Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V divácky úspěšné komedii Martina Friče z roku 1941 se rozvíjí nápad, později mnohokrát použitý: autor pokleslé detektivní literatury Karel Kryšpín je nečekaně konfrontován s vlastním výmyslem – v tomto případě se svým románovým hrdinou, lupičem – gentlemanem Fredem Flokem. Fred Flok se nečekaně objeví v Kryšpínově bytě a jeho zatím poklidný život dostane nečekané obrátky. Zaplete se do krádeže peněz a drahého šperku, bojuje s bandou zločinců a ochraňuje bezbrannou dívku. Zkrátka má možnost vyzkoušet si na vlastní kůži všechny ty nesmysly, jimiž týden, co týden krmí čtenáře laciných sešitových detektivek… Na snímku se scenáristicky podíleli Josef Gruss a Karel Steklý a objevily se v něm hvězdy své doby, a to především Ladislav Pešek, Otomar Korbelář, Jaroslav Marvan a Adina Mandlová. Zazněly v ní písničky "Sám já chodívám rád" a "Každý musí někdy něco mít" od Emana Fialy, které zpíval R. A. Dvorský a Lišáci. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Věčně zelená situační komedie, nebo spíše parodie, vysmívající se falešnému světu hrdinů levných dobrodružných románků. Vyniká především brýlatý Ladislav Pešek v hl. roli spisovatele Kryšpína. Detektiv Jaroslav Marvan v dlouhém koženém kabátu, mě zde svou vizáží spíše připomínal gestapáckého vyšetřovatele, ale to je věc názoru. Adina Mandlová zde byla nicméně velmi okouzlující. Scéna fiktivní rvačky v hospodě byla vskutku originálně pojata. Zpívající R. A. Dvorský ve svém nepřekonatelném podání zazpíval Fialův a Grussův šlágr "Sám já chodívám rád", který teprve navodil tu správnou atmosféru. Skvělý film, pěkná hudba, dobře sehrané herecké party, ale hlavně ta úžasná noir atmosféra od samého začátku až po svůj konec. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Velmi příjemně mě to překvapilo. Je to vtipné, nenudí to, dokonce i napínavý příběh to má, taky je to perfektně zahrané a natočené, takže já si nemám na co stěžovat. Líbila se mi celá ta přehnanost příběhu a Fred Flok byl takový můj oblíbený typ nadpřirozených (nad)lidí, kteří nikdy nedělají chyby, stejně jako hrdinové blaxploitation filmů. Jenže tohle se bere s humorem a o to je mi ten film mnohem víc sympatičtější. A líbila se mi i ta finální pointa. Celkově si nemám skoro na co stěžovat a proto nemohu jinak, než dát 5*. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Malá exkurze do světa zločinu. Lidé s příliš bujnou fantazií musí počítat s tím, že jim jejich okolí, až dosud trpělivě přihlížející těmto pošetilým hnutím mysli, jednou nastaví zrcadlo. A pohled je to věru nepříjemný. Facka, kterou uštědří Fred Flok svému duchovnímu otci, naivnímu spisovateli stejně naivních detektivních příběhů, znamená konec všem iluzím. Pacient je vyléčen. Definitivně. A český film začíná opatrně koketovat s parodií. Frič sestavil vynikající manšaft a zároveň si dal záležet na fešném vizuálu, který svým stylem a atmosférou připomíná skutečné noirovky. Pešek je v roli bezbranného Crispena okouzlující, nechává svého roztomilého bambulu projít všemi nástrahami sofistikovaného situačního humoru, v jehož tenatech uvízl jak lapený zajíc. U Korbeláře, jehož charismatický zjev i hlas jej přímo předurčují pro hrdinu bez bázně a hany, tedy pro, jak se říká, muže s tajemstvím, jde o jasnou trefu přímo do černého. Adina Mandlová tu, kromě jiného, upozornila na svůj fatálně nedoceněný komediální talent, Marvanův policejní komisař, který jako by z oka vypadl elitním členům londýnského Scotland Yardu, naopak předestírá hercovu pozdější pestrou galerii mužů zákona. Co ovšem vytváří z tohoto filmu nadčasovou a prudce elegantní záležitost, jsou nestárnoucí melodie Emana Fialy v čele s dobovým evergreenem Sám já chodívám rád v osobité interpretaci legendárního R. A. Dvorského. Kdo by si právě tehdy, uprostřed válečných dnů, pomyslel, že jednou bude parodie náležet k prestižním vrcholům československého filmu. Ale ještě dřív než plátno ovládl Limonádový Joe a další známí protagonisté, vynořil se odkudsi z šera a cigaretového dýmu tajemný lupič Fred Flok, aby udělil důkladnou lekci důvěřivým čtenářům šestákových detektivek. ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Dobré herecké výkony Ladislava Peška a Otomara Korbeláře na jedné straně, prazvláštní scénář a zmatený pokus o vytvoření jistého žánru na straně druhé. Martin Frič natočil tuto komedií v těžkých časech druhé světové války a nemůžu se zbavit dojmu, že je to mírně vidět. Taky se občas zdá, že látku plně nepochopil, protože až příliš osciloval mezi hravou parodií a vážně branou krimi. Za tyhle neduhy pochopitelně může i scénář, každopádně nezvyklé, bylo by zajímavé vidět tuhle látku v rukou Hollywoodu. Nebo radši ne.... ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Komedie či parodie na základě filmů noir? Každopádně zdařilý projekt, kde měl šanci svůj komediální talent prokázal Ladislav Pešek. Snímek má po celou stopáž přijatelné tempo, jeden gag střídá druhý, o zábavu je tudíž postaráno. Na dnešní dobu jsou určitá místa dějového vývoje sice již předvídatelná, ale to na zábavné atmosféře nic nemění. Námět o spisovateli dobrodružných románů, se kterým si začne pohrávat někdo, kdo se vydává za jeho nejúspěšnější literární postavu, byl v nápaditostech využit na plno a i dnes může posloužit jako ukázka , jak má taková žánrová komedie vypadat. Snímek by si dnes rozhodně zasloužil remake v daleko bláznivější podobě. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (11)

  • Film sa mal pôvodne volať Dobrodruh, neskôr Těžký je život dobrodruha. (Raccoon.city)
  • Novinára a redaktora Vladimíra Tůmu, autora námetu, nenechal filmový producent pracovať na scenári, ale najal si dvoch skúsených matadorov. (Raccoon.city)
  • Originálna a pôvodná fotoska z filmu vydaná distribútorom filmu a určená na propagáciu na nástenku v kine v dobrom stave ale horným a ľavým okrajom odstrihnutá sa objavila na jednom antikvariátnom českom webe v hodnote 299 Kč. Originálny filmový plagát z roku 1941 sa vydražil na inom českom webe v cene 6302 Kč. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama