci" však považuji za jeho absolutně nejslabší a nejnudnější snímek, jehož melancholická atmosféra a styl vyprávění je už moc nad rámec filmové zábavy. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Jarmuschovo upírské blues stojí na náladě, hereckých výkonech ústředního páru a opět výborné hudbě (ostatně White Hills mu ve filmu i hrají sami sebe naživo). Tempo je konstantně pomalé, což spolu s hypnotizující hudbou vede diváka k tomu, aby se buď naladil na stejnou vlnu, nebo to radši rovnou vzdal. Tilda Swinton i Tom Hiddleston byli pro hlavní role perfektní volbou, Mia Wasikowska tu je od toho, aby veškerou idylu velmi rychle zničila, a John Hurt ve vedlejší roli potěšil. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Only Lovers Left Alive - možná spíš "milovníci" než milenci. Ti kteří si váží věcí samotných, rozkošnicky obdivujíce padesát let starou kytaru, kterou někdy někdo s láskou vyrobil, někdo na ni s láskou hrál. Kteří vědí, že věc nelze prostě nahradit jiným kusem. Pohrdají lidstvem (zombies), které své vlastní výrobky už vnímá jen jako sériové produkty na jedno použití, nezná jejich hodnotu. Ovšem: oni, ti, kteří pořád přežívají, mají výhodu kotinuálního náhledu, znají věci důvěrně od jejich zrodu. Jsou to upíři - jako se živí krví smrtelníků, sytí se i výsledky jejich práce, vykonávajíce tak posvátnou službu "zření", bez nějž věci upadají do nicoty pouhých užitkových kusů hmoty. Ze stanoviště kontinuálního náhledu se pak i lidský pokrok jeví jako nepochopitelný, obludně hloupý odklon od života k "produktivitě", měřené jen kvantitou. Ostaně láska k věcem, vyráběným produktivnostní mánií stiženým lidstvem, se může realizovat třeba i jako láska (totiž věrnost) k takovému Detroitu, vybydlenému městu, opuštěnému zombíky poté, co jeho průmyslová produktivita narazila na své meze. Nejdůležitějším projevem lásky je zde ale hudba: Hudba, kterou Adam vytváří, není nikde, protože se s ní skrývá ve tmě, ale ukazuje se, že je všude. Nepochybně zde zaznívá Jarmuschem už v Kafi a cigárech hledaný "rezonátor", jímž by bylo možno zachytit akustické vlny Země (jestli to nekomolím) - rozuměj vlny dorozumění, pochopení, prozírání, souvztahování. I přes esteticky silné vyjádření všech těchto motivů vypadá film Přežijí jen milenci celý jako nepříliš zajímavá stylová manýra. Vypadá - nikoli působí. Protože jeho působnost, jeho jedinečná nálada, nepopsatelně lahodící pomalost, ho činí výjmečným dílem. Jestli lze vůbec o nějakém filmu říci, že prostředkuje "prožitek", pak jistě o tomto. Krom toho mám neodbytný dojem, který nedokážu zdůvodnit, že jestli budou některé filmy z naší doby "kultovní" pro určité (dosud neznámé) subkultury naší civilizace za nějakých sto let, tento film k nim bude patřit. Viz např. kiddo. Dále viz PollyJean, Radek99, Matty. /// Dodatečně přece jen pokus o reflexi na onu "nepopsatelně lahodící pomalost": Především je pociťována jako jakási příjemná malátnost, kterou vzhledem k druhovému určení postav dlužno považovat za stav vznikající z kombinace potenciálně nekonečného toku indiferentního času (který není platformou událostí, ale bází pro vyjevování se věcí a jejich diferenciaci) a situace absence "dávky" nutné pro setrvání v tomto toku. Člověk by řekl, že koflikt mezi nekonečným životem a bezprostření hrozbou zániku bude vyvolávat mimořádně silné napětí a zběsilost. Ukazuje se, že opak je pravdou. Životadárným médiem je krev - upíři v půstu jsou tedy bezkrevní. Je u nich stále přítomná tendence splynutí s tokem času. Konflikt mezi potenciální nesmrtelností a hrozbou smrti bez krve či na slunečním světle pouze ostře ukazuje, že jsou pro své přežití závislí na dodávkách výživy a specifickém prostředí. Oni vědí, že žijí pod neustálým ultimátem podmínek zachování života. My lidé jsme na to dávno zapomněli. /// Druhý dodatek: Mnou zde reflektovaným komplexem stálého přežívání a hrozby jeho konce stojí tento Jarmuschův film v zajímavém kontapunktu k Mrtvému muži (k němuž SPOILERY!), v němž hrdina naopak získává vlastní existenci svou smrtí (přesněji řečeno dočasným prodlením mezi ještě životem a už smrtí), přičemž právě toto nevědomé umírání je na celém jeho životě to jediné relevantní. V obou filmech tedy máme postavy, které disponují kvalitnějším, "odpoutaným" náhledem a vhledem díky situaci zásadně alternativní k biologickým hranicím života, který nám je dán. S podstatným rozdílem mezi situací "milenců" a "mrtvého muže" pak souvisí i rozdíl v přístupu k tomuto náhledu - u upírů vypadá jako součást jejich přirotzenosti, kdežto William Blake je jím jaksi událostně obdarován ve smyslu osobního obrácení. Korelativně pak můžeme srovnávat funkci jeho "poetry" s Adamovou hudbou či s oním kýženým rezonátorem. () (méně) (více)

