Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)VOD (4)
Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (711)
Nikolaevova Báječná leta veksláckého psa jsou takový český Mesrine - malý, ale náš.. Rezervy se samozřejmě najdou (některé herecké výkony, klišé spravedlnosti, obecnost), ale Vedral jako určitá výpověď doby funguje dobře. Dokáže hravě vyvolat vztek či bezmoc a tím, jak mlží, vplouvá do fikce a neoznačuje věci (lidi) pravými jmény, se nejen že vyhne žalobám, ale i nás diváky částečně ušetří smrti z vyděšení, pocitu znechucení a touze jít přímo z kina vyplnit imigrační formulář na ambasádu Tanzanie. Vlastně, co si stěžujeme, vždyť situace se u nás každým rokem zlepšuje. Vezměte si třeba bílé ponožky do mokasín - ty už šíbři dávno nenosí.. ()
Petr Nikolaev natočil Příběh kmotra velmi dobře a tak, že nevíme, kolik je z toho fikce a kolik pravda. Natočít film o skutečném mafiánovi Františku Mrázkovi alias Vedralovi, to bylo hodně odvážné, zvlášť když rodina Mrázkova nebo nějaký politik vám oznámí, že vás kvůli filmu pošle k soudu. Kdo by z toho neměl staženou prdel, že jo? Ondřej Vetchý se zhostil role Františka Mrázka na výbornou, totéž můžu říct i o Lukáši Vaculíkovi v roli policejního vyšetřovatele Čestmíra Cajthamla. Mít po ruce Mrázkovy materiály z archivu a čerpat z nich informace ke zfilmování snímku, bylo by to ještě lepší a detailnější filmové dílo, ale to se, bohužel, nestane, protože jeho archiv je buď dobře schovaný, nebo už je dávno zničený. ()
První část filmu ve který vidíme jak Vedral přichází k moci mě nakvasila jak svini. Vidět jak mu před revolucí jdou na ruku komouši a po revoluci "demokrati po česku" je fakt hustý. Samozřejmě nevím co vše je pravda co je jen pro potřeby dramatičnosti filmu, ale o kontaktech gaunerů na politiky nepochybuju a vždy mně to spolehlivě nasere, takže tady to měl film s mejma emocema hodně jednoduchoučký. Druhá část byla více thrilerová řekl bych a v ní mě nejvíc zaujala bezmoc český policie proti mafiánsko - politické koalici. Film jsem dojížděl vytočenej do červenýho, protože se mně v hlavě honily všechny ty kauzy z poslední doby a mám sto chutí vzít plavky a jít dělat barmana někam na ostrov Svatýho Tomáše, žrát mořský dary a pozorovat velký prdele tamních domorodek. Když se odprostím od emocí a myšlenek, který ve mě film vyvolal a který jsou jeho největším argumentem pro vysoký hodnocení, musím filmu přiznat i velmi kvalitní herecký výkony, zejména Ondra Vetchý je fakt milionovej. Možná moh mít Příběh kmotra více gradující finále a celkově větší tempo, ale jak říkám nejpodstatnější jsou u mně vždy emoce a ty byly. ()
Film mnoha tváří. Na jedné straně skvělý herec Ondřej Vetchý, kterému ale režisér zapomněl říct, jestli má hrát typického českého veksláka, který je stále jednou nohou ve vězení, nebo mafiánského bosse ovládajícího osudy druhých. Výsledkem je takový mišmaš, kdy chvílemi přestávám Vetchému jeho roli věřit. Zbytek herců také kvalitní. Nejslabším článkem je tak opět režisér Petr Nikolaev, který vůbec nemá cit pro látku. Podobně jako v Lidicích se snaží ždímat emoce ve vypjatých scénách, ale zoufale mu to nejde. Závěrečné poselství filmu je opravdu megatrapnost. Ve filmu Kmotr od Coppoly stačilo Al Pacinovi jediné slůvko, aby si divák uvědomil, s kým má tu čest. Tady potřebujeme patetický dovětek, že kmotrové typu Vedrala žijí mezi námi. Tak bacha na ně! Když už jsme u toho srovnání s realitou, nemám nic proti tomu, pokud se události pro potřeby filmu upraví. Ale vyměnit budovu vlastní firmy za fotbalové hřiště v extrémně patetické scéně, to už nepobírám. Celá látka je velmi špatně uchopena. Na vraždě Františka Mrázka bylo nejzajímavější ono tajemno kolem možného vraha a případného propojení s politikou. Na tom měli tvůrci stavět a postupně vytvořit atmosféru strachu a nejistoty. Tyto atributy zde zcela chybí. ()
S vaším dovolením se vyseru na hodnocení typu ,,na naše poměry". Myslím si, že podobnou látku dokáže kloudně zpracovat nadaný tým i za tři pade uprostřed Jižního Súdánu, takže žádné pardony. Snaha nevyházet po soudních sporech více peněz za omluvy, než za samotnou točbu, s sebou nese hádanky v hádankách, úpravy úprav a změny toho, co by mělo zůstat nezměněno. Potěšitelné - naděje, že jednou vyplave Mrázkův matroš na povrch a Íčko dostane, co mu patří (ideálně po kmotrově vzoru), Brekekeš má lahodné záňadří, Ondra je stále borec. Tři až čtyři, dle vysokého průměrného hodnocení není třeba nadsazovat. Jen houšť a větší kapky. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Poslední záběr svou kompozicí i komentářem nápadně připomíná závěrečnou scénu z počítačové hry „Mafia: The City of Lost Heaven“ z roku 2002. (ČSFD)
- Režisér Petr Nikolaev prohlásil o Františku Mrázkovy: „Ten, kdo nezná knihy Jaroslava Kmenty, těžko uvěří, že v naších podmínkách taková osoba mohla existovat.“ (Olík)
- Některá vozidla, která se ve filmu objevují, mají značku s pruhem vozů Evropské Unie a evropskou značkou 3A2, přestože v době, do které je snímek zasazen, ještě ČR součástí EU nebyla. (janek85)
Reklama