Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (385)

Sawy 

všechny recenze uživatele

Drsný Harry i Bullitův případ se mi líbili víc,ale i tahle klasika má styl a hlavně atmosféru.A taky skvostného Gena Hackmana v asi nejlepší roli jeho kariéry.Honička s nadzemkou je skvělá a zajímavý konec se mi moc líbil.Tak moc,že se mi ani nechce do pokračování,které je podle mě zbytečné.Takhle je to hodně působivé.80 % ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Co dodat?! Klasika všech klasik. Krimi „ze staré dobré poctivé školy“. Syrové až do morku kostí, bez zbytečných (rušivých) naplavenin, jdoucí přímočaře od samého počátku až do úplného závěru jistojistě za svým cílem. Téměř se nechce věřit, že toto dílko se honosí značkou „made in USA“ a nikoliv France. Ovšem, již na druhý pohled, (když si člověk přečte jméno režiséra), to tak nepochopitelné již není. William Friedkin byl (je) mistr v budování a gradování atmosféry, který se musel nutně upsat krví samotnému ďáblu, o čemž nás ostatně dostatečně přesvědčil o 2 roky později. (Možná) by člověk mohl mít určité výtky k lehce odfláknutému finále, ale ten, kdo viděl pokračování, mi dá jistě za pravdu, že tomu tak není. A co že je hlavní devízou této krimi, vyjma již zmiňované bravurně gradovanné atmosféry, jisté Friedkinovi režie a parádně se doplňujícímu duu Hackman – Scheider, z nichž prvně jmenovaný přeci jenom hraje první housle?! Bezesporu jsou to (mnohými již zde zmiňované) památné scény sledování na ulici, v podzemce a automobilová naháněčka Hackmana s nadzemkou. Pokud pro nic jiného, tak min pro tyto scény se vyplatí tento nestárnoucí snímek shlédnout. P.s. doporučuji podávat s tataráčkem popř. krvavým steakem a šťopičkou tulamorky na ledu, jejíž příjemná chuť se vám rozlije po celém těle a spolu s gradující atmosférou se postará o nezapomenutelný zážitek. 88% výstižný komentář: uživ. Isherwood ()

Reklama

Djoker 

všechny recenze uživatele

Francouzskou spojku sice neohlodal zub času, nohy jí však podráží Friedkinův rukopis. Jeho režijní styl je totiž příšerně utahaný. Vyšetřování kvůli tomu vypadá autenticky a špinavé ulice Brooklynu působí depresivně, ale tempo se blíží nule. Opěvovanou honičku s nadzemkou zase strčí do kapsy šachová partie v metru. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Stará dobrá klasika. Asi už se budu opakovat, když napíšu, že ta naháněčka je na svoji dobu prostě nadčasová, ale není to jenom tohle. Film boduje hlavně oldschol zpracováním a pojetím. Jak málo stačilo na přesný a profesionálně natočený kriminální thriller. To na co je dneska potřeba kupa speciálních efektů a přehrávajících herců, se tu obejde z pár stylově drsnými chlapáky, mechanickými triky a především jednoduchou, ale přitom naprosto dokonalou technickou prací se střihem a kamerou. Perfektní kousek. Takový už se dneska netočí.90% ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je film z doby, kdy americký detektiv nemusel být nadpřirozená bytost. Friedkin zboural veškeré do té doby zažité šablony, ukázal realitu policejní práce. Nemůže se podařit úplně všechno, na co policisté sáhnou, vyšetřování je zdlouhavý proces plný nudné a mravenčí práce. A tak se díváme na sledování podezřelých, kteří jen tak bloumají po ulicích. Vidíme Doyla, který postává naproti luxusní restauraci, v níž si dopřává Charnier opulentní oběd, jak žmoulá chladnoucí kousek pizzy a zapíjí ho kávou z papírového kelímku. Friedkin jde v zobrazování reality ještě dál, nepostačí tento ukázkový kontrast, nechá překupníka drog jít odpočívat do hotelu a Doyle zatím mrzne před budovou. Únava, prokřehlost i psychické vyčerpání, to vše je následně přímo hmatatelně cítit z Doylova projevu v závěrečné scéně této sekvence. Legendární honičku automobilu s nadzemkou netřeba zmiňovat. Ale jednu scénu bych přeci jen ráda vypíchala. Když se Pepek snaží očima hledat na protějším nástupišti zabijáka, dopouští se Friedkin geniálního režijního nápadu. Totální splynutí kamery s hlavní postavou, divák je absolutně vtažen do děje a stává se jeho součástí. Tahle scéna by měla být zapsána velmi tučným písmem ve všech učebnicích kinematografie. Pořádný kus poctivé práce odvedl Gene Hackman. Jeho Doyle je nekompromisní, tvrdý chlap, který jde houževnatě za svým cílem. A Hackman je v tomhle jako obvykle na 100% uvěřitelný. ()

Galerie (86)

Zajímavosti (43)

  • Jimmy Doyle (Gene Hackman) řídí v automobilové honičce, během níž pronásleduje pachatele ujíždějícího v nadzemním metru, vůz značky Pontiac Lemans. (Epistemolog)
  • Pri výbere 86 nehostinných newyorských zákutí pomohol tvorcom filmu Fat Thomas, údajný vodič miestnych drogových gangov. (marlon)
  • Vůz metra R42 s číslem 4572, který se objevil ve známé automobilové honičce, byl po natáčení filmu renovován a nadále používán v lince mezi Jamaicou v Queens a Lower Manhattanem. V roce 2009 byl vyřazen z provozu a nyní se nachází v muzeu dopravy města New York. (Adrai)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Wheatley láká známá jména

Wheatley láká známá jména

26.10.2014

Několik let si svými malými britskými filmy hledal diváky ve festivalových kruzích a dělal jméno mezi kritiky, mimo tuto ale režiséra Bena Wheatleyho málokdo znal. Ovšen zdá se, že jeho vyhraněný… (více)

Bean stahuje teroristy z kůže

Bean stahuje teroristy z kůže

06.01.2011

Ne Mr. Bean, samozřejmě. Pokud jde o Seana Beana, nejočekávanější premiérou roku 2011 je samozřejmě výpravná televizní adaptace fantasy ságy Game of Thrones, kterou začne v dubnu vysílat HBO. Rádi se… (více)

Reklama

Reklama