HoneyBunny 

všechny recenze uživatele

Vyčítat Jarmuschovi, že jeho film je utahaný, asi není úplně fér, protože to byl očividně záměr. Tohle je zkrátka artový nezávislý film, ve kterém můžete najít spoustu metafor a podobenství, pokud chcete. Pokud se ale nenaladíte na tu správnou notu, pak se můžete dost nudit, protože klasická vyprávěcí struktura tu zkrátka chybí. Naštěstí tu máme dvě fascinující hlavní postavy - emo hudebníka Adama, který je po staletích upírského života už utahaný životem, a (mnohem zajímavější bohémku Evu (v úžasném podání Tildy Swinton), která naopak umí ocenit i malé radosti života, jako jsou dobré knihy nebo roztomilý skunk přeběhnuvší přes cestu. Hiddleston se Swintonovou film táhnou a i přes věkový rozdíl jim to spolu skvěle ladí. Osobně se mi vůbec nelíbilo zasazení filmu do opuštěného Detroitu, který je prostě hnusný a rozhodně se na něj nemusím dívat ve filmu. Na druhou stranu spojení upírů a exotického Tangeru funguje velice pěkně. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu je to poměrně banální převyprávění všech upírských klišé, na druhou se musí nechat, že ona klišé, převyprávěná správně, jsou stále velmi působivá. Upírství už dávno přesáhlo hororový žánr směrem k existencionálnímu dramatu, takže ani v tomhle Jarmusch neobjevuje Ameriku, ale jeho minimalistické bloumání světem je přesto chytlavé. 3 a 1/2 ()

Galerie (89)

Zajímavosti (28)

  • Tom Hiddleston, představitel Adama, se kvůli roli naučil hrát na housle, loutnu a musel si osvěžit i své hraní na kytaru a klavír. (CrypzzXD)
  • Adam (Tom Hiddleston) má také dánský pas se jménem „Lokke“ (dánsky Loki) jako odkaz na jeho roli Lokiho v Marvel Cinematic Universe. (TaNya_)
  • Píseň „Funnel of Love“ od Wandy Jackson znějící na začátku filmu je schválně hrána mnohem pomaleji než v originále. Mimo jiné to písni dodává melancholický podtón a zároveň má poukazovat na zpomalený život hlavních postav. Skladba je zahrána kapelou Sqürl, ve které sám režisér Jim Jarmusch hraje na kytaru. (TaNya_)

Související novinky

Jim Jarmusch zahájí Cannes

Jim Jarmusch zahájí Cannes

12.04.2019

Nová zombie komedie Jima Jarmusche The Dead Don’t Die 14. května slavnostně zahájí letošní filmový festival v Cannes. Snímek si zde tak odbude svoji světovou premiéru podobně jako Jarmuschovy… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Jim Jarmusch a upíří romance... Cože?

Jim Jarmusch a upíří romance... Cože?

31.01.2012

Pokud jste nevěřili, že se konec světa opravdu blíží, tahle zpráva to definitivně potvrzuje. Král nezávislého filmu se po několika letech vrací za kameru a natočí... upíří romanci kříženou s… (více)

Reklama

Reklama