Režie:
José PinheiroKamera:
Raoul CoutardHudba:
Pino MarcheseHrají:
Alain Delon, Michel Serrault, Patrick Catalifo, Serge Reggiani, Bernard Farcy, Féodor Atkine, Philippe Nahon, Olivier Marchal, Raymond Gerôme (více)Obsahy(1)
Brát právo do vlastních rukou, a kde zůstal zákon? ... Obzvláště krutým způsobem jsou doslova popravováni nejrůznější zločinci, na které nedosáhla ruka spravedlnosti. Drogoví dealeři, gangsteři i extrémní levičák. Vyšetřováním je pověřen inspektor Grindel (Alain Delon), který brzy pochopí, že tajná organizace, která bere právo do vlastních rukou, je přímo spjata s policií. Je to však mnohem horší... Brzy dá o sobě vědět, říká si „Zdravé jádro" s jasným poselstvím, že kdo nejde s námi, jde proti nám. S proklamací o očistě společnosti se dopouští hrůzných zločinů a likviduje ty, kteří jim stojí v cestě. Tou největší hrozbou je pro ně právě inspektor Grindel. (Česká televize)
(více)Recenze (81)
Dvě hvězdičky za dva momenty, kdy jsem se zasmála: * poslední slova umírajícího padoucha „smrt lachtanům!“ / * zloduši sedí v autě poblíž pouti. Jeden vystoupí, koupí kornoutek se zmrzlinou a přinese ji šéfovi bandy. Pak v autě (líz) začnou (slint) plánovat (mlask) další (líz) vraždy (křup). Ty woe... ()
Kdyby ho nebudili, udělají nejspíš i líp. Ono totiž pod náporem kvalitních francouzkejch kriminálek vznikla jedna, která nemá dostatek akčních scén, ani kvalitních momentů, kde by nám francouzští herci jasně ukázali, že hlavní síla je právě v očích. Výsledek této kriminálky je nakonec takový, že není ani dobrá, ani špatná. Má od každého trochu, ale ve výsledku nevyniká ničím. Naštěstí pod náporem průměrnosti nám Alain na závěr ukázal, proč právě on nejčastěji hraje policajta. Dost možná už ho to ale nebavilo, pač to mělo daleko rychlejší průběh, než by si divák vůbec představoval. ()
Podsvětí před tribunálem "čistých." My jsme dozorci pořádku. Řadová smrt vystoupila z davu. Mrtvým nechť crčí ze šosu trest posledního soudu. Pod plachetkou noci sbor spravedlivých bdí, zatímco Alain Delon klidně spí. Hodiny bijí na poplach. Je čas se odkopat, z vyhřáté postele za povinnostmi spěchat. Nedobrovolně probuzen, rozmrzelý, nedospalý, musí noční můru denní vypudit. Už už pálí těžkou ráží, cinká pouty, stíná hlavy. ()
Scéna odumierajúcej ruky, visiacej z rozbehnutého detského kolotoča, zvierajúcej v predsmrtných kŕčoch pištoľ a bez vôle páliacej do náhodných návštevníkov lunaparku, pridala artové body vcelku štandardnej kriminálke 80. rokov. Neschopnosť justície vyvoláva potrebnu svojpomocných riešení spravodlivosti, mimo oficiálneho a nepružného systému. Ušľachtilá myšlienka sa však mení na krvavé jatky s nevinnými obeťami. Treba zasiahnuť a zobudiť rázneho Delona! P.S. Rebelantské policajné kriminálky z Talianska a Francúzska 70.-80. rokov mali dve schémy: 1. Korupcia a prepojenie s organizovaným zločinom je tak spletité, že spravodlivo vzbúrený hrdina nemá šancu (záverečná poprava) 2. Svojpomocná vzbura proti systému eskaluje brutálne násilie a preto sa hrdina snaží systém, akokoľvek nespravodlivý a zlý, udržať. Obe línie sú silne spoločensky kritické, obe však paradoxne podprahove hovoria o tom istom: Najlepšie je uchovať jestvujúci stav (status quo) a búriť sa nemá žiadnu cenu. ()
Vzhledem k tomu, kolik jsem shlédl "Delonovek", tak musím "objektivně" říci, že Nebuďte policajta je jedna z nejslabších, děj lze dost dobře předvídat, neohrožený hrdina (Delon) filmem proplouvá s mírně nepřítomným a trochu naštvaným výrazem a celé je to takové neslané, nemastné, že vlastně ani nevím, zda jsem to skutečně shlédl nebo ne. To je prostě trochu málo, jsem zvyklý na úplně jiný level. Každý má právo občas trochu šlápnout vedle, takže netřeba se z toho hroutit, ale myslím že je nejvyšší čas, aby někdo vzbudit režiséra. ()
Galerie (5)
Photo © Cité Films
Zajímavosti (5)
- Alain Delon (Eugéne Grindel) má na služebním průkazu stejnou fotografii, jaká je na plakátu k filmu Slovo policajta (1985), který též režíroval José Pinheiro. (JohnSmith)
- Film je věnován Jeanu Gabinovi. (JohnSmith)
Reklama