Reklama

Reklama

EXODUS: Bohové a králové

  • USA Exodus: Gods and Kings (více)
Trailer 4

Ve starověkém Egyptě se vládce rovnal Bohu a jinak tomu nebylo ani v případě Ramsese (Joel Edgerton). Mocný vládce měl jediného přítele, Mojžíše (Christian Bale), který s ním vyrůstal od dětství, když se ho coby židovského nalezence ujala královská rodina. Z přítele se však stal úhlavní nepřítel, když se Mojžíšovi zjevil „jiný" Bůh a pověřil ho nelehkým úkolem – vysvobodit svůj lid z egyptského otroctví, přivést jej do zaslíbené země. Být jeho vůdcem i prorokem. Mojžíš tento úkol přijme. Než se však bude moci v čele zástupu 600 tisíc židovských otroků vydat na strastiplnou cestu do jejich nové domoviny, zažije deset egyptských ran, kterými rozezlený Bůh sešle na Egypt nesmírné útrapy, krupobití, zkázu ohněm, děsivé epidemie a smrt. Nic z toho však faraónu Ramsesovi nezabrání ve snaze Mojžíše a jeho lid za každou cestu zastavit a zničit. (Cinemart)

(více)

Videa (28)

Trailer 4

Recenze (850)

Foox 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott oficiálně ztratil filmařskou jiskru, po nudném Prometheovi a wtf Konzultantovi další zásah úplně vedle. Řemeslo je sice zase skvělé, ale co na plat, když postavy vlastně nikoho moc nezajímají, atmosféra často skomírá a ve výsledku celý film dostává na prdel od dvacet let starého animáku. 50% ()

castor 

všechny recenze uživatele

První milou věcí je Ridleyho vzpomínka na mladšího bratra Tonyho, druhou je vizuální velkolepost (místy opravdu mravenčí práce), třetí (samozřejmě ne úplně důležitou) pohled na Španělku Maríi Valverde, na kterou si už sedmasedmdesátiletý Scott vzpomněl, protože hrála v psychologických Trhlinách jeho dcery Jordan. Tvary, barvy, kulisy, hromadné scény – začíná to skvostně. Jakmile však začne scénář víc poodkrývat své slabiny, jde to z kopce. Přál bych si film osudovější, dynamičtější a hlavně víc myslící na diváka. Chyběly emoce, chyběly jiskřivější dialogy. Všichni si matně vybavujeme onen příběh, ve kterém Mojžíš vystupuje jako spasitel hebrejského lidu, který osvobodil z otroctví a dovedl do zaslíbené země. Než to udělal, jsme svědky deseti ran egyptských, kterými je postižená dosud kvetoucí země, určitě si vzpomeneme i na rozestoupení se moře, které židy „pustí“ dál, ale egyptské vojsko spláchne. Aneb jak je to sepsané ve Starém zákoně. Zmiňované biblické rány jsou svou stylizací skvostné. Ropuchy, nálet sarančat, děsivý mrak komárů a much nebo obří aligátoři. Pod všemi těmi detaily, dokonalými exteriéry a obrovskými kulisami je ovšem překvapivá hlušina, která místy i nudí. Postavy jsou ploché, s těmi vedlejšími se pracovalo velmi málo. John Turturro nebo Ben Kingsley jsou na plátně jen pár minut, účast Sigourney Weaver moc nechápu. Christian Bale se snaží, co mu síly stačí, jeho hlavní sok Joel Edgerton zdaleka nenechá vzpomenout na Phoenixova zbabělého zmetka Commoda z Gladiátora, který si svou ďábelskost vyloženě užíval. Ridley Scott odškrtával své nápady, události vršil na sebe a moc nad nimi dál nepřemýšlel. Je vedlejší, zda popuzuje zatuchlé historiky. Jeho další chlapácký příběh podle mého není tak dospělým kusem jako Gladiátor nebo Království nebeské a už vůbec ne vtipný (myšleno dobře) jako Robin Hood. 65% ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Zilionkrát převyprávění biblický příběh... nyní v novém podání Ridleye Scotta. Mno, netušit, že Joel Edgerton je tak extrémně flexibilní herec (těch odlišných masek, práce s tělem, přízvukem), řekla bych, že to celé stojí na Baleovi. Ale Edgerton je tím skutečným hrdinou Exodu. Nicméně celkově nadšená nejsem, ale asi je dobré na některé hollywoodské klasiky nezapomínat. Leč za ideální ze všech zpracování považuju animák Princ Egyptský. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Přišlo mi to natočené na jistotu. Je sice fakt, že v biblickém příběhu těžko hledat inovace, ale např. Aronofsky stejnak svého Noeho pojal trošku originálně. EXODUS neobstojí ani v konfrointaci s ostatnímy Ridleyho historickými eposy. Prostě jsem se chvílemi nudil. Mojžíš mě nejvíc bavil, když si myslel, že je Egypťan. Jakmile mu naroste bíbr, tak jen čumí a bůh terorizuje Egypt pohromami. Finální apokalyptický přechod přes moře je sice fajn, ale už to nevytrhne. Navíc si musíte říci, že ti Židi jsou vlastně pěkný močky, když se nedokázali osvobodit sami a potřebovali k tomu hypercheaty od boha. Alespoň že měl Mojžíš opravdu pěknou ženu. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott jede vizuálně na autopilota a dějově se naopak pouští na tenký led. Mojžíš se praští do hlavy a na základě toho utvoří elitní židovské komando terorizující nevinné Egypťany, aby se k němu nakonec přidal "protivnej spratek" Hospodin. Těžko se tu fandí straně, jejíž utrpení není zobrazeno, pouze se o něm mluví, a doopravdy trpí pouze ti "zlí" a především faraon, který se jen snaží splnit svoje poslání a Mojžíš ho svojí agresivitou vyloženě vyprovokuje. Když se faraon ptá "jaký fanatik by věřil v Boha, který vraždí nevinné," nejde, než mu dát za pravdu. Takže potud Mel Gibson approval! (A mít ten není zrovna fajn.) Pokud by to Scott myslel jako zajímavý test abrahámovské víry, bylo by to zajímavé, nejspíš se mu ale děj pouze rozpadl pod rukama z úplně stejných důvodů jako Robin Hood. Legendě bez kontaktu s historickou skutečností se snaží dodat i přes zachování nějakého toho nadpřirozena nádech realističnosti, aniž by to ale udělal pořádně a aniž by si uvědomil, jak nesmyslný konstrukt vznikne. Takže se střídají nudné pasáže - to když se děje to, co víme, že se stát musí, a děje se to přesně tak, jak musí (protože něco vizuálně nápaditého bychom tu hledali marně), s těmi prostě "divnými", v nichž nesympatický Mojžíš dělá nepochopitelná rozhodnutí. Aronofsky a Scott si měli vyměnit projekty - mám pocit, že víc fantasy a méně snahy o "takhle by se to zhruba mohlo stát" by jedině prospělo. I ten Princ egyptský zůstává nepřekonán, jeho náboj a emoce tu zoufale chybí. ()

