Reklama

Reklama

Caesar je šimpanz, se kterým jsme se seznámili před třemi lety ve velmi úspěšném filmu Zrození planety opic. Tehdy právě on, jako první z lidoopů, získal mimořádně vysokou inteligenci a to kvůli pokusům s ještě neschváleným lékem na Alzheimerovu nemoc. Chytrý lidoop se stal senzací, ale zároveň předznamenal zásadní revizi pohledu na to, kdo je skutečným pánem tvorstva. Příběh Úsvitu planety opic začíná deset let poté, co se Caesar se smečkou dalších uprchlých lidoopů ukryl v hlubokých lesích poblíž San Francisca. Lidstvo v mezidobí prakticky zdecimoval agresivní virus, jehož první příznaky se objevily na konci prvního dílu. Těm, kteří virovou pandemii přežili, navíc hroutící se svět stavěl do cesty další nečekané překážky. Území uvolněné lidmi postupně obsadil národ geneticky pozměněných lidoopů, v jejichž čele stojí právě Caesar. Síla a schopnosti Ceasarova království narůstají, postupně vzniká nová civilizace řídící se novými zákony a pravidly; civilizace, která si dokáže představit Zemi bez lidí. Planetu opic. Lidé, kteří přežili, se snaží narůstající opičí dominanci narušit a vrátit se na vrchol evolučního žebříčku. Začíná boj o moc, boj o to, kdo bude vládnoucím živočišným druhem na Zemi. Obě strany sice dosáhnou křehkého příměří, ale jen nakrátko. Napětí mezi lidskou a lidoopí komunitou narůstá, sílí i boj o moc uvnitř obou skupin. Tohle napětí může vyřešit jen fatální střet, po němž bude zcela nezpochybnitelné, kdo se stal vládcem planety Země. (Cinemart)

(více)

Videa (27)

Trailer 3

Recenze (1 204)

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Downi na planetě opic to neměli nikdy lehké. O tom jsme se přesvědčili i v tomto remake, ačkoliv to ani remake vlastně není. Opice i lidé zde kráčejí po stejné stezce osudu, ale vyprávěcí prostředky jsou zcela jiné a, bože, ty triky! Triky jsou tak skvělé, že už jen kvůli nim se vyplatí usednout k tomuto filmu s thajskými kari chipsy, pivkem a tatarkou, jste-li na takové kombinace chutí. Příběh samotný naproti očekávání se vůbec nezabývá tím, co se stalo s planetou lidí, než ji převzali opuce, to je vlastně záležitostí úvodních titulků. Dozvíme se, že epidemie prakticky přivedla lidstvo na okraj totálního vyhubení. A opice si bezstarostné žijí dál v lesích, jejich civilizace je na úsvitu, aniž by vlastně tušili, co se stalo. No, lahůdka. A co čert nechtěl, vzápětí se všechno posere a napnuté vztahy mezi dvěma odlišnými entitami prasknou a pak teprve začíná peklo na Zemi a to v naprosto dokonalém vizuálním zpracování, jak jsem již podotkl. Myšlenka filmu je jednoduchá: opice, ač se proti lidem vyhrazují a to dost razantně, jsou pěkně zkurvenými rasisty, jednají nakonec úplně stejně jako oni. A prej, že opice neublíží opici. Pche! ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

To se pořád mluví o postavách, vyprávění a významech, ale trochu se zapomíná na to, že je tenhle film pozoruhodný stylisticky, hlavně v rámci hollywoodské produkce. Reeves tady definitivně prokazuje, že má velký cit pro materiál, protože zatímco Cloverfield vyžadoval až nepříjemně zesílenou shaky-cam estetiku, ze které se pár lidí málem pozvracelo, Úsvit planety opic naopak charakterizuje neobvyklá střihová rozvážnost a velké množství celků. Není to samozřejmě jako dnešní artová produkce, ale v některých postupech se jí film docela blíží, například významotvorným zapojením mizanscény, která víc než k posunu vyprávění slouží k prohloubení fikčního světa. Proti sobě tak například stojí hornaté sídlo lidoopů, které obepíná hradba plná vzhůru trčících kůlů, a sídlo lidí, kde se stejně tak do nebe tyčí hromady zbraní. Úsvit vyloženě stojí na kompozicích, které najednou zachycují hromadu nejrůznějších prvků a které někdy až odosobněně sledují střet dvou soupeřících, ale v mnohém stejných táborů. Spolu s tím se nabízí důležitá otázka související s pokročilým motion capture: je herectví lidoopů působivější (přesvědčivější) než herectví lidských postav? Podobnou otázku bychom si samozřejmě mohli klást po předchozím dílu. Tak trochu v rozporu s některými ohlasy jiných si nicméně myslím, že Úsvit není ani tak o zdařilém navazování na dobře rozjetou rebootovanou sérii, ale spíš o alternativním pohledu na věc, kdy mnohovrstevnatost konfliktu vyvstává tentokrát i z jiných než primárně narativních prostředků. ()

