Režie:
Matt ReevesKamera:
Greig FraserHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Jeffrey Wright, Colin Farrell, Paul Dano, John Turturro, Andy Serkis, Peter Sarsgaard, Barry Keoghan, Jayme Lawson (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Dva roky slídění po ulicích jako Batman, který nahání strach zločincům, zavedly Bruce Waynea hluboko do stínů Gotham City. Mezi zkorumpovanou sítí městských úředníků a vysoce postavených osobností má osamělý mstitel jen několik důvěryhodných spojenců - Alfreda Pennywortha a poručíka Jamese Gordona - a mezi svými spoluobčany se stal jediným ztělesněním pomsty. Když se vrah sérií sadistických machinací zaměří na gothamskou smetánku, stopa záhadných indicií pošle Největšího detektiva světa na vyšetřování do podsvětí, kde se setká s postavami jako Oswald Cobblepot, Edward Nashton, Carmine Falcone a Selina Kyleová. Jakmile důkazy začnou vést blíže k domovu a začne být jasný rozsah pachatelových plánů, musí Batman navázat nové vztahy a odhalit pachatele, aby se stal symbolem naděje Gotham City. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (4)
Recenze (1 265)
Rozezněl se hlavní naprosto kulervoucí hudební motiv, Batman začal práskat lidi a já byl zaraženej do sedačky jako v časech, kdy mě filmy formovaly a měl jsem neskutečnou radost, že to ve mně filmy ještě dokáží probudit. Nadšení bohužel vyprchalo v druhé polovině, kdy tempo znatelně zpomalilo...a to zejména vlivem krajně nadsazené stopáže, kdy 3 hodiny už jsou prostě moc, když netočíte vyloženě (historický) epos. I tak ale pětikvalt, jelikož Matt Reeves je špičkový režisér, kterému již mnoho let fandím a ani na chvilku jsem nepochyboval o tom, že nový Batman bude pecka. Zvládá jak akci, které není tolik, ale když už je, tak je strhující (opět také vlivem špičkové hudby) a audiovizuálně je to jeden z nejvíc strhujících zážitků, které u disneyovek prostě nezažijete. Strašně se mi líbila kamera a barevná paleta, nad kterou jsme slintali již v trailerech a libovolný záběr filmu byl natáčen s myšlenkou a nikoliv sterilně jako u běžné hollywoodské spotřební produkce, tady byly zkrátka ambice jiné a vyplatilo. Navíc mi perfektně sedl styl vyprávění a temná atmosféra bez laciných joků pod pernamentní palbou deště. DC vlivem Snydera může být za tento jev vysmíváno, ale mně to sedí mnohem více než sluníčkové a barevně vyblité marvelovky, ač pak na každé v tom kině sedím a stále mě baví. Co mě trošku mrzelo během sledování, tak byl fakt, že by se k výbornému Pattinsonovi neskutečně hodil Phoenixův Joker a ačkoliv se to nikdy nestane a dostaneme jiného, atmosférou mi to do sebe zapadalo. Celkově kvituji menší měřítko než u velkých a dražších týmovek, ačkoliv je samozřejmě the Batman hypernerealistický, bavila mě jeho uzemněnost oproti svým soukmenovcům a komiksová stylizace, která mi tak chyběla u Nolanovy trilogie, ač se samozřejmě jedná o špičkové filmy. Za mě velká spokojenost a i když teď nemám chuť si onu tříhodinovku zopakovat, až na to někdy později dojde a bude se blížit dvojka, tak to bude hodně fajn a doufám, že budou i v budoucnu vznikat podobné protiváhy marvelovkám. ()
Abyste mě nechápali špatně - nový Batman má v sobě hodně dobrého a zaslouží si být viděn na velkém plátně. Jen má blíže k odvážnému velkolepému konceptu, než k opravdu odladěnému finálnímu produktu. Je hrozně dobře, že někdo konečně prezentuje Batmana jako detektiva, což je prvek, který všechny předchozí filmy buď hrubě podehrávaly nebo rovnou opomíjely. Potěší noirové ladění scén a přímo vynikající jsou Paul Dano jako Hádankář a Zoë Kravitz v roli Catwoman. Kde ale u Jokera Joaquina Phoenixe, na něhož se snaží The Batman duchovně navazovat, město přímo dýchalo atmosférou, zde je spíše přehlídkou několika kulis a deštivých ulic. Detektivní část je pouhým vývarem legendární Sedmičky Davida Finchera (zdejší mordy se opravdu pod kůži nedostanou) a Pattinson funguje jako Batman, jeho Bruce Wayne je ale jaksi do počtu. Co mi ale opravdu sráží hodnocení, a žádnou velkou radost z toho nemám, je nesoudržná vnitřní logika, ať už se bavíme o konkrétních scénách nebo backstory postav. Wayne je tu například úplně jiný, než jako ho známe, ale i tak ho lidé ve městě nepochopitelně obdivují (přestože ho de facto dva roky neviděli a nic pro ně nedělá). Batman říká jako jediný Ozovi Penguin - proč? A v