Galerie (89)

Zajímavosti (27)

  • Joel Edgerton sa o tom, že dostal rolu Ramzesa, dozvedel až vtedy, keď dostal niekoľko mailov, v ktorých mu gratulovali ľudia, ktorí sa o jeho obsadení dočítali na internete. (scattered)
  • Tento film líčí biblické vyvedení Židů z egyptského otroctví. Historickým paradoxním faktem je, že o několik staletí později židovští obchodníci prosluli mimo jiné právě obchodem s otroky, píše se o nich například v ranných dobách Přemyslovců. (Nick321)

Související novinky

X-Men: Budoucí minulost v prodloužené verzi

X-Men: Budoucí minulost v prodloužené verzi

05.04.2015

Zatímco se vyhlíží prodloužený Exodus Ridleyho Scotta (kterého se vážně nedočkáme), aktivně se chystá delší verze jiného filmu od 20th Century Fox. Řeč je samozřejmě o comicsovce X-Men: Budoucí… (více)

Koho zajímá Scottův Marťan?

Koho zajímá Scottův Marťan?

05.10.2014

Ridley Scott (Gladiátor) nám v prosinci představí historický velkofilm Exodus: Bohové a králové a už má na stole scénáře ke dvojkám Promethea a Blade Runnera. Jeho pozornost ale momentálně patří sci… (více)

Ridley Scott chce točit Marťana a Blade Runnera 2

Ridley Scott chce točit Marťana a Blade Runnera 2

26.08.2014

Většina režisérů si mezi svými projekty nechává rozpětí alespoň dva roky. Ridleymu Scottovi ale dovolená očividně nic neříká, jelikož od přelomu tisíciletí natočil jedenáct filmů. Hodlá… (více)

Ridley Scott natočí pokračování Promethea

Ridley Scott natočí pokračování Promethea

26.03.2014

Vetřelčí prequel Prometheus před dvěma lety rozlítil řadu fanoušků původního Vetřelce, širší veřejnost z něj ale nikterak pobouřená nebyla. A jelikož v pokladnách kin zůstalo 400 milionů dolarů, bylo… (více)

Reklama

Reklama