Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 307)
Eastwoodův přesný zásah, u kterého se asi bude obhajoba amerického způsobu uvažování zaměňovat za patos, vyniká především v tom, že i přes podstatnou část stopáže strávenou na bojišti, si dovede uchovat civilní atmosféru a Kyleův neobyčejný „skill“ dává k dobru spíše jen tak naokraj, protože v jádru hlavní hrdina zůstává tím ryzím americkým rednekem, který ve výtečném Cooperově obtloustlém podání texasky žvatlá o obraně vlasti, a přitom víte, že to myslí s bezelstnou upřímností; délka a hluchá bratrská linka je to jediné, co tomu lze vytknout, protože takhle chtěl vypadat i J. Edgar. ()
// Jako jó - ten film je dobrej. Určitě bych se přikláněl spíš na stranu BHD nebo Hurt Lockeru, než k Lone Survivor (což byla imho epesní sračka). Dosud dobrý. Střídání rodinné perspektivy s těmi vybranými chvílemi z Iráku mě bavilo, ze souboje s druhým sniperem se dalo vytřískat víc ale líbilo se mi, že se to drželo při zemi a stále tam bylo několik momentů, které bylo opravdu vyhrocené. Tohle si děda Clint pohlídal, ovšem problém mám až s tím koncem - zaprvé to vrhá možná až příliš dobré světlo na hlavního hrdinu, je to až příliš oslavné a nesedí mi to v porovnání se vším, co se odehrálo předtím a zadruhé - chtělo to tu poslední scénu, chtělo to na férovku, syrově ukázat, že to "zlo" je opravdu všude, ne jenom tam. Chápu, že se toho možná tvůrci báli ale ten film to potřeboval, alespoň z mého pohledu ano. Patriotické titulky na závěr to pak už definitivně zabily. Takže skvělé až do posledních dvou minut, které mi srazily dojem podobnou rychlostí jako vypálená kulka syrského olympionisty. ()
Americký sniper nepojednává o fyzickém utrpení uprostřed bitevní zóny, nýbrž spíše o diametrálně odlišných pohledech, kterým je válka v Iráku vystavována jednak ze strany nic netušících amerických občanů v zámoří, jednak z pozice přímých aktérů krvavých bojů, a také o pochybných motivacích, které vedou řadu mladých Američanů vstříc vysněné "službě vlasti". Eastwood sice pracuje s velmi obecnou filmovou rovnicí, když jeho hlavní hrdina přichází do války pln nadšení a vlasteneckých přísah a nakonec odchází coby zlomený muž, který ztratil iluze o cti i existenci dobra, avšak film vyzdvihuje nad průměr neskrývaná nechuť k vlastenectví, které je chabou náplastí na konání či snad oplácení zla, přirozená civilnost emocí, díky níž válečná i psychologická rovina filmu krásně splývá, a samozřejmě Clintův formální génius, který ho ani po osmdesátce neopouští. Vzhledem k tolika oscarovým nominacím se možná vnucuje myšlenka, že Američané mají pro Eastwooda zkrátka slabost, ale já si při sledování Snipera, stejně jako u Gran Torina nebo Million Dollar Baby, uvědomoval, že on si tu oblibu prostě zaslouží... 80% ()
No, tedy. To jsem opravdu nečekal. Vše co má v názvu hrdé American mně trochu děsí a odpuzuje. Ne že by mi Amíci nějak výrazně vadili, ale ten jejich patriotismus je někdy na mně prostě moc. Zároveň si ale uvědomuji jak moc tu chybí ten náš. Takže na Snipera jsem se ne že netěšil, ale ani toužebně nečekal jako třeba na Unbroken. Jenže jsem zapomněl, že Clint to umí nejenom před kamerou, ale i z křesílka s nápisem rejža. A umí to sakra dobře. Už jsem si zvykl, že jeho filmy jsou o Americe a Američanech. Sniper mně dostal jednou ranou a vyjímečně se neshoduji s Malarkeyem, protože dle mého byl film emocí plný. Jelikož Eastwood točil životopis někoho, není tam jen ten Irák jak se tu leckdo rozčiluje, ale i život mezi turnusama a hlavně nesnadné zečlenění zpět do normálního života, kdy je těžké si uvědomit, že auto před váma je skutečně pekař a ten chlapík na střeše sousedního baráku skutečně opravuje hromosvod... S překvapením jsem zjistil, že ten chlápek z Pařby ve Vegas, tu hraje Chrise Kyle. Cooper tu vypadá úplně jinak a roli člena SEALS jsem mu věřil. Za mně je to za 5 nábojů do sniperky. * * * * * ()
Překvápko. Veterán Eastwood totiž servíruje mnohem více akčních sekvencí než bych očekával, za což jej hrozně moc chválím. Dále se odvážím hádat, že nejspíš bylo režisérovým záměrem, vykreslit Cooperova Kylea jako příliš horlivého, zodpovědného patriotického burana - kteréžto role se hollywoodský modrooký matador zhostil s vervou sobě vlastní. Holt takové filmové Call of Duty, šmrncnuté Clintovým citem pro spielbergovské drama. Tohle snad museli amíci zákonitě milovat a nechat v kinech miliony, brát pokladny multiplexů útokem... oh wait! ()
Galerie (61)
Zajímavosti (58)
- V úvodní scéně sleduje Chris Kyle (Bradley Cooper) svým dalekohledem matku a jejího syna, který nese granát směrem ke konvoji americké námořní pěchoty. Kyle nakonec stiskne spoušť na oba cíle. Ve skutečnosti však Kyle nikdy nezastřelil dítě a na ženu vystřelil pouze jednou. (Jimmy15)
- Když producenti volali Clintu Eastwoodovi, aby ho požádali, zda by se nechtěl chopit režie připravovaného filmu, byl zrovna shodou okolností začten právě do stejnojmenné knihy. Odpověděl, že mu schází třicet stran a že se po dočtení ozve. Nedlouho poté jim skutečně zavolal, že nabídku přijímá. (Stanix)
- Chris Kyle (Bradley Cooper) používal jako svou úplně první zbraň útočnou pušku Mk12. (Gordy34)
Reklama