Režie:
Matt ReevesKamera:
Michael SeresinHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Andy Serkis, Jason Clarke, Gary Oldman, Keri Russell, Toby Kebbell, Kodi Smit-McPhee, Kirk Acevedo, Judy Greer, Nick Thurston, Terry Notary, Jon Eyez (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Caesar je šimpanz, se kterým jsme se seznámili před třemi lety ve velmi úspěšném filmu Zrození planety opic. Tehdy právě on, jako první z lidoopů, získal mimořádně vysokou inteligenci a to kvůli pokusům s ještě neschváleným lékem na Alzheimerovu nemoc. Chytrý lidoop se stal senzací, ale zároveň předznamenal zásadní revizi pohledu na to, kdo je skutečným pánem tvorstva. Příběh Úsvitu planety opic začíná deset let poté, co se Caesar se smečkou dalších uprchlých lidoopů ukryl v hlubokých lesích poblíž San Francisca. Lidstvo v mezidobí prakticky zdecimoval agresivní virus, jehož první příznaky se objevily na konci prvního dílu. Těm, kteří virovou pandemii přežili, navíc hroutící se svět stavěl do cesty další nečekané překážky. Území uvolněné lidmi postupně obsadil národ geneticky pozměněných lidoopů, v jejichž čele stojí právě Caesar. Síla a schopnosti Ceasarova království narůstají, postupně vzniká nová civilizace řídící se novými zákony a pravidly; civilizace, která si dokáže představit Zemi bez lidí. Planetu opic. Lidé, kteří přežili, se snaží narůstající opičí dominanci narušit a vrátit se na vrchol evolučního žebříčku. Začíná boj o moc, boj o to, kdo bude vládnoucím živočišným druhem na Zemi. Obě strany sice dosáhnou křehkého příměří, ale jen nakrátko. Napětí mezi lidskou a lidoopí komunitou narůstá, sílí i boj o moc uvnitř obou skupin. Tohle napětí může vyřešit jen fatální střet, po němž bude zcela nezpochybnitelné, kdo se stal vládcem planety Země. (Cinemart)
(více)Videa (27)
Recenze (1 201)
To se pořád mluví o postavách, vyprávění a významech, ale trochu se zapomíná na to, že je tenhle film pozoruhodný stylisticky, hlavně v rámci hollywoodské produkce. Reeves tady definitivně prokazuje, že má velký cit pro materiál, protože zatímco Cloverfield vyžadoval až nepříjemně zesílenou shaky-cam estetiku, ze které se pár lidí málem pozvracelo, Úsvit planety opic naopak charakterizuje neobvyklá střihová rozvážnost a velké množství celků. Není to samozřejmě jako dnešní artová produkce, ale v některých postupech se jí film docela blíží, například významotvorným zapojením mizanscény, která víc než k posunu vyprávění slouží k prohloubení fikčního světa. Proti sobě tak například stojí hornaté sídlo lidoopů, které obepíná hradba plná vzhůru trčících kůlů, a sídlo lidí, kde se stejně tak do nebe tyčí hromady zbraní. Úsvit vyloženě stojí na kompozicích, které najednou zachycují hromadu nejrůznějších prvků a které někdy až odosobněně sledují střet dvou soupeřících, ale v mnohém stejných táborů. Spolu s tím se nabízí důležitá otázka související s pokročilým motion capture: je herectví lidoopů působivější (přesvědčivější) než herectví lidských postav? Podobnou otázku bychom si samozřejmě mohli klást po předchozím dílu. Tak trochu v rozporu s některými ohlasy jiných si nicméně myslím, že Úsvit není ani tak o zdařilém navazování na dobře rozjetou rebootovanou sérii, ale spíš o alternativním pohledu na věc, kdy mnohovrstevnatost konfliktu vyvstává tentokrát i z jiných než primárně narativních prostředků. ()
