Režie:
Matt ReevesKamera:
Greig FraserHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Jeffrey Wright, Colin Farrell, Paul Dano, John Turturro, Andy Serkis, Peter Sarsgaard, Barry Keoghan, Jayme Lawson (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Dva roky slídění po ulicích jako Batman, který nahání strach zločincům, zavedly Bruce Waynea hluboko do stínů Gotham City. Mezi zkorumpovanou sítí městských úředníků a vysoce postavených osobností má osamělý mstitel jen několik důvěryhodných spojenců - Alfreda Pennywortha a poručíka Jamese Gordona - a mezi svými spoluobčany se stal jediným ztělesněním pomsty. Když se vrah sérií sadistických machinací zaměří na gothamskou smetánku, stopa záhadných indicií pošle Největšího detektiva světa na vyšetřování do podsvětí, kde se setká s postavami jako Oswald Cobblepot, Edward Nashton, Carmine Falcone a Selina Kyleová. Jakmile důkazy začnou vést blíže k domovu a začne být jasný rozsah pachatelových plánů, musí Batman navázat nové vztahy a odhalit pachatele, aby se stal symbolem naděje Gotham City. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (4)
Recenze (1 265)
Amalgám Sedmi a Zodiaca, natočený jako PG-13, bez krve a explicitní mluvy. Navrch s Batmanem v roli hlavního vyšetřovatele série nečekaně osobních vražd. Komiksová poetika zápasí s realistickým pojetím a přes několik drobných zakolísání, způsobených ne úplně stoprocentním scénářem Reeves většinu času zdárně balancuje obojí. Pomalý a atmosférický příběh čas od času protne geniálně ozvučená, vizuálně působivá a navíc přehledně natočená akční scéna, z nichž tou největší laskominou je automobilová honička s Ozem. Bob Pattinson si Batmana celkem dává, jeho agresivní styl zavádění pořádku je smypatický, ale jako Bruce Wayne neměl čas přesvědčit. Catwoman je kočka. Dano si svůj part vychutnává. Finální konfrontace s Hádankářem je špičková. Oreo s Batmanem potěšilo. Nýmand!!! ()
Mému náctileté já, poslouchající Nirvanu (ok, víc NIN) a čtoucí Nietzscheho, by se THE BATMAN zamlouval o poznání víc. Mé dospělé já by kdykoliv před tímto neonoirem, který je subtilní stejně, jako je v titulcích vyveden jeho název (přes celé plátno), dalo přednost kterémukoliv z dost zjevných inspiračních zdrojů. Fincherovy, Polanského anebo Scottovy filmy mají něco, co ten Reevesův postrádá: znepokojují svou nejednoznačností. Nesměřují od tmy ke světlu s postavou žijící ve stínu (práci s nasvícením odvisle od tématu a vývoje protagonisty ale cením, wtz), nemají potřebu svou symboliku (světlo-tma-stín, modrá a červená barva odvislá od policejních světel) explicitně osvětlovat. A komplexní problematiku zkorumpovanosti a provázanosti jednotlivých institucí (policie, soudy, politika, média) nemají potřebu simplifikovat, protože nejsou omezeny mantinely komiksového originu a norem velkorozpočtové podívané. Zatímco Nolanovi zmiňované normy sloužily jako záminka k experimentování s výstavbou a montáží a Burtonovi k zabydlení vrstevnatého světa příběhu, obývaného jimi favorizovanými vyvrheli, Reeves po Opicích zase blafuje hloubku a brakuje lepší snímky a konvence. Ve velmi dobrém až výborném neonoiru, který po dvou hodinách z necelých tří definitivně přepne do šestákového melodramatu a komiksového sešitku, musí být paralelismy v životních osudech postav i v řešení předkamerového prostoru (Batman X Catwoman X Riddler), musí se v díle kladoucím důraz na prvky motivované s ohledem na skutečnost a prvky strhávající pozornost na sebe a médium objevovat nejomšelejší žánrové věci z omšelých (předvídatelná rodinná tajemství, záchrany na poslední chvíli atd.). Oceňuji koncept, oceňuji jeho uchopení (více styl než neobratné vyprávění s proměnlivým počtem ústředních postav: delší záběry, nízká hloubka ostrosti, spoléhání se na zdroje světla z předkamerového prostoru, provázání skrz výbornou hudbu chytře pracující s vývojem leitmotivů jednotlivých postav, vnitrozáběrová montáž mnohdy prostřednictvím nějakého prostředku oddělující postavy žijící ve vlastním omezeném mentálním vesmíru, neostrost odpovídající míře neinformovanosti jednotlivých aktérů atd.). Neoceňuji Reevesovu potřebu - spolu s Amadeem řečeno - srát mramor. ()
