Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)VOD (4)
Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (711)
Tvorcom nemožno uprieť snahu natočiť niečo svetovejšieho feelingu. Nápad bol dobrý, akurát jednotlivé postavy akosi nekorešpondovali s dejom a jeho veľmi pomalou skladbou príbehu. Bolo to mdlé, hodil by sa tomu viac dynamickejší ráz, rezkejšie dialógy a zameranie sa na širšie publikum. 65%. ()
První díl Devadesátek mě nasměroval k projekci Příběhu kmotra s odstupem let, který mě původně neoslovil. Asi to chtělo čas. Čili reparát. Dnešním okem uznávám, že s ohledem na téma, na obsáhlost Mrázkových aktivit, které nešlo zmapovat úplně, jen čert ví, kde všude vekslácké paprče měl, je film natočen skvěle. Necelých sto minut a člověku jde hlava kolem. S tímhle gaunerem se zašpinil kde kdo. A mě osobně velmi baví, že takováto ulpělá špína, nutí ještě dnes kravatové grázly, zavrtat se maximálně v komunální politice a nevystrkovat nos příliš vysoko, jelikož by jejich mladické podržtažkování kolem Mrázka okamžitě investigativec vyhodil na světlo a z porcování medvěda by nebylo nic. Natolik je spolupráce s Mrázkem kontroverzní ještě dnes. Takže hezky v rohu, na severu a tam si šmudlej svoje kšefty a hraj si na kápo, hlavně ať tu tvoji držku nikdo moc nikde nevidí. Jo a na vzdělání a kravatě nesejde. Toto je nemlich stejná buranská verbež, jako Fanda. No a abychom zůstali in i co se týče politické scény slovenské, hm, hm, hm... Stupidita voličů se pozná i podle toho, že si podobné vekslácké čuně dobrovolně zvolí do parlamentu. A tady toho smrada se, miláčci drazí, nezbavíte dlouho. To nejsou jen nafukovací panny ve vládní limuzíně... Toto byla veliká chyba! ()
Příběh kmotra je snímkem rozdílných třetin. První třetina, tj; doba, kdy byl Mrázek resp. Vedral neškodným vekslákem a v teplákovce a stylovejch kotletách s kamarádíčkama okukoval lentilky ve sprchách fotbalové šatny je nejpovedenější, druhá, tj; doba převratu a následné kupónové privatizace a raketového Mrázkova vzestupu se veze stále na vlně té předchozí. Ostatně co víc už si může tvůrce přát, než když má divák permanentní úsměv na rtech a přitom je mu nikoliv stydno, ale plně si uvědomuje tu hořkotrpkou příchuť resp. pachuť. Poslední třetina, tj; doba, kdy se kolem Mrázka stahují mračna a utahuje smyčka, zasloužila mnohem více tlačit na pilu. Především je však zatraceně uspěchaná. Přičemž si troufám jednoznačně tvrdit, že je to způsobeno faktem, že je zde nejvíce bílých míst v Mrázkově životu a Nikolaev resp. Oščatka si s tím bohužel nedokázali uspokojivě poradit. Je to velká škoda, protože Ondra Vetchý, i přes ten kratičký prostor, dokázal umně zachytit ten přechod ze sebejistého frajírka po raněnou lovenou zvěř. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby hollywoodský závěr, za který by tvůrci zasloužili kulku společně s Mrázkem. Jedna nečekaná, přesně mířená kulka po vystoupení z auta, by přitom splnila účel mnohem efektivněji. Ve výsledku, vzhledem k nulovým očekáváním, to rozhodně není průser, ale s přihlédnutím k nesmírné síle a troufám si tvrdit i stále přetrvávající aktuálnosti tématu, z toho šlo rozhodně vytěžit více. Spousta klišé (růže), přibyla kontraproduktivní milostná zápletka, vyšetřovací tým zůžen na partičku “čtyřech proti všem” taky není z nejšťastnějších řešení, příliš zjednodušující, heslovité…. Přesto, pokud k snímku přistoupíte a řekněme si upřímně, ono ani nic jiného nezbývá, nikoliv jako životopisu Františka Mrázka, ale fiktivnímu příběhu inspirovaného skutečnou postavou, tj; “nejbohatším invalidním důchodcem v Evropě“, nebudete zklamáni. 65% [Co se hereckých výkonů týče, Ondra Vetchý se ctí, úhlavní nepřítel Lukáš Vaculík i díky nešťastně napsané jednobarevné postavě (charakteru) nemá moc co hrát, zbytek nepřekračující svůj stín.Vyjma Andreje Hryce coby sadisty Farkaše, aneb když se vám práce stane koníčkem]. ()
Na české poměry slušný, ale celkově přesto průměrný snímek, zpracovávající vzestup a pád všehoschopného gangstera. Herci nepřekvapí, režie slušná, ale pokusy o americký (nebo spíše scottovský) vizuál mi na vyprávění retro gangsterky přeci jen neseděl. Ale i já, odpůrce české filmové produkce, jsem se bavil a i přes veškerou průměrnost mohu "Příběh Kmotra" nazvat jedním z nejlepších českých filmů za posledních několik let. Ale ve výsledku to je docela smutné. ()
Konečně zábavný, svižný, dobře odsýpající film. Pokud ale nemáte šanci dosáhnout každý měsíc alespoň na průměrnou hrubou mzdu, nebo se na ní sakra nadřete a přesčasy se počítají na desítky hodin, smát se rozhodně nebudete. Vadily mi jenom ty nesmyslný efekty kamery a střihu. Skutečnost je mnohem, mnohem horší, takže je kmotrovský příběh vlastně ještě dost naivní. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Scenáristé spolupracovali s kriminalisty Karlem Tichým a Hynkem Vlasem, kteří kauzy vyšetřovali ve skutečnosti a v době uvedení stojí mimo službu. (Olík)
- Osvícený fotbalový stadion, který v 51. minutě ukazuje Vedral (Ondřej Vetchý) svému kumpánovi Tiplovi (Jan Vondráček) ze své filmové vily, je do obrazu dosazen uměle. Na jeho místě je kladenská pekárna Kompek. Přesto odpovídá místnímu stadionu Františka Kloze, který je ovšem ve skutečnosti na druhé straně, zakrývají ho domy a je zrcadlově obrácen. (stryc.zdend)
- František Mrázek byl zastřelen pravděpodobně nájemným vrahem ve středu 25. ledna 2006 na parkovišti před sídlem své společnosti v budově Nové Dvory v Durychově ulici v pražské čtvrti Lhotka. (Pjootr)
Reklama