jakém světě dává smysl jejich vztah, kdy Penguin jediný strach projeví před Batmanem ve chvíli, kdy si temný rytíř nasedne do auta? (kdyby v tu chvíli Penguin sám nezamířil do svého, byla by to pro Batmana asi dost trapná chvíle). A pak je tu pohřeb, moment, kde vůbec nic nedává pod drobnohledem smysl (ale dovolím si menší popis, protože scéna byla i vypuštěna studiem online): po expozici zaplněného náměstí a těžko dostupného vchodu, ke kterému vedou poměrně vysoké schody, se do kaple náhle bez zadýchání promlátí rodinné auto. Z něj vystoupí muž s bombou a telefonem v ruce, který zvoní. A policie uteče, čeká, až padne večer, nepošlou dovnitř někoho, kdo by zkusil bombu odjistit, ale robota, aby se mohli na muže dívat live. WTF? Co byl teda plán? Čekat, až se vybije baterka v mobilu? A tahle scéna se extrémně drolí i dál, ale to už spoileroval. Když ale budu brát nového Batmana jako celek, na první dobrou je výsledek dobrý, dokonce velmi dobrý. Jen nad tím vším člověk nesmí moc přemýšlet. P.S. Nejčastěji kritizovaná poslední třetina filmu je paradoxně jako jediná konzistentní a prostá podobných scenáristických nedodělků a přešlapů. ()
Všechny minulé, aktuální i budoucí marvelovky prominou, ale prostě wow: takovýhle koule holt Disneymu nikdy nenarostou, aby nechal v poslední půlhodině své postavy vláčet tím nejhorším bahnem. Nechápu, že DC střídá totálně průměrné fláky s podobně pohlcujícími filmy, poslední Batman je drsná detektivka jako víno! [HBOmax] ()
Je to už slušná řádka let, co si v Hollywoodu uvědomili, že stávající komerční trendy, které přinesly vlnu komiksových adaptací a velkofilmů fantasy žánru, prakticky vytlačily proud kinematografie určené dospělé generaci. Uhnízdila se myšlenka dát popkulturním fenoménům artový nátěr tím, že je zpracujeme "seriózně", zkusíme tomu dát nějakou "hloubku" a každý si pak najde to svoje. Výsledkem jsou filmy, které si na dospělost jen hrají. Když dojde na lámání chleba, vyjeví se v plné nahotě naivita a směšnost starých komiksových figur a příběhů. Dobrodružství muže v gumovém obleku s rozkošnou netopýří čepičkou, před nímž všichni v okolí usilovně předstírají, že postavu významného člena místní společenské smetánky neidentifikují po hlase ani podle odhalené části obličeje, prostě musíte zpracovat s velkou dávkou nadhledu, jenže toho Matt Reeves, podobně jako Nolan ve své trilogii, není schopen. Reevesův Batman pyšně předvádí hru na osudovost, mlátí dvoumetrovým pindíkem a nešetří patosem. Nemístné je i spojení zcela protichůdných žánrů - noir a superhrdinský epos vyžadují jiné uchopení postav. Catwoman nedokáže být záhadnou femme fatale a její vztah k Batmanovi nemá náležitý erotický rozměr. Když se přeneseme přes plytké motivy a banální dialogy, zůstávají ve hře tradičně silné zbraně velkých studií, tedy výprava a obsazení (Colina Farrella v roli Tučňáka jsem vůbec nepoznal), ale to je pro mě málo. Dvěma hvězdičkami se sloučím nejen se světem Gothamu, ale i s ostatními snímky, co si špatně hrají na dospělost. Celkový dojem: 45 %. ()
| 85% | Vizuálně podmanivá, neuvěřitelně atmosférická a neskutečně vtahující detektivka s Batmanem v hlavní roli. Pattinson, Wright a Ferrell to tady pro mě herecky hrozně moc táhli a parádně sedli do svěřených rolí, ale to co činí tenhle film téměř božským je především sebejistá režie Matta Reevese v kombinaci s lahodnou kamerou Greiga Frasera. Nebýt příběhově slabší druhé půle filmu a vyloženě anti-klimaktického finále, bylo by to klidně hned na poprvé na 5 hvězd. Takhle je to hlavně technicky brilantní příslib do budoucna, kdy se snad dočkáme i lépe gradujícího děje s větším emočním dopadem. Více v Geekec #53 | Speciál o Batmanovi. "Get out of here or that suit’s gonna be full of blood." "Mine or yours?" ()
Galerie (83)
Zajímavosti (55)
- Režisér Matt Reeves stejně jako Tim Burton natočil filmy ze světa Batmana a Planety opic. Zatímco Burton ale nejdříve natočil dva snímky o Temném rytíři (Batman – 1989, Batman se vrací – 1992) a poté film Planeta opic (2001), Reeves nejprve natočil Úsvit Planety opic (2014) a Válku o Planetu opic (2017) a až následně se vydal do Gothamu. (raikonen16)
- Pro herce Colina Farrella jde o druhý snímek natočený dle komiksové předlohy, první byl Daredevil (2003). Navíc v obou filmech hrál záporné role antihrdinů, a to Bullseye a Penguin. (DC_DeteCtive)
Reklama