Režie:
Jonáš KarásekKamera:
Tomáš JuríčekHudba:
Matúš ŠirokýHrají:
Marek Majeský, Monika Hilmerová, Michal Dlouhý, Michal Kubovčík, Pavel Slabý, Ján Jackuliak, Pavel Nový, Milan Chalmovský, Roman Luknár, Lukáš Pelč (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V dnešní době jsou nejcennějším zbožím informace. Film Kandidát ukazuje velkou moc médií, která manipulováním s událostmi mohou ovlivňovat celý svět. Příběh sleduje zákulisí politické kampaně kandidáta na prezidenta. Do volby hlavy státu zbývají 2 měsíce. Úspěšný a vlivný majitel reklamní agentury Adam Lambert přijímá lukrativní zakázku. Má realizovat prezidentskou kampaň pro zvláštního kandidáta - nevýrazného, maloměstského podnikatele. Cílem je pouze rozvířit politické vody a ubrat pár hlasů protistraně. Lambert je zvyklý bez skrupulí každým manipulovat a vždy dosáhnout svého. Jenže na večírku v klubu se nechá vyprovokovat a uzavře sázku se svým rivalem - Ivanem Mullerem, který pracuje pro jasného favorita celých voleb. Ve hře je přibližně sedm miliónů eur. Lambert vsadil všechen svůj majetek na jediného koně, neznámého kandidáta. Zapřísáhnul se, že z této nuly udělá nového prezidenta, a to rovnou v prvním kole prezidentských voleb... Kandidát zobrazuje, co se na politické scéně děje nebo velmi lehce udát může. Je cynickou analýzou společnosti, která se nechá manipulovat bohatými a mocnými. Ti, kteří tahají za nitky, vytvářejí svět, ve kterém mizí hranice mezi pravdou a iluzí či dobrem a zlem. (Bioscop)
(více)Videa (4)
Recenze (409)
Takhle si udělat srandu z volebních manažerů, všeho schopných reklamních agentur a vysoké politiky. To se Slovákům moc povedlo. Oceňuji taky velmi dobré technické zpracování, tedy hlavně kameru, s ozvučením už to bylo horší, protože mluvené pasáže příliš přebíjela hudební složka a ostatní zvuky. Viděno v rámci Challenge Tour 2015:30 dní se světovou kinematografií. ()
Ne že by to bylo prosté čistých WTF momentů, podepřených mocně naprosto nekoncepčními českými post-synchrony (etudy biskupa Jozefa působí jak pasáže z vatikánského porna). Pokud ale čeká naivní bulvární žumpu typu Ulovit miliardáře / Kajínka, budete zákonitě zklamáni, neboť tento film dělali a) lidé, kteří zjevně mají s prostředím marketingu a reklamek zkušenosti, b) lidé, kteří sem tam dovedou napsat solidní dialog c) lidé, kteří jakž takž umí točit filmy (neříkám, že dobré). Formálně se samozřejmě bavíme o velmi snaživém derivátu na pomezí reklamy na kapučíno a nápodoby Tony Scotta. Scenáristicky jde o hodně pracně slátané dvě linie, z nichž jedna působí spíš jako dýchavičná továrna na humor a promo hlasu a obličeje Michala Dlouhého, druhá potom jako křečovité konstruování politického thrilleru v reáliích, které mu nepřejí. Je to amorfní slepenec motivů, které jsou jednotlivě zajímavé, někdy dokonce mají určitý kritický potenciál, dohromady ale působí jako trochu překotné žvanění o podstatě současného politického marketingu a tak vůbec. Když rozklíčujete jednotlivé vrstvy, odfiltrujete blbosti, zbude vám triviální historka s velmi triviálním poselstvím. Kandidát se sice zkouší tvářit, že je něco víc, ale nejlíp to vystihuje už "zavlasypřitaženost" následujícího SPOILERového spojení: slovenský Kennedy a potomek Štúra. Film se jednoduše chová podobně jako hlavní postava - všechno řeší efektem a kde efekt nepomůže, zabere ještě více efektu. U postav často vzniká dojem, že na svět kolem vlastně vůbec nereagují a sunou se dál jen proto, že to po nich scénář vyžaduje (jako kdyby se Coppolův Rozhovor úplně vykašlal na duševní strádání hlavní postavy a soustředil se jen na obsah odposlechů). Povrchnost tak v důsledku nemá žádný kritický / ironizující korektiv. Ani jednou jsem neměl pocit, že Kandidát uráží mou inteligenci, ale ani jednou jsem zároveň neměl pocit, že ji jakkoli stimuluje. Prostě nejpozitivnější, co o něm můžu říct je, že v daném žánru na území Československa nejspíš nic lepšího nevzniklo. A to je pořád sakra málo. ()
