Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Jed KurzelHrají:
Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)
(více)Videa (16)
Recenze (1 629)
Dal jsem si teď hezky při jednom a zatímco PROMETHEUS se dal, tohle byla zbytečná ostuda na úrovni béčkovýho hororu, co si hraje na něco víc a spálila velký peníze. Nudný postavy (aspoň je tu McBride), otravná postava okoukanýho Fassbendera, hloupý řeči, divný prostředí, originalita těžce záporná. Než se to konečně dostalo "kam mělo", byl jsem už chvíli v nezájmu. Takže 2 hvězdy za pár brutálních vyhřezávaček a jinak nasrat. Lituju všech fanoušků téhle značky, na nějaký proč mě napadá jen ztráta soudnosti a senilita, případně dozabezpečit vnoučata. ()
Je to horší, než Prometheus a nejméně zajímavý film z celé vetřelčí ságy. Zatímco tolik kritizovaný Prometheus s opakovaným shlédnutím tak nějak zraje k lepšímu zážitku, Covenant je přezrálý a úplně vymačkaný citrón. Mytologie postavená kolem nejslavnějšího vesmírného zabijáka není zajímavá a výsledek připomíná průměrnou vyvražďovačku od nějakého průměrného režiséra, která se polovinu stopáže odehrává v noci, v přítmí, při tlumeném světle (Prometheus v tomhle ohledu byl vizuálně mnohem, mnohem poutavější a pestřejší) a scottovskou obrazovou bravuru, aby zde člověk pohledal. Marně. Korunu tomu nasazuje WTF vzájemná přivítací "prostná" androida a čerstvě vylíhnutého vetřelce, která je jak vystřižená z parodie bratří Zuckerů. Tak co s tím, milí producenti? Nechte, prosím, aliena milníkem filmové historie, kam svým významem spadá a nedojte to jak dojnou krávu, už tak se chudák drží sotva na nohách. ()
Fassbender hraje dvojité AI bezprecedentne, ale vzľadom ku škatuľkovému charakteru umelej inteligencie je aj jeho herecký plac obmedzený. Ostatný nehrajú zle, ale nemajú zďaleka také charizma. Mne sa osobne zlepenec príbehu celkom páčil, problém som nachádzal skôr v absencii rýchlejšieho napredovania gradácie a tempa. Logické premýšlanie je pandorinou skrinkou pre postavy v tomto žánru už desaťročia, takže som v tomto ohľade nečakal žiadne zázraky. Vizuálne lahodná oddychovka. ()
Dvě hvězdičky jsou podhodnocení, ale jsou zcela oprávněné podhodnocení. Ridley Scott natočil film, který vypadá, jako by nadšený debutant vykrádal Vetřelce (předně na úrovni kopírování ikonických scén), přitom se ale odmítl odvázat a užít si hororovou zábavu, ale rozhodl se to prokládat polopatickými existenciálními otázkami. Kdyby to opravdu bylo dílo začátečníka, budu snad smířlivý, ale vůči tomuhle? Že postavy jsou ještě o řád hloupější než v Prométheovi, je nakonec ten menší problém. Jeden Marťan holt jaro nedělá. ()
Konečně někdo pochopil, v jaké roli chtějí diváci vidět Jamese Franca. Bohužel jde o jediný moment, kdy si film dovolí být stručný. Covenant je podobně jako Prometheus rozpolcený mezi snahou poskytnout skrze návrat k hororovým kořenům prvního Vetřelce (k němuž je odkazováno okatými narážkami) prvotřídní fan service a ambicí být epickým (s úchvatnými záběry jako z Fordových westernů) a hlubokomyslným sci-fi v duchu Stanleyho Kubricka (k němuž má nejblíže minimalistický prolog). Naplnění schématu tuctového osmdesátkového (tzn. před Vřískotem) slasheru, s postavami dělajícími ty nejzákladnější chyby (lezou a koukají tam, kam by neměly, často po jednom, ne ve skupině, mají spolu sex), je tak zdržováno disputacemi o náhodě, osudu a stvoření (roli zde hraje Matka i různí otcové), které jsou rozpracované stejně málo jako kolonizační linie. Nový Vetřelec je paradoxně dobrý film až do momentu, než se v něm nějaký vetřelec objeví. Do přistání na cizí planetě funguje poměrně dobře, neboť se nabízí řada možností, jakým směrem by vyprávění mohlo pokračovat a dlouho není jisté, jaký si tvůrci vyberou. Slibně je například rozehrán konflikt mezi vírou a vědou, mezi kapitánem a Danielsovou (nosící na krku namísto křížku šroub, který jí později přijde vhod), namísto něhož ve druhé polovině sledujeme androida hrajícího na flétnu a recitujícího Shelleyho, což je sice zásluhou Fassbendera fascinující, ale jde o trochu jiné téma a trochu jiný film. Scott je umělými bytostmi a vetřelci najednou fascinován mnohem víc než lidmi, s nimiž jsme strávili skoro hodinu filmu (spárování postav ale emocionálnímu zapojení diváka moc nepomáhá, protože dlouho není pořádně jasné, kdo spí s kým), a všechny složité otázky existence začíná řešit ukousáváním rukou a utrháváním hlav. Z chytře se tvářícího filmu se stává hloupé (ale zábavné) akčně hororové béčko s pěkně nechutnými gore efekty, které mi nebylo zcela lhostejné zejména díky sympatické Katherine Waterston (jakkoli jedinou propracovanější postavou zůstává android). Nový Vetřelec je sice neotřele vystavěn, skvěle vypadá a nabízí jednu velmi dobře vygradovanou akční scénu (se sekyrou), ale ve většině ohledů působí polovičatě, jako kdyby nebyl čas a prostor rozvést mnohé nápady (neorganicky včleněný flashback, který by šlo nahradit dialogem, považuji nejen za příklad ohromné scenáristické lenosti, ale i za náznak toho, že by to celé mohlo fungovat lépe, kdyby film hledisko vzpomínající postavy zohledňoval ve větší míře). 55% ()
Galerie (117)
Zajímavosti (45)
- Těsně předtím, než android David (Michael Fassbender) cituje sonet „Ozymandias“ od Percyho Shelleyho, vidíme skalní útvar s řadou vysokých útlých stromů. Jde o vyobrazení díla od švýcarského malíře Arnolda Böcklina "Ostrov mrtvých". Autoři filmu použili tento obraz nejspíš jako poctu H. R. Gigerovi, který namaloval vlastní verzi. (Bobybaby)
- Natáčelo se ve městě Sydney v Austrálii od 4. dubna do 16. července 2016. (willy1)
- Když loď Lander One přilétá, přistane v mělké vodě, kterou musí posádka projít, když zahajuje svou výpravu. Později, když se posádka vrací zpět do lodi, je země kolem ní suchá. To by bylo možné, kdyby jezero bylo přílivové, ale když loď exploduje, je znovu obklopena vodou - změna nastává příliš rychle, než aby mohla být vysvětlena přílivovou akcí. (Jan.Kanak)
Reklama