Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)VOD (4)
Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (711)
AMERICKÝ GANGSTER počesku. A také možná jediný český politicko-mafiánský film, který nejen, že není k smíchu, ale dokonce snese srovnání i s některými zahraničními vzory (s těmi nejlepšími samozřejmě ne, ale to se dalo čekat). Pochopitelně to není žádný autentický a realistický dokument o Mrázkovi, spousta věcí je určitě hodně zjednodušena a uzpůsobena filmové dramaturgii klasických gangsterek a kriminálek, ale osobně v tom velký problém nevidím. Žánrovka, za níž se není třeba stydět. 70 % ()
Spousta věcí je pouze "rádoby", řada herců hrozných a nejlepší část odehrávající se po revoluci už do konce nic netrumfne, ale Ondřej Vetchý je více než dobrý, poměrně rozumná stopáž odsýpá, tak proč ne. Rozhodně lepší než Kajínek nebo Hranaři, jenže na druhou stranu překonat takové paskvily asi nedalo moc práce. ()
Exploatace jak noha od režiséra, do kterého se po cyrilometodějské mystice a vyhlazovacím patosu převtělila asi jedna šestnáctina Tonyho Scotta. Škoda, že to má doslovnou „nováckou“ dramaturgii, při které se na věci upozorňuje tak okatě až to bolí, není to ani trochu temné, už vůbec ne dobové (ve smyslu propracovaného fikčního světa) a Vaculík tu nedává tláču (vysněná aluze tohoto uživatele). Zase jsem se jednou zvrhle bavil a nestydím se za to. ()
Příběh kmotra je snímkem rozdílných třetin. První třetina, tj; doba, kdy byl Mrázek resp. Vedral neškodným vekslákem a v teplákovce a stylovejch kotletách s kamarádíčkama okukoval lentilky ve sprchách fotbalové šatny je nejpovedenější, druhá, tj; doba převratu a následné kupónové privatizace a raketového Mrázkova vzestupu se veze stále na vlně té předchozí. Ostatně co víc už si může tvůrce přát, než když má divák permanentní úsměv na rtech a přitom je mu nikoliv stydno, ale plně si uvědomuje tu hořkotrpkou příchuť resp. pachuť. Poslední třetina, tj; doba, kdy se kolem Mrázka stahují mračna a utahuje smyčka, zasloužila mnohem více tlačit na pilu. Především je však zatraceně uspěchaná. Přičemž si troufám jednoznačně tvrdit, že je to způsobeno faktem, že je zde nejvíce bílých míst v Mrázkově životu a Nikolaev resp. Oščatka si s tím bohužel nedokázali uspokojivě poradit. Je to velká škoda, protože Ondra Vetchý, i přes ten kratičký prostor, dokázal umně zachytit ten přechod ze sebejistého frajírka po raněnou lovenou zvěř. Korunu tomu všemu nasazuje rádoby hollywoodský závěr, za který by tvůrci zasloužili kulku společně s Mrázkem. Jedna nečekaná, přesně mířená kulka po vystoupení z auta, by přitom splnila účel mnohem efektivněji. Ve výsledku, vzhledem k nulovým očekáváním, to rozhodně není průser, ale s přihlédnutím k nesmírné síle a troufám si tvrdit i stále přetrvávající aktuálnosti tématu, z toho šlo rozhodně vytěžit více. Spousta klišé (růže), přibyla kontraproduktivní milostná zápletka, vyšetřovací tým zůžen na partičku “čtyřech proti všem” taky není z nejšťastnějších řešení, příliš zjednodušující, heslovité…. Přesto, pokud k snímku přistoupíte a řekněme si upřímně, ono ani nic jiného nezbývá, nikoliv jako životopisu Františka Mrázka, ale fiktivnímu příběhu inspirovaného skutečnou postavou, tj; “nejbohatším invalidním důchodcem v Evropě“, nebudete zklamáni. 65% [Co se hereckých výkonů týče, Ondra Vetchý se ctí, úhlavní nepřítel Lukáš Vaculík i díky nešťastně napsané jednobarevné postavě (charakteru) nemá moc co hrát, zbytek nepřekračující svůj stín.Vyjma Andreje Hryce coby sadisty Farkaše, aneb když se vám práce stane koníčkem]. ()
Je jedno, kdo kde tuneloval, koho uplácel, na koho sháněl kompromitující materiál, kdo je prolhaný a kdo prohnilý. Tenhle zahořklý český kousek á la na každou svini by mělo jednou dojít, nás protáhne několika společenskými náladami a pokusí se nás přesvědčit o tom, že před sebou máme sakra velký příběh. Ve skutečnosti se toho o prohnilosti moc nedozvíme, když jde do tuhého, uskočí se a slibně rozjetou situaci pak tvůrci zbytečně rozmělní. Vaculíkovy voice-overy nakonec nevadí (on samotný mě ale příliš neoslovil), Vetchý je na tom o poznání lépe, jejich společné scény fungují. Chronologický pohled na vzestup gaunera nicméně nestrhne, zdviženému ukazováčku na zkorumpovanou policii, justici i politiku chybí „opravdová“ naléhavost. Znovu vadí ono neosobní řemeslné tajtrdlíkování, naštěstí je snaha kopírovat vizualitu zaoceánských thrillerů jen v první půlhodince. I tak by měl někdo za to laciné experimentování s kamerou a střihem vrátit honorář. Místy slušné, místy hodně k smíchu. Ve výsledku slabší tři hvězdy!! ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Režiséra Petra Nikolaeva k natočení snímku inspirovala kniha Jaroslava Kmenty s názvem "Kmotr Mrázek" z roku 2007, která popisuje život skutečné osoby - kontroverzního podnikatele Františka Mrázka. Mnoho kauz a detailů je však ve filmu oproti knize pozměněno. Lze konstatovat, že film je na reálných základech postaven z 90 %. Některé dialogy jsou například čerpány z autentických policejních odposlechů. (navabaca)
- Když Bohoušek (Kryštof Hádek) řekne: „Vemem tady autobus a pojedem do Saint-Tropez za četníkama,“ tak tím naráží na slavnou italsko-francouzskou filmovou sérii Četník ze Saint-Tropez (1964–1982). (SONY_)
- František Mrázek byl zastřelen pravděpodobně nájemným vrahem ve středu 25. ledna 2006 na parkovišti před sídlem své společnosti v budově Nové Dvory v Durychově ulici v pražské čtvrti Lhotka. (Pjootr)
Reklama