Reklama

Reklama

Pozoruhodná cesta dvou velice odlišných lidí za tajemstvím, které bylo skryté půl století. Martin Sixmith (Steve Coogan) je bývalý zahraniční korespondent BBC, který přišel o práci. Shodou náhod se mu do rukou dostává možnost odhalit příběh, který by mohl být jeho životní reportáží. Jeho klientkou se stává sedmdesátiletá svérázná a osobitá irská dáma Philomena Lee (Judi Dench). V 50. letech jako náctiletá otěhotněla a porodila syna Anthonyho. Aby ho mohla vídat alespoň hodinu denně, žila a pracovala v klášteře pro „padlé ženy". Když byly Anthonymu 3 roky, byl Philomeně násilím odebrán, dán jeptiškami k adopci a poslán do Ameriky. Philomena strávila 50 let marným hledáním svého dítěte. Philomena a Martin se společně vydávají na neobyčejný výlet. Philomena je upřímná, bezprostřední paní, která bere lidi takové, jací jsou. Přes všechny životní strasti si stále zachovává optimismus a víru. Naproti tomu je Martin světaznalý, vzdělaný muž, který je zvyklý na společnost významných a bohatých lidí. Ztráta milované novinářské práce v politických sférách z něj udělala cynika. Při hledání Philomenina ztraceného syna se od sebe navzájem učí, konfrontují své rozdílné názory a jeden druhému otevírají nový a jiný pohled na život. (Bioscop)

(více)

Videa (31)

Trailer 1

Recenze (253)

Aljak 

všechny recenze uživatele

Podľa popisu som síce očakával niečo inšie, ale ani toto nebolo vôbec na zahodenie. Páčilo sa mi najmä to, že príbeh mal svoj postupný spád (aj keď pomalší), a najmä to, že žiadne klišé sa v žiadnom prípade nekonalo (až som z toho prekvapený). Skutočný príbeh, ktorý sa vlastne po celý čas nesie v takej melancholickej atmosfére, hoci občas sa vyskytla snaha o odľahčenie jemným humorom, ktorý bol však v tomto prípade skôr na škodu ako úžitok (teda aspoň vo väčšine prípadov). Ale ako celok to bolo veľmi vydarené, aj keď tá retrospektíva v úvode mohla byť rozvinutá aj do väčšieho časového rozpätia - to považujem za najväčšie negatívum filmu. Judi Dench zahrala tú pokornú starenku Philomenu naozaj znamenito, aj keď jej postava ma mierne iritovala svojou odovzdanosťou a poddajnosťou voči irónii osudu. Zato postava Martina (Steve Coogan) bola presne to, čo tento film potreboval na rozvíjanie deju. P.S. Nechápem prečo sa Philomena rozhodla až po takmer 50 rokov začať seriózne pátrať po svojom stratenom synovi (to mi príde tak trochu absurdné, hoci sa to reálne stalo bohužiaľ presne takto). ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že když bych na Brity, suchary, neměl náladu, tak tomuhle filmu dám stěží tři hvězdičky. Líbilo se mi ale prostředí Irska. Líbilo se mi, že film do prostředí zasahuje globálně, tedy odehrává se i v USA, a uvítal jsem si i Judi Dench, které jsem na jednu stranu rozuměl a na druhou stranu vůbec ne. Pořád jsem ji ale ve všem, co se ve filmu dělo, byl schopný respektovat. A tím pádem byl závěr filmu dost snadněji stravitelný. Dost tomu ale pomohla kouzelná atmosféra, které přispěla i samotná hudba. Bez ní by byl tenhle film poloviční. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Hledání ztraceného syna a hlubokého lidského příběhu ve filmu, který se sám moc nesnaží být něčím víc než hlubokým lidským příběhem. Pokud ale má být nějaké drama milé a dojemné, pak nechť je milé a dojemné stejně nepodbízivě jako Philomena. Dvojice scenáristů nepodlehla pokušení zredukovat nejednoznačný příběh na emocionální porno v duchu Pošty pro tebe. Navzdory upřednostnění citů před širšími sociokulturními kontexty nabízejí víc než jen hrst jasně čitelných pravd, měnících Philomenu v pasivní oběť a církev v ďábelskou instituci. Filmu vedle nečernobílé fikcionalizace reálných osob hodně prospívá smysl pro humor. Dialogy přesně odměřeným dávkováním humoru chrání vyprávění před akademickou suchopárností a významně odlehčují smrtící artovou trojkombinaci nábožentví-politika-homosexualita. Zásluhou herců můžeme zároveň - podobně jako nedávno v Rivalech - soucítit najednou s dvojicí postav, jejichž povahy a světonázory jsou zcela odlišné. Zatímco hladké přechody mezi dramatem investigativním a intimním obstarává Frears, přepínání mezi sentimentálním (Philomena) a cynickým (Sixsmith) rámováním příběhu je v naši režii (třebaže hlediska obou samozvaných detektivů jsou ve finále dle očekávání sladěna). Philomena si otevřeně říká o přízeň diváků, ale v rámci hřejivých filmů pro všechny věkové kategorie si přes svůj populismus zachovává důstojnost, jaká je k vidění čím dál vzácněji. 75% ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

Filmov o hľadaní strateného potomka či rodinného príbuzného za doprovodu "sprievodcu", ktorý pomáha dotyčnej či dotyčnému na jeho púti, no pritom (či už vedome, alebo - ako v tomto prípade - nevedome) sám hľadá strateného seba, je veľa, no napriek tomu vždy vznikajú a vznikať budú ďalšie, lebo je to téma nadčasová, univerzálna a potentná; komorné, britské prevedenie tejto témy, inšpirované skutočným príbehom, k už existujúcej rodine podobne ladených snímkov neprináša zas až tak veľa nového, no je veľmi citlivo napísaný (s dôrazom na realizmus) a vyniká hlavne výborným hereckým tandemom, kde skvelá Judi Dench vyčnieva na plnej čiare, no aj Coogan (ktorý bol aj scenáristom) je veľmi šarmantný a sympatický; a film, ktorý má "evil nuns" už zo záasady nemôže byť zlý; ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

No jo, slzavý údolí nás navštívilo. Věřím tomu, že když mámě někdo vyrve dítě a PRODÁ ho do jiný rodiny, tak to prostě zasáhne každou alespoň trošku empatickou bytost. Myslel jsem si, že tohle byla výsada nácků a ono vida, ona tohle dělala ještě církev. Dialogy byly napsány pěkně což o to, když mluvili tedy přesněji řečeno lhali ty jeptišky, tak jsem byl nasranej jak datel co nemá do čeho klovat. Judi Dench výborná, Steve taky, jenže co je to všechno platný, když jsem po skončení filmu měl pocit, jako kdyby Philomena byla natočená pro akademii a kňouravým hláskem říkala "dej mě oscárka, prosím, moc prosím, jenže já sem divák a ne akdemik a mám rád když se filmy točí pro mě a ne pro akdemiky. Možná se pletu a možná ne, ale tenhle pocit jsem na konci filmu a tenhle pocit taky ten film hodnotí. ()

Galerie (118)

Zajímavosti (10)

  • Film se odehrává v roce 2004, přesto se ve filmu objevuje vozidlo, které se na trh dostalo až po roce 2005, a to Mazda MX-5, 3. generace. (Nathanielmon)
  • Ač byla část domácího videa vyrobena pro film, některé záběry a flahsbacky byly autentické záběry Martina. (fraktal)

Související novinky

Startuje BEST FILM FEST

Startuje BEST FILM FEST

10.07.2014

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a Mat pořádá od 10. do 16. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Reklama

Reklama