Režie:
Gareth EvansScénář:
Gareth EvansHrají:
Iko Uwais, Joe Taslim, Donny Alamsyah, Yayan Ruhian, Pierre Gruno, Ray Sahetapy, Tegar Satrya, Iang Darmawan, Eka Rahmadia, Alfridus Godfred, Henky Solaiman (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Speciální policejní komando má za úkol proniknout do přísně střeženého domu a zneškodnit šéfa gangu. Tým je však brzy prozrazen a zbytek nájemníků stojí před jednoduchou volbou. Když se nepřidají na policejní stranu, budou už navždy bydlet zadarmo... Rama je mladý policista, který je povolán do nebezpečné akce. V chudinské čtvrti Jakarty je bytový dům, jehož horní patro obývá nebezpečný zločinec Tama Riyadi. Svůj dům pronajímá dalším zločincům, kteří mu ochotně slouží, žijí tam však i obyčejní lidé. Rama společně s dalšími asi dvaceti kolegy má za úkol nepozorovaně vniknout do domu a Tamu zlikvidovat, případně zajmout. Není to snadný úkol, dům je pomocí kamerového systému zcela pod zločincovou kontrolou. Když Tama zjistí, že mu do objektu vstoupili policisté, vyhlásí domovním rozhlasem, že každý, kdo pomůže zabít nezvané hosty, má od něj doživotní bydlení zadarmo. To je velké lákadlo, takže se rozpoutá velmi krutý boj na život a na smrt... (TV Prima)
(více)Videa (8)
Recenze (1 224)
Nadupaná akčná jazda konštantne porušujúca fyzikálne zákony, testujúca žánrové limity a nastolujúca nový poriadok. Príbeh či toľko opomínaná logika nie sú dôležité; nie pri priamočiarej indonézskej šlahanici, ktorá skôr kladie dôraz na onu - už nespočetne krát vyzdvihovanú - choreografiu a obratné využívanie videoherných prvkov. Séria "Ong-Bak" reprezentuje krásu pohybu a akrobatiky v rytme a súznení bojových techník (prevažne) Muay Thai/Muay Boran, trilógia "Ip Man" čerpá z filozofie Wing Chun a na jej pôdoryse rozohráva epickú symfóniu sústredených bitiek konfrontovaných s daným historickým kontextom, no a "Serbuan Maut" možno považovať za potencionálne nový, nastávajúci fenomén z oblasti Pencak Silat, ktorý základnú metodiku boja posúva do svojho pokročilého štádia, kde sa už úplne rezignuje na akékoľvek obmedzenia a slovo dostávajú pištole, samopaly, mačety, háky, nože a spôsob ich použitia a eliminovania. Hrdina volí stratégiu útoku/obrany podľa toho kde sa zrovna nachádza, čo má práve po ruke a s kým má čo dočinenia; tento pečlivo a pohotovo rozvrhnutý proces tiež patrí medzi ďalšie cenné devízy snímku. ()
V dobrém bojovém filmu musejí být tak jako v životě vnitřní motivace hrdinů stejně úsporné, nezbytné a sladěné jako jejich pohyby. Tady by ale všichni upadli, jakmile by se pokusili o první krok. Nepopírám, že řada scén v sobě má strhující napětí, o to absurdnější a tristnější je pak ale celkový výsledek. A navíc mi často výslovně překážela kamera i střih, abych si mohla onu "choreografii" doopravdy vychutnat, a mnohdy jsem se přistihla, že se spíš jenom spoléhám, že ty pohyby dávají smysl, a při té zastíranosti, rozostřenosti a rychlosti reaguju spíš jenom na rytmus, jediný jednotící prvek filmu. Rytmu se dá ale dopomoct různými vedlejšími prostředky. Čím dál víc ve mně proto už při sledování narůstal dojem, že i v dynamice sil bylo lecos podvedeno kvůli efektu, že "choreografie" vlastně nebudí dojem nezbytnosti, že je do ní pumpován zvenčí, strhujícím rytmem, jemuž je přizpůsobena. Jakmile se vás tohle podezření při sledování zmocní, je výmluvné, že se ho už prostě nezbavíte, ať jste sebepozornější. A i pokud ve mně zásadní nedůvěru vyvolávala jenom skutečnost, že na příběhové rovině filmu logika prokazatelně zneužitá je, tím hůř pro snímek, že si takhle hloupě sám podřezává nejsilnější větev, na kterou se posadil. ()
Myslel jsem si, že to bude něco úchvatného ve stylu Města Bohů, či ještě spíše Tropa de Elite, ale je to jen tisíckrát viděná asijská rubačka ve stylu videoherní 3rd person akce, sice pěkně zaranžovaná, ale silně logice navzdory. A bez prvku interaktivity (to v případě, že by šlo o počítačovou hru) či silného příběhu (v případě filmu) je to po celkem slibném začátku z velké části jen stále dokola to samé...stereotyp akčního filmu - souboj za soubojem - a jelikož žádná jiná složka není přítomna, s ubíhajícími minutami se vkrádá nuda. Škoda... ()
I na nikdy neperspirujícím Chucku Norrisovi by se při "desinfekci" tohoto malebného činžáčku objevila krůpěj potu, ale trvám na tom, že by nebyla jeho.. Serbuan Maut v indonéštině kupodivu neznamená "Vytrhnutý brzlík", ale "Smrtící invaze" a nutno dodat, že svému názvu bez problému dostojí. Úchvatný balet soubojů na palné zbraně, ruce, nohy, mačety, tonfy, nože, zkrátka všechno, co je po ruce, přímočarý tah na márnici (branku), explicitní brutalita, zajímavá hudba a v hlavní roli mrštný Eric Bana z Jakarty, který řidiče kamionu už asi dlouho dělat nebude. Nechci řešit, že poslední pucflek z drogové laboratoře bojuje líp, než Jackie Chan, že hlavní hrdinové mají tělo z vulkanizované pryže a jedí hodně kosti zpevňujícího vápníku, protože snést tolik úderů není v lidských silách, nicméně k páté hvězdě jsem postrádal, ..úplně se to bojím napsat.., solidnější příběh a věrohodnost interakce (nekrvavé) mezi postavami, co by zbystřila pozornost diváka, když se zrovna nebojuje s osvětlením v krční tepně. Jen prosím žádný remake se Stevenem, vždyť by ani nevyšel schody mezi patry.. ()
Dokavaď se pracuje s policejními manévry, je Zátah precizní. Fyzické souboje vynikají precizní choreografií, to je ale právě důvod, proč si je nelze naplno užít, neboť film, navzdory pekelné brutalitě v takovou chvíli ztrácí svoji autenticitu a stává se z něj "jen" žánrová rubačka, byť stále precizní. Překvapení jsou herecké výkony, které jsou výtečné i na psychologické drama, natož na akční řezničinu. ()
Galerie (72)
Photo © Sony Pictures Classics
![Zátah: Vykoupení - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/463/158463166_978dd2.jpg)
Zajímavosti (29)
- Akční choreografii na filmu dělali Iko Uwais, Yayan Ruhian a Gareth Evans, v závěrečných titulcích uvedený jako Gareth Huw Evans. (Rominator)
- SWAT dodávka byla v tak špatném technickém stavu, že musela být pokaždé roztlačena členy štábu a herci. (eMeMko)
- Po snímku Merantau (2009) se jedná o druhý film, ve kterém si Iko Uwais a Doni Alamsyah zahráli bratry. Sourozence si zopakovali ještě v pokračování Zátah 2 (2014). (ČSFD)
Reklama