Režie:
Georges LautnerKamera:
Henri DecaëHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Jean Desailly, Cyrielle Clair, Marie-Christine Descouard, Elisabeth Margoni, Jean-Louis Richard, Michel Beaune (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Joss Beaumont byl jeden z nejlepších francouzských tajných agentů. Především proto mu byl „ve státním zájmu“ svěřen tajný úkol – v jakémsi africkém státě odstranit diktátora. V Paříži však došlo ke změně politického kurzu a útok na nepohodlného politika se stal z hospodářských důvodů nevhodným. Beaumontovi nadřízení zvolili tu nejjednodušší cestu – nechali svého agenta odsoudit a poslat na doživotí do trestaneckého tábora. Beaumontovi se podaří uprchnout a vrací se do Francie posedlý myšlenkou na pomstu, tedy dokončit svěřený úkol! Úmyslně prozradí bývalým nadřízeným a kolegům svůj plán a odtroubí tak zběsilý hon, kde lovnou zvěří je on sám. Nebude to jednoduché, neboť Beaumont, a toho jsou si všichni vědomi, byl jedním z nejlepších. Ostatně tak jako Jean-Paul Belmondo! (Česká televize)
(více)Recenze (540)
Celkový dojem z filmu mám vždycky neradostný - špinavé zákulisní politické čachry, sviňští policajti a poprvé, kdysi hodně dávno, mě dost překvapil unhappyend. Na druhou stranu je to film s Belmondem, a ten si nemůže odpustit všelijaké vtípky a žertíky a komické vložky. A to je právě to, co filmu trochu vyčítám - to, že nezůstal cele ve vážné rovině (aspoň jako ve stylizovaném africkém začátku), a nebo že nebyl pojatý s větší nadsázkou. Tenhle slepenec vážné tragédie a francouzsko-belmondovsky rozpustilé komedie, mi zkrátka příliš dobře neštymuje dohromady. Takže i když mám Profesionála rád, na pět ho necením; ale bez rozmýšlení bych dal pět za překrásnou, existenciálně silnou, osudově naléhavou Morriconeho ústřední melodii. Jinak moje nejoblíbenější scéna je samozřejmě ta s lesbicko-sadistickou seržantkou (božská Dany Kogan), geniální. Potom Beaumontův duel s Rosenem (ve své roli hodně přesvědčivý Robert Hossein), no a ten neradostný závěr mi nakonec přijde jako nejlepší ze všech možných závěrů, jen ať si lidičkové nezvykají, že v belmondovce musí všechno dobře dopadnout. P.S.: Jak si tak pročítám zdejší komentáře, někdo tu poznamenal, že bez Morriconeho hudby by film byl mnohem obyčejnější, méně zajímavý... Když nad tím tak přemýšlím, něco na tom opravdu je, ta moje čtvrtá hvězda je z největší části asi fakt za tu hudbu. ()
Koľkokrát sme to už videli. Klasický revendžák o zradenom agentovi, ktorý sa po rokoch znenazdajky objaví a začne si vysporiadavať otvorené účty. Hneď teraz si spomínam na jeden s Linom Venturom. Okrem svižného úvodu a automobilovej naháňačky, ktorá je tu aby sa nepovedalo, sa dej odohráva v zopár interiéroch . Bohužiaľ som sa dozvedel o závere vopred, tak vo mne najviac rezonuje Morriconeho hudba a pekné ženské telá. ()
Štyri hviezdičky z nostalgie. Ako 12 ročný som bol z toho filmu PAF, hlavne ten záver ma dostal. Potom so to videl o nejakých tých 10 rokov neskôr a s hrôzou zistil, že sledujem niečo iné, než som si v pamäti vybavoval. Konkrétne scény sa z hlavy nevyparili, spojenie drámy s fraškou mi ale prišlo tak trochu kostrbaté... No a teraz, o ďalších 10 rokov, som už nečakal nič extra a dočkal sa oddychového príbehu s niekoľkými naivnými (na strane tých čo chytajú) a niekoľkými geniálnymi (samozrejme Belmondo) scénami... a stále veľmi dobrým záverom, ktorý hlavnú postavu aj príbeh predsa len obohacuje. Aj alebo práve preto štyri hviezdičky. ()
Konečně jsem se dostal k filmu, který osobně považuji za vrchol francouzských kriminálek. Nejen díky skvělé hudbě Ennia Moricconeho (skladba Maddalena), Bebelovi nebo režii, ale hlavně pro propracovaný scénář založený na výborné knize Smrt šelmy s jemnou kůží od Patricka Alexandera. Film je o člověku, který si stojí za svými rozhodnutími a jejich následky je ochoten nést jako muž, hrdě postaven očekávaje věcí příštích. Nebojí se přikročit k drsným řešením obtížných situací, ale neztrácí humor a schopnost podívat se na svět kriticky. To si zaslouží obdiv. ()
Belmondovo charisma táhne Profesionála od prvních minut až do konce, bez něj by to byl hodně jiný film. Jemu se ale dá bývalý agent zahraniční rozvědky, který se přišel pomstít bývalým nadřízeným za zradu (a zároveň dokončit úkol), naprosto věřit. J. P. B. je tu naprosto neskutečný macho. Teprve po shlédnutí tohohle a možná ještě jednoho, dvou dalších Belmondovských kousků, si člověk naplno užije Muže z Acapulca. :-) Mám rád souboj s Hosseinem. Připomíná mi filmy Sergia Leoneho. ()
Galerie (81)
Zajímavosti (22)
- V bytě Édouarda Valery (Michel Beaune) jsou na stěně obrazy z komiksů Philippa Druilleta, včetně verze „L'Île des morts“ z komiksového alba „Gail“. (sator)
- Scéna souboje se natáčela na úpatí budov Point du Jour v Boulogne-Billancourt. (sator)
- Americký romanopisec, esejista a filmový kritik Stephen Hunter uvedl, že se autor knihy „Death of a Thin-Skinned Animal“, Patrick Alexander, která byla předlohou filmu, inspiroval jeho románem „Dead Zero“. Zároveň si ale kladl otázku, kde končí inspirace a začíná spisovatelská krádež. (sator)
Reklama