Epizody(10)
Obsahy(1)
Sériový vrah zanechal telo svojej obete uprostred mosta Öresund, ktoré rozdeľuje Dánsko a Švédsko. Prípad dostala na starosti švédska svojrázna a arogantne svojská policajtka Saga (Sofia Helin) a dánsky detektív Martin (Kim Bodnia). Podarí sa im dolapiť šialenca, ktorý sa vyžíva v pozornosti obyvateľstva oboch národov? (*CARNIFEX*)
Recenze (89)
"Saga Norénová, policie Malmö." Tahle zvláštní, komplikovaná a jistým způsobem okouzlující osůbka má pro mě přímo magickou přitažlivost. Přikovala mě k obrazovce a nepustila, nedovolila mi odejít, jíst, pít, nic z toho, co běžně u seriálů, kterým se obvykle vyhýbám, dělám. Saga mě fascinuje a baví. Její převlékání triček, pracovní nasazení, logické úvahy, odzbrojující upřímnost a v emočně vyhrocených situacích naprosto zmatený výraz v očích miluju. Luxusní záležitost, skvěle natočená, výborně zahraná a hudební podmaz bezchybný. ()
Most je pro mě trochu rozporuplná detektivka. Na jednu stranu divák najde pár nelogičností (hlavní zabiják dokáže hlídkovat u své oběti 24 hodin denně a navíc není ostatním nijak nápadný a další) na stranu druhou nabízí skvělou, napjatou atmosféru. A co je nejdůležitější jedna z hlavních postav, detektivka Sága, je nejlépe ztvárněný detektiv vůbec. A to za to prostě stojí! :) Celkově to za první sérii vidím na 81 %. ()
Co bychom si bez těch Seveřanů a jejich depresí počali? Most, který přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. A přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvá žena. A nebude jedna. Hranice dvou států, dvě oběti, dva vyšetřovatelé. Oba totálně odlišní. Chladná a patologicky racionální Švédka a bodrý a lidský (i záletný) Dán. Výsledkem je žánrový klenot a televizní pojem, který mi dosud unikal. Vrah (zdatný manipulátor) je vždy o krok před policií, nedělá chyby a jsem rád, že jsem mu mohl být s rozdílnou dvojicí v patách. Poukazuje na neduhy současné společnosti a dává jí mnohé za vinu. Zároveň budí zájem u veřejnosti, pojmenovává témata, která obě země sužují: imigranti, lidé na dně sociálního systému, násilí ze strany policie, mizerná péče o psychicky nemocné. První polovina série je značně zamotaná, druhá pak výtečně vyšponovaná a vygradovaná. Atmosféra, napětí, šedivý vizuál, gradace, herecké obsazení a velmi propracovaný scénář. I odvaha činit radikální rozhodnutí u ústředních postav (viz úplný závěr). Klobouk dolů. ()
tak nám Sága, socialně slabší souputnice, skoncovala s 10dílnou ságou o saqva sentimentální vysírce. Mosty rády padají. A tenhle seriál je podobný, na počátku solidní konstrukce, ke konci jen chatrná slupka. Most je přesně ten typ seriálu, na němž mi něco neskutečně vadí. Nejde jen o Sagu, u níž absolutně nechápu, čím by jako že měla být zajímavá. Takovou neskutečnou osobu můžete vidět opravdu jen v televizi, no proto mi vadí a neshledávám na ní nic zábavného ani originálního. Totéž bohužel na většině postav seriálu. Ale největší problém je tradičně s padouchem. U novodobého Sherlocka Holmese jsem Moriartyho tak nějak bral jako součást celé té zábavné taškařice, ale tady? Superman. Týpek, co má pod palcem úplně všechno, k dispozici každou informaci, někdy i na platformě telepatie, vždy krok před policajty. Nene, prosím vás, už je toho moc. Navíc také nemám rád scénáře typu: "Nechceš si o tom promluvit?" "A o čem" "No o tom." "A o čem jako?" - v podstatě prázdné věty, které děj nijak neposunují ani nerozvíjejí. Bylo jich tu mnoho. Most tudíž trpí dalším nedostatkem podobných počinů - je hrozně natahovaný. Nevyužitý potenciál. Nebo jinak řečeno - mělo tohle vůbec nejaký potenciál, pokud to opisuje od jiných? Od koho, to tu pozná každý. Když opíšu písemku od spolužáka, zasloužím si taky jedničku? Ten konec a celé vyznění si prostě 10 dílů nezasloužilo... ()
Mrazivý detektívny seriál na severský spôsob s dvomi neobyčajnými vyšetrovateľmi, nečakanými zvratmi a miestami až hororovou atmosférou. Už od úvodného záberu na titulnom moste som s napätím očakával kto za tým všetkým stojí a čo je páchateľovou motiváciou. S ďalšími dielmi sa však otázky a záhady kopia na seba a nakoniec do seba všetko dokonale zapadá. Najväčšou hodnotou pre mňa je však absencia akýchkoľvek hlúpych klišé aj trápneho humoru na aký som zvyknutý u britských, nemčúrskych či francúzskych (zfušovaných) detektívok. Tvorcovia sa tu nerozpakujú nechať zomrieť 14 ročnú babu a najväčšiu ranu si nechávajú na záver. Samozrejmosťou je depresívna štylizácia, zarámovaná šedým vizuálom. Právoplatná kultová klasika. ()
Reklama