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

CGI ve službách dokonale vypiplaných emocí, upřímných opičích pohledů a precizní režisérská stavba jednoduchého děje se tentokrát nekoná, jelikož Reeves spatřuje základního tahouna filmu přesně na opačném spektru blockbusterových pravidel. Práce s postavami na nule, předvídatelnost děje na stovce. S příbývajícími minutami mi bylo upřímně líto každého předem trefeného momentu, který chce člověk v závěru proměnit v dobropis vstupenky do kina. Fail roku. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Z prvního dílu jsem byl nadšený - možná až nezdravě, takže budu zřejmě trochu nespravedlivý. Nechci říct, že by Úsvit nebyl dobrý film. Naopak, obsahuje velmi působivé scény, vizuálně je to celé naprosto neskutečné, mluva opic kombinující řeč těla, znaky a slova je neustále zajímavá, ale scénář se příliš nevydařil. Opice nemůže zabít opici, a když pak Koba toto svaté pravidlo poruší, začne internovat svoje "politické odpůrce" (BTW Koba byla přezdívka jistého historického hybatele a megalomanského sociopata jménem Džugašvili;)) a masově dávat lidstvu okusit svoje vlastní osobní utrpení, nic se nestane až do doby, než povstane On, tlupy skutečný šampión. Který nepochopitelně Kobu nezlikviduje s tím, že sám zabil, ale proto, že "není opice". To je trochu velký skok od myšlenky, že se opice jako "národ" příliš připodobnily lidem, a vůbec celá tahle ideová rovina mi příliš neseděla. Nejlépe se na Úsvit dívá jako na osobní drama vůdce, Cézara, který je vzletně řečeno semlet koly dějin, a může se jen snažit zachránit, co se dá. A to, co se dá zachránit, uvidíme zřejmě ve třetím pokračování. Doufejme, že v něm se budou lidští válečníci chovat inteligentněji než tady, kde se zabarikádovali v prvních patrech jediné budovy, aby na koních cválající opice náhodou nerozstříleli z mrakodrapů lemujících ulice dříve než by se na cokoliv zmohly - což se dělo zjevně proto, že jinak by zazvonil zvonec a pohádky by byl konec ještě před naprosto zbytečným explozivním hopsahejsa zúčtováním;) Styl Matta Reevese mi jednoduše nevyhovoval, scény z Cézarova "rodného domu" byly ohavně laciné a především zbytečné, práce s postavami po celý film téměř nulová (ne, první a poslední záběr to opravdu nezachrání), emoce nefungovaly, takže tím pádem musím dát míň než prvnímu dílu. A skutečně váhám, jestli to má být osmdesátka... ale bude muset, kvůli první třetině filmu. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Jít do lesa vyjednávat s opicemi a vzít si sebou jen jednoho zakřiknutého negra a vůbec žádného ťamana, to je holý nerozum. Vzájemným nedorozuměním pak může vzniknout totální polízanice, kdy už před těmi přechytřelými primáty nepomáhá mávání banánem, ale jen emšestnáctkou. Teď nemluvím o Afričanech, tahle apokalypsa teprve přijde. Vůbec nechápu, jak se takové rasistické zvěrstvo mohlo dostat do světové distribuce a jsem velmi, ale velmi pohoršen! Okamžitě jsem odhalil režisérovu skrytě podlou a podvratnou vizi toho, co se stane, až se Zimbabwe spojí se Senegalem a Somálskem a společně se vylodí v Marsej, a to nejen podle toho, že nejzákeřnější šimpanz nápadně připomínal plukovníka Mugabeho! Přátelé, já říkám xenofobii jednoznačné „NE!“, Nelzona si rozhodně pošlapávat nenechám a ty čtyři dávám jen proto, že to bylo dobré jaxviňa a opice vyhrály! Samozřejmě, že jinak jsem neprodleně po skončení této nechutnosti kontaktoval svou právní zástupkyni Samkovou, aby spolu s angažovanými odborníky Uhdem, Kocábem a Džamilou ihned začali patlat nějakou šťavnatou žalobičku do Štrásburgu. Na Holyvůdu se prý v pohodě dají vysoudit doživotní sociální dávky pro celý Pandžáb! ()

Galerie (119)

Zajímavosti (27)

  • V Severní Americe film utržil 208,5 milionu amerických dolarů, celosvětově to pak dohromady bylo 710,6 mil. (NIRO)
  • Studio 20th Century Fox chtělo skočit na několik generací do budoucnosti, avšak režisér Matt Reeves chtěl probádat více do hloubky postavu Caesara (Andy Serkis) a jeho cestu, protože v ní byl fascinován a měl podle něj jeho příběh obří potenciál. Nakonec studio přesvědčil, protože napsal scénář, který na ně zapůsobil. (L.E.O)

Související novinky

Světová premiéra hudby z Jurského světa

Světová premiéra hudby z Jurského světa

25.01.2016

Americký skladatel Michael Giacchino, držitel Oscara za hudbu k filmu Vzhůru do oblak, chystá pro pražské publikum koncert pod názvem „Hudba Hollywoodu: Michael Giacchino in Concert". V neděli 7.… (více)

Kdo svede Válku o planetu opic?

Kdo svede Válku o planetu opic?

26.08.2015

Když v roce 2011 ožila filmová série o Planetě opic, jen málokdo od ní čekal takový kritický a komerční úspěch. Zrození planety opic vydělalo 481 milionů dolarů, Úsvit planety opic pak dosáhl až na… (více)

Oscary 2015 - výsledky

Oscary 2015 - výsledky

23.02.2015

Oscarová plichta. Víceméně. Americká akademie umění a věd vybrala nejlepší film minulého roku a je jím Birdman mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Birdman získal celkem čtyři sošky,… (více)

Oscarové nominace 2015

Oscarové nominace 2015

15.01.2015

Oscarové nominace jsou na světě. Letošní 87. ročník bude především duelem Grandhotelu Budapešť a Birdmana, jež čeká zápolení o devět sošek. Osm si jich může odnést Kód Enigmy, šest Chlapectví nebo… (více)

Reklama

Reklama