Tak nějak mám pocit, že se v posledních dvou letech Slovenská kinematografie začíná zvedat. A nestává se málokdy, že by v tom neměli prsty i Češi, kteří letošní rok pro změnu spíše odflákli. Každopádně klobouk dolů. Kandidát je dobrá satira na dnešní politično, až mi z toho bylo na blití. Jak jinak. ()
Cynická črta o cynismu využívajícím ke svým záměrům lidí, kteří v sobě pořád živí naději, že bude líp, byť by byla sebevíce lichá, nebo dokonce mrtvá. Není to organický, plnokrevný film, postavy a jejich motivace jsou velkou měrou nevyjasněné, jejich hrubě načrtlé nesourodé rysy netrasují žádné uchopitelné osudy, s nimiž by se dalo sympatizovat či se vůči nim vymezovat, nedá se ve skutečnosti ani usoudit, která z postav reálně vidí do dění, dost možná žádná a všechno je to jen takové plácání, ale ani to není zřetelnou scelující výpovědí. Snímek nicméně nenudí a prozrazuje jak filmařský talent (zaujme kamera, střih, vystavění scén, ačkoli samotný scénář silnou stránkou není), tak určitou lidskou netrpělivost, nespokojenost a občanský apel, což je primárně sympatické. *~ ()
Na tento ambiciózní film jsem se velmi těšil a hodně se mi líbil. Nadchnul mě představitel hlavní role, Marek Majeský, jakož i technické zpracování snímku, které považuji za velmi progresivní a vydařené. Takto nějak si představuji jednu z ideálních podob moderního filmu tuzemského původu - zaměřuje se na aktuální téma, vypovídá o naší společnosti a není trapný, komerční ani zbytečný. Z některých scén, fórků, nápadů a muziky jsem byl vyloženě nadšený, a celkově se nemohu ubránit dojmu, že takový závan filmařské svěžesti v kinech dlouho nebyl. Myslím, že tato česko-slovenská koprodukce se vydařila mimořádně šťastně. ()
Galerie (79)
Photo © Continental Film
![Kandidát - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/157/814/157814371_bb5ecc.jpg)
Zajímavosti (27)
- Text na tričku "危険", ktoré má Michal Kubovčík počas celého filmu na sebe, je v japončine a v preklade znamená nebezpečenstvo. (Marian555)
- Ešte počas prvých dní od uvedenia filmu v kinách sa na webe objavila podivná teória, ktorá sa veľmi rýchlo sformovala do jedného názoru aj vďaka zvláštnym informáciám v médiách. Najvyššia slovenská politika, menovite vtedajší premiér Róbert Fico, či dokonca finančné skupiny mali ovplyvniť výsledný film a mali vraj docieliť vystrihnutie niektorých scén, ktoré sa ich dotýkali. Neprehľadný bordel, ktorého sa rýchlo zmocnili milovníci konšpirácií, ponúkol niektorým jednotlivcom živnú pôdu na vznik konšpiračných teórií o vplyve súčasnej vlády a finančných skupín na výslednú verziu snímky. Vznikla tak mienka, že film sa do kín dostal zostrihaný na žiadosť mocných v pozadí. (classic)
- Snímka sa premietala v 35 krajinách sveta, vrátane USA, Kanady, Austrálie, Japonska, niekoľkých prehliadok a festivalov vo Francúzsku, Vietname či Srbsku. V tomto drží v ére samostatnosti Slovenska primát. O zakúpenie práv na adaptáciu diela bol dokonca veľký záujem z Nemecka a Chorvátska. (Biopler)
Reklama