Reklama

Reklama

Zneklidňující vidina smrtící záplavy pronásleduje Noema (Russell Crowe) ve snách čím dál častěji. Tu i další podivná znamení mu pomůže rozluštit moudrý Metuzalém (Anthony Hopkins). Země se ocitla na kraji propasti, kam ji zavlekla lidská rasa. Nejvyšší se rozhodl pro kompletní restart v podobě gigantické potopy a pro obnovu člověčího druhu si vybral právě Noema a jeho početnou rodinu. A protože Noe ví, že zkáza přijde s vodou, začne stavět archu, obří loď, na níž by se on i jeho rodina zachránili. Během stavby se musí potýkat nejen s nedostatkem času, vlastními pochybami, obavami svých blízkých, ale i s otevřenou nenávistí soukmenovců v čele s krutým potomkem slavného bratrovraha Kaina (Ray Winstone). Kromě toho musí na plavbu přizvat i zástupce všech živočišných druhů, aby život na „nové" Zemi mohl být úplný. Největší katastrofa v dějinách planety v tu chvíli může začít. (Cinemart)

(více)

Videa (32)

Trailer 1

Recenze (1 360)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to úplne priemerná dobrodružná fantasy dráma od Darrena Aronofskeho. Má priemerný príbeh o mužovi, ktorý si žije so svojou rodinou obyčajným a mierumilovným životom, čo najďalej od ľudí, ktorí predstavujú najväčšie nebezpečenstvo, až raz získa od boha víziu o nadchádzajúcej potope, ktorá má zničiť celé ľudstvo, keďže sa za tie roky príliš skazilo. A tak s pomocou začne stavať veľkú loď pre svoju rodinu a hlavne živočíšne druhy celého sveta, aby sa mohlo začať odznova, ale musí čeliť mnohým problémom, či už kvôli iným ľuďom, ktorí sa nezastavia pred ničím, ale hlavne kvôli tomu, čo si má pod svojimi víziami presne predstaviť, pretože to ohrozuje aj jeho rodinu. Spracovanie nie je úplne zlé, ale o väčšej spokojnosti tu určite hovoriť nemôžem. Keďže k biblickej tématike nemám žiadny vzťah, určite nemám problém ani s radikálnymi odkloneniami oproti predlohe, čo je vlastne aj tento prípad, ale problémy sú niekde úplne inde. Na jednu stranu určite musím pochváliť, že až na pár nudných častí sa na to väčšinu času dá bez problémov pozerať, má to takú zaujímavú atmosféru, nájde sa tu pár výnimočných scén, hlavne ten vznik zeme a života sa mi veľmi páčil a je to rozhodne vrchol filmu a navyše aj samotný Noe je až prekvapivo zaujímavo podaný a bol som zvedavý, ako sa bude jeho postava vyvíjať. A navyše pár momentov mi pripomenulo aj moju obľúbenú Fontánu, čo je pre mňa veľký plus. Ale zároveň sa to snaží pôsobiť dospelo, čo sa občas aj trochu darí, ale skôr mi to prišlo také detské a hlavne nechcene smiešne, dej nedokáže skutočne vtiahnuť ani na okamih. Ale aj tak ma najviac mrzí, že Darren Aronofsky, tvorca inteligentných filmov natočil tentoraz takýto čisto komerčný film pre blockbusterového diváka. Preto sa tu nájde aj pár akčných sekvencií, ktoré síce sú dobre natočené, ale osobne sa skutočne nepozerám na film od Aronofskeho, aby som sledoval nejaké bitky s kamennými obrami. Herecké obsadenie nie je zlé, Russell Crowe sa pre túto postavu hodí úplne ideálne, sadla mi aj Jennifer Connelly, ani Emma Watson ma na moje prekvapenie nesklamala a celkom ma bavil aj hlavný záporák, ale inak už nie je o koho stáť a hlavne Anthony Hopkins tu má úplne zbytočnú úlohu. Čo sa týka réžie a technickej stránky, aj tu vidno, že Darren Aronofsky je na omnoho vyššej úrovni, než bežní tvorcovia tohto typu filmu, ale scenár a komerčný prístup mu neumožňuje z toho získať niečo viac, než len takýto priemer. Takže Noe mohol dopadnúť prakticky akokoľvek, ale kvôli môjmu obľúbenému režisérovi som si ho aj tak musel pozrieť a nanešťastie to dopadlo približne tak, ako som aj čakal. Nie je to zlé, ale ani ma to moc nebavilo a už to určite pozerať nebudem. A hlavne dúfam, že sa Aronofsky zase vráti k tým rozumnejším témam. 53% ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

