Režie:
Claude MillerKamera:
Bruno NuyttenHudba:
Georges DelerueHrají:
Lino Ventura, Michel Serrault, Romy Schneider, Guy Marchand, Elsa Lunghini, Pierre Maguelon, Yves Pignot, Jean-Claude Penchenat, Michel Such (více)Obsahy(1)
Jerome Martinaud je právníkem v malém francouzském městě. Těsně před silvestrem jsou ve městě nalezena těla dvou znásilněných a zavražděných dívek, důkazy – i když jen nepřímé – směřují k Martinaudovi. Vyšetřování vede jeho přítel, inspektor Gallien, a výslechy jsou dlouhé. Všechny indicie ukazují na Martinauda, ale jsou tu ještě svědecké výpovědi a jemné předivo vztahů, tajemství a křivd, které se stále více zaplétá... Film Svědek vychází z literární předlohy "Brainwash" od spisovatele Johna Wainwrighta, pro filmový scénář ji adaptoval režisér Claude Miller ve spolupráci s Michelem Audiardem. Příběh, odehrávající se na minimálním prostoru, je hereckým koncertem velkých osobností francouzského filmu Lina Ventury, Michela Serraulta a krásné Romy Schneiderové. Film měl ve Francii premiéru v září 1981 a v následujícím roce dominoval udílení cen francouzských Césarů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (154)
Ještě než začal samotný film, dostal režisér snímku Svědek Claude Miller, který zavítal v rámci Festivalu francouzského filmu do kina Lucerna osobně uvést svůj bijáček otázku, co říká na americký remake / Podezření /. Odpověděl krátce vtipně a pravdivě : Jsem za něj rád, protože když má nějaký film remake, tak většina lidí pak řekne, že originál je lepší." Co tedy můžu napsat jako komentář k filmu Svědek. Je rozhodně lepší než americký remake. To, co v tomto krimi dramatu předvádí v podstatě mezi čtyřma stěnama Lino Ventura a Michel Serrault je něco obdivuhodného a neuvěřitelnýho. Nazval bych to koukáním na hereckou dokonalost. Psychologický vývoj obou postav v průběhu výslechu a objasňování vražd je strhující a závěrečné finále je hotovej uragán emocí a to prosím jen díky pohledu dvou herců ! Takovýmu hraní co zde předvedli ti dva ,se já ukloním klidně i hlavou do louže. A já se kurva doprdele ptám, proč musím dneska ve filmech narážet na jména jako Agáta Hanychová, Simona Krainová, Libor Bouček a daší . Já tam chcí mít napsáno Alain Delon, Jean Paul Belmondo, Jean Gabin, Lino Ventura, Michel Serrault, Philippe Noiret a další. Já si chci přečíst jméno a chci se těšit na nádhernej filmovej zážitek, chci obdivovat lidi pro které nebylo herectví jen snadnou cestu k výdělku a zábavným historkám z natáčení, chci se koukat na herce, pro které je hrání vším. Tenhle film je ukázkou toho, co dokáží udělat se snímkem lidé, co maji ve svých pasech napsáno PAN HEREC . ()
Překrásná francouzská milenka, která Vás bude okouzlovat pokaždé, kdy ji uvidíte. Jednoduchý námět, který Francouzi zpracovali do naprosto brilantního dramatu. Lino Ventura a Michel Serrault ve filmu nehrají, oni jím přímo žijí. Na relativně krátkých 86 minutách se tak v jedné místnosti odehraje na film tolik, co v jiném těžko najdete. Vše tak spojuje nádherná filmařina představující naprosto vzorovou Francii osmdesátých let. ()
Minimalistická scéna, hudba, kamera, děj. Dokonalá konverzačka vylepšená dialogy K. M. Walló, a stejně jsem při ní dvakrát beznadějně usnul. Ono se v tom totiž nic neděje. Překvapivé momenty se najdou. Flashbacky jsou spíš formou pohlednic (s výjimkou Vánoc). A samozřejmě dabing, medově přesný Vilém Besser a vždy dokonalý Stanislav Fišer. ()
Dobrý psychlogický souboj mezi znuděným policajtem a uhlazeným notářem, který se vyvíjí - každý má chvíli převahu. Atmosféra je doplněna melancholickým novým rokem s deštěm v pozadí. Cigareta zapalovaná každých 5 minut patří ke znakům dobrých filmů té doby :-) Lino Ventura vypadá jako unavený lev, který ale stále umí kousat. ()
Vééééľmi, ale naozaj vééééééľmi urozprávaný film. Herci to nejako ustáli, a vyslúžili si od tunajších užívateľov značnú dávku uznania. Veď dobre, sú ozaj kvalitní, ba aj Romy Schneiderová sa ukáže. Síce iba na chvíľu, ale hneď strhne pozornosť. Ale pozornosť čoho? V zásade len lepšej rozhlasovej hry. Poznámka: A fakt, že vo vyspelých demokraciách sa pri policajnom výsluchu dotazovaní občania za účelom vymlátenia pravdy z času na čas zmlátia, alebo dostanú nečakaný buchnát, či facku, to je fakt. A nielen francúzsky filmový akt z roku 1981. Ale aj slovenský fakt z každého jedného roku po zmene režimu, teda 1990 -2021. A verte mi, niečo o tom viem. Na policajnom prezídiu som totiž nejaký čas robil. Čas tam strávený som len tak podaromnici nezahodil na ľahkovážne plnenie si služobných povinností bez súvislostí a komplexného poznania stavu. V rámci ich plnenia som študoval čo najväčšie možné množstvo kadejakých utajovaných správ určených na skartáciu, intenzívne rozprával s rôznymi šaržami a funkciami mužov zákona. A dozvedel sa veci nevídané. Jednou z nich bola skutočnosť o pravidelných bitkársko-kung- fu akciách pri vypočúvaní obvinených, či svedkov (najmä ak sú zo sociálne znevýhodneného prostredia, sú v mentálnej subnorme a/alebo nemajú možnosti právnej obrany). Je to proste fakt. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (4)
- Natáčanie začalo 27. januára 1981 a skončilo 13. marca 1981. Celá snímka bola natočená v štúdiu (s výnimkou jednej sekvencie v hoteli) a v chronologickom poradí. (Arsenal83)
- Claude Miller vzpomíná, že se při natáčení bál dvou hereckých es, která obsadil do hlavních rolí. Jeho strach umocňovala scéna, jež byla postavena na stupínku a obehnána provazy, takže připomínala ring. (Snorlax)
- Románovú predlohu Johna Wainwrighta "Brainwash", vydanú v Série noire v roku 1980, objavil scenárista Michel Audiard a priniesol ju Claudovi Millerovi. Ten sa rozhodol príbeh spracovať, ale postavu Martinaud (Romy Schneider) zároveň urobil psychologicky zložitejšou ako bola v knihe. (Arsenal83)
Reklama