Režie:
William FriedkinScénář:
Ernest TidymanKamera:
Owen RoizmanHudba:
Don EllisHrají:
Gene Hackman, Fernando Rey, Roy Scheider, Tony Lo Bianco, Marcel Bozzuffi, Bill Hickman, Frédéric de Pasquale, Harold Gary, Eddie Egan, Benny Marino (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (385)
Tohle je film z doby, kdy americký detektiv nemusel být nadpřirozená bytost. Friedkin zboural veškeré do té doby zažité šablony, ukázal realitu policejní práce. Nemůže se podařit úplně všechno, na co policisté sáhnou, vyšetřování je zdlouhavý proces plný nudné a mravenčí práce. A tak se díváme na sledování podezřelých, kteří jen tak bloumají po ulicích. Vidíme Doyla, který postává naproti luxusní restauraci, v níž si dopřává Charnier opulentní oběd, jak žmoulá chladnoucí kousek pizzy a zapíjí ho kávou z papírového kelímku. Friedkin jde v zobrazování reality ještě dál, nepostačí tento ukázkový kontrast, nechá překupníka drog jít odpočívat do hotelu a Doyle zatím mrzne před budovou. Únava, prokřehlost i psychické vyčerpání, to vše je následně přímo hmatatelně cítit z Doylova projevu v závěrečné scéně této sekvence. Legendární honičku automobilu s nadzemkou netřeba zmiňovat. Ale jednu scénu bych přeci jen ráda vypíchala. Když se Pepek snaží očima hledat na protějším nástupišti zabijáka, dopouští se Friedkin geniálního režijního nápadu. Totální splynutí kamery s hlavní postavou, divák je absolutně vtažen do děje a stává se jeho součástí. Tahle scéna by měla být zapsána velmi tučným písmem ve všech učebnicích kinematografie. Pořádný kus poctivé práce odvedl Gene Hackman. Jeho Doyle je nekompromisní, tvrdý chlap, který jde houževnatě za svým cílem. A Hackman je v tomhle jako obvykle na 100% uvěřitelný. ()
Moc příjemné překvápko, za jedno mám ráda drsné chlapácké jízdy a tohle byla jízda luxusní, za druhé se mi zamlouvá, když mě tvůrce převeze, já udělám v závěru kotrmelec a tiše si pro sebe řeknu "a do řiti!". Rovněž kvituji, že soupeřící strany - chlapi z protidrogového vs. obchodníci s heroinem - jsou rovnocenní protivníci, ani z jedné strany nedělá pitomce, přitom ani dokonalé bytosti. Také oceňuji skutečnost, že snaha o přiblížení vyšetřování těch kriminálních živlů na mě působila věrohodně, hodiny čekání na chodníku, mrznutí v zimě, noci strávené v autě, mravenčí práce, obrovská trpělivost a v neposlední řadě buldočí zápal. No a zcela pochopitelně chválím herecké osazenstvo, zejména tedy Gene Hackman a Fernando Rey, výborná volba, k tomu nemohu nezmínit bezchybně houstnoucí atmosféru a zrychlující se tempo, valí se to jak expres. Takže suma sumárum za plný počet bez mrknutí. ()
Legendární kriminálka se skvělým Hackmanem v roli svérázného detektiva, který pase po francouzském drogovém bossovi. Skvělá kamera, perfektní temná atmosféra, dokonalí herci a navíc nezapomenutelná automobilová honička. Prostě vše co má správná kriminálka mít. Škoda, že už se tyhle filmy dnes netočí. ()
» Detektívi Popeye s Cloudym « 『 Bill Friedkin nakrútil asi najlepšiu kriminálku všetkých čias ? ! 』Toto je tak výnimočne zostrihaný film, až tomu normálne nerozumiem ! Strihač Gerald Greenberg odviedol v strižni - poriadny kus roboty, pretože mnohé akčné, dynamické sekvencie vďaka tomu naberajú úplne nový rozmer, a keď k tomu taktiež pridám i ručnú kameru Owena Roizmana, ale aj zvuk od pánov majstrov zvukárov - Theodorea Soderberga s Christopherom Newmanom, tak máte priamy pocit bytia v deji na vlastnej koži, čiže skvostný, dokumentárny štýl vás nenechá ani na chvíľu vydýchnuť ! _ Životná úloha, výkon Genea Hackmana, ktorého výbušná povaha ho maximálne ženie vpred, jeho postava Jimmyho Doylea, prezývaná Pepek, je zarytý vyšetrovateľ. Má excelentný čuch na narkotiká... A trajektom z Francúzska dopláva autíčko s tučným kontrabantom do Brooklynu, kedy Doylov trochu viac rezervovanejší kolega Buddy Russo, nazývaný Zamračený, tak i on bude musieť mať oči na stopkách, keď vyčerpávajúce sledovačky nebudú mať konca kraja. „Skamarátia sa” so žabiakom Alainom Charnierom, ktorý raz Pepkovi zakýval v metre. _ Absolútne strhujúca sekvencia je so sniperom Pierrem Nicolim - od začiatku na streche až po neuveriteľnú nahaňáčku v aute, ktorá je stelesnením toho najlepšieho, čo môže kinematografia ponúknuť ! Máme tu taktiež nastrčenú figúrku, herca Henriho Devereauxa, či Sala Bocu, ktorý sa často angažuje = Ak by som to na záver ešte zhrnul, tak oni sú takou alternatívnou verziou Troch mušketierov. ZBOŽŇUJEM THE FRENCH CONNECTION. Poctivá, drsná, stará škola pre náročného diváka ! A to musím skrátka do nebies vynášať. ()
Čekal jsem drsnou akční detektivku s parádníma hláškama, krvavýma přestřelkama a s hláškujícím hlavním hrdinou prostě neco jako Dirty Harry. A co jsem dostal? Skoro po celý film nudnou sledovačku s Hackman, který si štourá mezi prstama a myslím že on to taky jediný zachranuje. Libila se mi honička jak pronásledoval to metro a přestřelka se sniperem. Nic víc mě moc nezaujalo. Snad jen prostředí a to je vše. Konec taky posrali, ()
Galerie (86)
Zajímavosti (43)
- Do úlohy Jimmyho Doyla boli pred Hackmanom zvažovaní niekoľkí ostrieľaní harcovníci. Paul Newman odmietol pre malý honorár a Steve McQueen pre neochotu podieľať sa na ďalšom policajnom filme. Do úvahy prichádzali ešte Jackie Gleason, novinár Jimmy Breslin a Rod Taylor. Štúdio nakoniec všetkých zostávajúcich zamietlo a zvolilo Hackmana. (marlon)
- Scénář k filmu byl inspirován knihou "The French Connection: The World's Most Crucial Narcotics Investigation" Robina Moora. (M.B)
- Průvodčí v metru byl skutečný průvodčí. Herec, který měl tuto roli hrát, se v den natáčení nedostavil. Stejně tak řidič metra byl skutečný řidič, protože místní úřady nechtěly, aby soupravu metra řídil herec. (Adrai)
Reklama