NOE je ambiciózním projektem. Střetává se v něm studiový blockbuster zúročující trendy poslední dekády s autorským přístupem obsahujícím postupy známé z předchozích režisérových děl. Mísí se v něm několik žánrů, přičemž ten odpovídající biblické epice je určen pro sjednocení naplňovaných a/či podvracených vývojových vzorců. Vypráví mj. o vyprávění a jeho odlišných výkladech. Potíž je v tom, že i když jde v dílčích ohledech o pozoruhodné dílo, nefunguje jako celek a některé prvky jdou velmi obtížně dohromady._____ Aronofského poetika se projevuje u montážních sekvencí, které mají přemostit delší časový úsek, v subjektivizaci vyprávění důsledným užíváním nejprve hlediskových záběrů a později snových projekcí a při závěrečné konfrontaci, při které je zesilován efekt přestříháváním mezi několika ohnisky zájmu (na palubě a v podpalubí). Jeho rukopis se ale tře s požadavky na klasické hollywoodské vyprávění, protože selhává ve vytváření prostorových vztahů srozumitelných pro diváka a v profilaci postav, které jsou motivovány pouze s ohledem na potřeby vyprávění a na zdrojový text, nikoliv realisticky._____ Zdrojovým textem je míněn Starý i Nový zákon, protože nejde pouze o adaptaci příběhu o Noemově arše, nýbrž kombinaci hned několika biblických narativů (o vyhnání z Ráje, o Kainovi a Abelovi, o Sodomě a Gomoře, o Noemově arše...). Přitom z hlediska žánrového zařazení není Noe ani tak biblickou epikou, jako spíš ve své první polovině kombinací fantasy a katastrofického filmu a ve druhé postkapokalyptického díla a filmu o pomstě. A to zastřešeno rodinným dramatem. Činí přitom několik odvážných voleb, když u fantasy části rezignuje na prokreslení fikčního světa (jelikož ten si ve stávající podobě nezaslouží nic jiného než zkázu), v katastrofické pasáží na místo trikových atrakcí klade důraz na traumata přeživších jedinců a nenaplňuje vzorce postapo a revenge flicku, protože ty slouží pouze jako katalyzátory pro hodnotové střety protagonisty/antagonisty s druhými._____ Lomítko bylo použito záměrně, protože vyprávění strukturované podle proměňujících se cílů Noema z něj za polovinou z protagonisty učiní antagonistu. (Je tomu uzpůsoben i jeho vzhled a způsob inscenování v předkamerovém prostoru, v obou případech evokující krále Kaina, jenž byl jako záporák vykreslován předtím.) A z vyprávění naplňující a zesilující vzorce fantasy a katastrofického bijáku (na potopu dojde, na střet lidí s nadpozemskými bytostmi taktéž, a to najednou) se stane vyprávění o vyprávění (o orálně předávaných příbězích ovlivňujících lidské jednání podle toho, jak odlišně jsou každým interpretována)._____ Snímek se tak rozevře do široké interpretační šíře bavící svou podvratností (např. mnohými zmiňovaný kreacionistický komentář o vzniku Země, který je doplněn obrazy přitakávajícími evoluční teorii lidstva). Hřeší ale tím, že vypravěčská nejednoznačnost ústí do nezvykle dlouhého a nepatřičně působícího epilogu, ve kterém je vše zbytečně dovyprávěno a významové přesahy jsou sděleny explicitně ústy postav. NOE tak v posledních deseti minutách vyblil bibli, a to i s vaničkou (archou). () (méně) (více)