Nejlepší možné pokračování, jaké Zrození Planety opic mohlo dostat. Výměny režiséra bych si nejspíš nevšiml (Reeves má stejně jako Wyatt spoustu nápadů, tu a tam pobaví nějakým delším záběrem, atmosféra dokonalá), zato Michael Giacchino složil ještě lepší hudbu než Patrick Doyle... A změnil se především Caesar. Zestárl, zmoudřel a všechno je to na něm perfektně znát už v prvním záběru. Jako postava je výborně propracovaný, správný hrdina jak má být, a členové jeho rodiny jsou na tom zrovna tak. Zkrátka je vidět, že scenáristé si na opicích dali záležet stejně jako (nebo více než) na lidech a povedlo se. Opět mě nadchli i trikaři, film má spád, myšlenku, postupně graduje, závěr je bombastický. Jsem zvědav, čeho se dočkáme příště. Nejvíce by mě filmaři potěšili, kdyby se třetí díl odehrával zase až po nějakých deseti zimách, přímo nenavazoval a pokud možno se bez lidí obešel úplně. Ale to je jen takové troufalé přání. ()
To, že se po týdnu artovek ve Varech budu u amerického trháku s atraktivním námětem prostě a jednoduše nudit, jsem tedy nečekala. Zklamání nelze potlačit. Pryč je znepokojivá atmosféra z jedničky, kdy opice coby evolučně nižší stupeň člověka získávají IQ, které dosud měl jen homo sapiens sapiens. Libovolný lidoop přehrává člověka (Oldman, Acevedo), nosné lidské postavy chybí. Příběh tvoří drobné roztržky na obou stranách, které jen stále dokola variují „opice neposlouchá hlavní opici a chce zničit lidi/člověk neposlouchá hlavního člověka a chce s opicemi buď vyjít, či je zabít“. Opice vědí, že lidí je málo a živoří, lidé vědí, že někde v lesích si žijí opice. Střet je nevyhnutelný, což víme i bez znalosti frančízy, ale čekat 130 minut, než k němu dojde, a v mezičase si zavzpomínat na staré dobré časy mladého Caesera, je vskutku neuspokojivé. Chybí totiž jakýkoli moment překvapení nebo hlubší přesah či propracovanější motivace. Lenivý scénář. [Kino, 3D, titulky] ()
Výmena komplet všetkých tvorcov je citeľná. Po neskutočne vyzretom a kvalitnom reštarte opičej série nadšenie veľmi rýchlo oprchalo. Už z neho nie je film s myšlienkou a kvalitným príbehom, ale len všedný blockbuster, ktorý servíruje divákom presne to, čo majú radi, ale ani o chlp navyše. Hlavná línia príbehu je postavená na tom, že v každom človeku je kus opice a v každej opici je kúsok človeka. A ako prvoplánovo to znie, tak presne takto prvoplánovo je to prezentované i na plátne. Snaha navodiť emócie je značná a očividná, niekedy až príliš, sentiment srší z každej scény. To všetko som si uvedomoval, dávno sa však tvorcom nepodarilo tak šikovne eliminovať negatívne vplyvy povrchnými efektami, atmosférou a vizuálnou stránkou ako v tomto prípade. CGI v plnej poľnej, rozpočet by som tipoval takmer dvojnásobný. 80%. ()
Ape not kill ape. Ohromující dojem ze Zrození zůstává nepřekonaný, ale pokračování nedělá opičákům žádnou ostudu, naopak. To jen svět Úsvitu, ve kterém jsou hrdinové i chybující na obou stranách barikády, působí velmi skutečně a natolik uvěřitelně, že místo akčně-dramatického diváckého zážitku nabízí spíše skličující podívanou. I v té je ale spousta prostoru pro skvěle zvládnuté vypjaté okamžiky, které si pro sebe znovu nepřekvapivě krade majestátní Caesar. Pomalu ztrácím jistotu, kolik dílů může tato sága ustát, ale pokud se opravdu pojede dál pod Reevesovým vedením, vytratí se obavy velmi rychle. ()
Galerie (114)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation.
![Úsvit planety opic - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/525/158525978_55dbd9.jpg)
Zajímavosti (26)
- Výroba a autorizovaná distribuce filmu podpořila více než 15 000 pracovních míst. (BMW12)
- Komiks, který Alexander (Kodi Smit-McPhee) čte společně s Mauricem (Karin Konoval), je "Černá díra" od Charlese Burnse. V roce 2008 jej česky vydalo nakladatelství BB art. (Light_)
- Manžel Judy Greer (Cornelia) je údajne veľkým fanúšikom Planéty opíc (1968). V rozhovore s Vulture prezradila, že na svadbe mali tortu so šimpanzími manželmi navrchu a film Zrodenie planéty opíc (2011) sa premietal na dvoch rôznych televízoroch v bare. (misterz)
Reklama