Režie:
Ben AffleckScénář:
Chris TerrioKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin, John Goodman, Victor Garber, Tate Donovan, Clea DuVall, Scoot McNairy, Rory Cochrane, Christopher Denham, Kerry Bishé (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Příběh je inspirován skutečnými událostmi a odehrává se v tehdy velmi nestabilním Íránu, kde na konci roku 1979 vrcholí islámská revoluce. Americká ambasáda je obsazena revolučními gardami a více než 50 Američanů je vzato jako rukojmí. Šestici z nich se podaří uniknout a najít úkryt v rezidenci kanadského velvyslance. Situace je napjatá a americká vláda hledá způsob, jak je dostat ze země. Nakonec expert CIA Tony Mendez přijde s neobvyklým řešením - navrhne vytvoření "filmového štábu", který by v Íránu hledal vhodné lokace pro natáčení filmu. Američané by pak odjeli jako členové tohoto štábu. Mendez začne spolupracovat s hollywoodskými filmaři a pro svůj fiktivní film si vyberou scénář sci-fi příběhu s názvem Argo. Když je vše připraveno, přichází Mendezovi pokyn, aby operaci zrušil. Rozhodne se rozkaz ignorovat a v kritický den se s uprchlíky objeví na letiště. Úspěšně projdou kontrolou. Chvíli poté se však revolučním gardám podaří sestavit portrét jednoho z uprchlíků, který získají ze skartovaných materiálů z americké ambasády. Ozbrojená skupina okamžitě vyráží ke startujícímu letadlu. (TV Nova)
(více)Videa (31)
Recenze (1 358)
Affleck to dokázal. Dokázal predať bežnému divákovi politicky a inak komplikovaný skutočný príbeh a nakrútiť ho napínavo, hoci viacerí diváci zrejme nebudú príliš rozumieť, o čo vo filme išlo. Ale strany dobra a zla sú pomerne jednoducho rozlíšiteľné, takže budú pravdepodobne spokojní. Je to napínavé, zručne nakrútené a na môj vkus až príliš chladné, neosobné a dokumentárne, našťastie tomu život rapídne dodáva bláznivá dvojka Goodman/Rickman. ()
Někde mezi triplem a kvadruplegiií, tak bych při své skromnosti viděl ohvězdičkování Arga. Přisadím nahoru, mám totiž výtečnou náladu. Sqěle se mi povedlo protáhnout trubky, položit káblík, vyždímat střívko, vymalovat mísu, ublinkonout spodními ústy, natočit čoko zmrzku, za pomoci svalových kontrakcí vyloučil polotuhý odpadní materiál.... seru na opisy a urá k dílu samotnému. Na to, že se má jednat o glorifikaci hamburgeromilných kokotů a jejich světové hegemonie, se na začátku až příliš svobodně hovoří, což považuji za milé ozvláštnění. Pak to tak nějak vesele probíhá, Á-flek s výrazem plačícího oligofrenika organizuje přesuny diplomatických vyžírek - a závěr, ten se dramturgovi mírně vymkl z pantů. Nic proti ničemu, vyzdvihuji především mistrné vykreslení dobových ,,kulturních prvků", jako jsou kupříkladu účesy a způsoby úpravy vousu alá ,,jsem frajer z Bavor, kde je to povolné děcko?". ()
On celý ten případ propuštění amerických rukojmí nebyl tenkrát vůbec jednoduchý. Jak jsem se dočetla, tak propouštění zajatců bylo postupné a vyjednávání s Íránem strašně zdlouhavé. Dokonce i jednou z taktik pro záchranu bylo to, že prezident Carter donutit Írán k tomu, aby vydal rukojmí a zastavil dovoz ropy z Íránu a to nebylo to jediné, co se tenkrát udělalo pro záchranu rukojmí. Já obdivuji toho, kdo dokázal z tak chaotického dramatu vytáhnout příběh také podle skutečnosti z této události a zhustit do stodvacetiminutového filmu. Klobouk dolů před Benem Affleckem. Je vidět, že si s tím tématem musel poctivě pohrát nejen jako režisér, ale potažmo tam i skvěle zahrát jednu z hlavních rolí. Už začátek byl víc než věrohodný, atmosféra tehdejší doby byla dokonalá a to že si film udržel své napětí i přes jasný předvídatelný konec je úžasný kumšt, takže to utlumilo i malé nedostatky (např. klasicky americký konec). A úplně jasným plusem celého filmu byla celou dobu moje zvýšená tepová frekvence, která ve finální části dosáhla maxima. ()
Velmi dobře odvedená práce, která pro mě však zůstává ve stínu například perfektního snímku Baader Meinhof Komplex. Affleck se stává stále výraznější osobností současného Hollywoodu a může si dovolit mnohé (třeba jako jediný příliš neodpovídat svému reálnému předobrazu, jinak je casting působivý:)). Ten příběh má vnitřní sílu, ať už šťouchnutí do Hollywoodu nebo samotné vnímání "vysokých míst ve filmu" na zadržování civilistů Íránu. Kritika však nebije do očí, filmu neškodí a být v něm více emocí (ke komu mám mít sympatie? ano, přeji jim, aby utekli, ale komu to vlastně přeji? špionům? Není vlastně ten pocit víc poháněn "lidstvím" než uměním režiséra/scénáristů vytvořit vazbu na postavy? nebo mi to vlastně má být jedno...?), tak by rozhodně šlo o nezapomenutelný film. ()
Vím, oč ti jde, Bene, zkoušel jsi to dřív a zkoušíš to zas! Jenže tohle nedůstojné žebrání o ceny může vážně zajímat jen ty nejpovrchnější diváky. Argo není špatný film. Jenže není ani dobrý film. Není to v podstatě ani film, je to šablona. A to mě nebaví. Eastwood dokáže sem tam těm svým šablonám alespoň vtisknout nějaké zdání životnosti, Affleck ne. ()
Galerie (63)
Zajímavosti (46)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 136 milionů dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 232,3 mil. (NIRO)
- Ve scéně, kdy na letišti Tony Mendez (Ben Affleck) píše pohled synovi, je v jednom záběru slovíčko "so" na předposledním řádku. Hned v další záběru už je však o řádek níž. (ČSFD)
- Skutočný Tony Mendez zomrel 19. 1. 2019 ako 78ročný na Parkinsonovu chorobu. Ben Affleck mu v deň smrti vzdal hold a nazval ho pravým americkým hrdinom. (zhulo)
Reklama