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

Cesta do pekel vskutku jest dlážděna dobrými úmysly (nejen režisérskými) aneb tolik zeleně a jenom jedna borůvka! God damn it! Aronofsky dal konec filmu na začátek a začátek filmu na konec, jenomže koho vlastně vinit, když předlohu napsal ten nejpovolanější z povolaných? Jednoduše to na plátně mělo zůstat lotrovskou fantasy od úvodních titulků až po ty závěrečné, a bylo by (to na pět hvězd). Takhle pro mě Noe zůstává z větší části jen filmem, díky kterému jsem si uvědomil až strašidelnou, matoucí podobu mezi Martonem Csokasem a Russellem Crowem. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Přechod k velkofilmu se podařil. Aronofsky si libuje v zrcadlení dnešního lidstva s potomky Kainovými. Snové sekvence a tripové vyprávění prvních kapitol z Písma, má pořád tu neokoukanou efektivitu, co dokáže přikovat suché oko diváka k plátnu. Russell je výborný, už dlouho nehrál takhle dobře a práce, kterou musí jeho Noe vykonat, se chopil se ctí. Cíl vybudování celé archy je trošičku odlišný a přidává snímku v závěru až thrilerové obrysy a depresivní pachuť, kterou rozbije až Watsonová v závěru. Hodně lidí Darrenovi křivdí za to, že se zaprodal Hollywoodu, ale upřímně si nedovedu představit, že by Noeho někdo natočil lépe. Nebo, že by nebyl dost osobitý. Nemám mu co vytknout (možná Noeho oholená kebule, byla menší ústřel). Málo kontroverzní? Málo šokující? Moc biblické? Proboha... Že to nemusím udělat?! ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Noe je podivný film na pomezí nesourodých významových, vypravěčských i filmařských vzorců. To žel neznamená osvěžující pohled na klasické téma, nýbrž prostě jen galimatyáš. Noe je výsledkem práce relativně zkušených filmařů, takže zaráží naivita, s níž ignorují předpoklady pro funkčnost a účinnost volených postupů. Tak předně… příběh o potopě světa je sice potenciální podívaná, ale troufám si tvrdit, že působivost příběhů o zkáze se odvozuje od dvou elementů, které filmovému Noemu palčivě chybí: (a) ničí se něco, k čemu má divák nějaký vztah založený buď kulturní zkušeností, nebo vyprávěním příběhu; (b) nebezpečí hrozí někomu, na kom divákovi záleží. Více viz tady. ()

Galerie (275)

Zajímavosti (34)

  • Příběh vyobrazující náboženské motivy se nesetkal s výtkami pouze v nekřesťanských zemích, nýbrž i v domácích Spojených státech. Předseda konzervativní křesťanské vysílací společnosti National Religious Broadcasters Jerry Johnson v únoru 2014 uvedl, že je třeba vysvětlit, že film je "fantazijním, nikoli doslovným převyprávěním Písma". Na to Paramount přistoupil a na tuto skutečnost upozorňuje v upoutávce, která připouští, že jde o "uměleckou licenci". (oje)
  • Aby Russell Crowe (Noah) lépe zapadl do role, odmítl se během natáčení sprchovat a používat deodorant. (Duoscop)
  • Duha, která se objevila ve filmu, byla skutečná. Vyskytla se dokonce přesně tak, jak si ji vyžadoval scénář. (Struhy)

Související novinky

Zemřel herec Mark Margolis

Zemřel herec Mark Margolis

04.08.2023

Ve věku třiaosmdesáti let zemřel ve čtvrtek v nemocnici Mount Sinai v New York City po krátké nemoci americký herec Mark Margolis, mnoha divákům známý především jako zlověstný don Hector Salamanca ze… (více)

Aronofsky si vybral svůj další film

Aronofsky si vybral svůj další film

16.04.2016

Darren Aronofsky (Fontána, Wrestler) nám naposledy představil biblické drama Noe a příští rok konečně uvidíme jeho další film. Jak se bude jmenovat? To zatím nevíme. V příběhu o mladém páru, jehož… (více)

Aronofsky a motorkář Tatum?

Aronofsky a motorkář Tatum?

15.09.2015

Loňský Noe sice rozdělil diváky na nadšené a trochu zmatené, nakonec ale vydělal 362 milionů dolarů, takže se dá považovat za úspěch. Co chystá režisér Darren Aronofsky (Fontána, Černá labuť) dál?… (více)

Emma Watson nepřítelem státu

Emma Watson nepřítelem státu

26.06.2015

„Hermiona" pokračuje v zajímavých kariérních rozhodnutích. V minulých letech zkusila Charlieho malá tajemství nebo Aronofskyho Noema, v nejbližší době ji pak uvidíme s psychologickém thrilleru… (více)

Reklama

Reklama