Film se zcela záměrně snaží být co nejméně akční a co nejvíce atmosférický, zároveň je to nejvíc dějový Batman za celou jeho celovečerní kariéru od 80. let – napětí skutečně plyne z toho, na co hrdina musí přijít. A jako ve správné neonoirové detektivce musí podrobit zkoumání i sám sebe. Pomalu se to už blíží tomu, co pro Jokera učinil snímek s Joaquinem Phoenixem, ale nejde o portrét psychické nemoci, jež postavu rozloží, „jenom“ traumatu, které hrdina musí zpracovat tím, že se mu postaví naplno. Jde o potvrzení toho, že v současnosti je možné dělat poměrně osobní a umělecky odvážná díla v rámci komerční žánrové zábavy. Kameraman Greig Fraser (30 minut po půlnoci, Rogue One, Duna) opět čaruje a hlavně si mnohdy dovoluje rozostřovat části obrazu nebo snímat postavy přes různé clonící objekty. Vůbec tu nejde o pompézní kompozice, ale spíš o pocity klaustrofobie a špíny. Robert Pattinson je absolutně vynikající, dokonalé ztělesnění křehké síly, plný emocí, jež probublávají na povrch jen lehce, toužící po dokonalosti a čistotě. Zoë Kravitz ztvárnila nejvíc sexy kočičí ženu všech dob, aniž by jí z toho vyšla parodie drsňačky. Tříhodinová délka nenudí a člověk si ji uvědomí až někdy u epilogu, kdy vydechne napětím. Jako mnoho jiných blockbusterů dnešní doby je i tento společensky aktuální – zlem tu jsou zapšklí mladí muži (zjevně incelové) a politickou nadějí mladé barevné ženy. Celá stylizace ale nutí přemýšlet, o jaké USA se vlastně jedná – celé to připomíná spíš 80. léta než současnost, kdyby tu nebyly mobily a internet. Taky kombinace „monzunových“ dešťů, zimy a věčné tmy z něj dělá něco, co se nachází mezi různými podnebnými pásmy. ()
Je to takový ten film, kde se někdo neustále nad něčím hrozí, že nic tak příšerného, ďábelského a temného v životě neviděl, když k tomu ale skutečně dojde nebo to ten film má ukázat, tak nějak skutek utek. Dokonce to zachází tak nechtěně směšně daleko, že když tam má někdo puštěné zprávy, tak v nich moderátoři neustále opakují, že následující záběry budou extrémně drastické, což znamená - opět - především prázdný příslib. Technická stránka věci mě bavila, nečekaně to uteklo, ale tahle detektivka se skutečně tváří, že je více zašmodrchaná a hluboká, než ve skutečnosti je. ()
║Rozpočet $200miliónov║ Tržby USA $369,345,583║ Tržby Celosvetovo $772,245,583▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $13,422,272║ Tržby za predaj DVD v USA $3,780,350║ A máme tu nový tip Batmana výzorovo ide na hranu toho vysneného ponurého Temného Rytiera na určitú hranu únosnosti pre svet komiksu. Úvod dosť brutal ponurá momentka, sa nečudujem že táto úvodná depka môže detúrence a ľahšie povahy dosť odradiť. Celý film sa nesie v temných farbách, ide skôr o psycho dramatickú rozvrátenosť hlavných hrdinov, či lepšie povedané kriminálnikov. Máme tu najviac poľudšteného zraniteľnejšieho Batmana čo bol doteraz vypustený na plátny kín. Schitáva to a riadne ale ide si za svojim držiac sa svojich zásad. Na akčných scénach sa tu moc nestavia, tie sú len taký vedľajší efekt, ktorý tu má ale svoje miesto. Asi najviac zaujme diaľničná nahánačka. Výborná ikonická kamera, ponurá hudba a výzor a dusná atmosféra ako keby sa Batman čelne zrazil s filmom Se7en. Je zreteľné že Matt Reeves sa inšpiruje dosť v podobne ľadených filmov. Možno nie je najoriginálnejší režisér ale dokázal sa dostať na určitú úroveň, ktorá berie a za posledné dva roky(2020,2021) filmových suchôt nám ponúka riadnu dramatickú komksovú depku. /videl v kine: 90%/ ()
Galerie (83)
Photo © Warner Bros.
![Batman - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/229/166229649_e9860c.jpg)
Zajímavosti (55)
- V traileru byla ukázána Riddlerova (Paul Dano) zpráva s nápisem: „Co dělá mrtvý lhář?“, doplněná odpovědí složenou z neznámých symbolů. Fanoušek Andrew Lane hádanku rozluštil a zjistil, že se jedná o slovní hříčku, která ale funguje jen v původní angličtině. Odpověď zní: „He lies still.“ „He lies still“ totiž znamená „pořád lže“, ale také „nehybně leží“. (G....)
- Robert Pattinson prozradil, že při kamerových zkouškách si tajně pořídil selfie v obleku Batmana pro případ, že by to náhodou nevyšlo. (NiWi)
- Vůbec poprvé na filmovém plátně vidíme představitele Batmana nosit černý oční make-up na tváři i bez masky. Pod maskou ho doteď měli všichni s výjimkou Adama Westa. „Moc se mi líbila představa, že uvidíme, jak si sundá masku a pod ní teče pot a vidíme všechnu tu teatrálnost, která je spojená s tím, že se Bruce stává touhle postavou,“ nechal se slyšet režisér Matt Reeves. (dO_od)
Reklama