Reklama

Reklama

Pod zemí

  • USA As Above, So Below (více)
Trailer 1

Vydali se do míst, kam živí nepatří. V pařížských katakombách se ukrývá zcela neznámý prostor, lákající mnoho průzkumníků a badatelů ze všech koutů světa. Vstoupit lze zdarma, ale nakonec můžete zaplatit i cenu nejvyšší. Scarlett Marlowe (Perdita Weeks) studuje na univerzitě obor Městská archeologie a Paříž je pro ni z tohoto pohledu pravý ráj. V podzemí se tu vinou stovky kilometrů chodeb, v nichž je vepsaná historie města. Při studiu starých map narazí na záznamy o tajemné podzemní místnosti, kterou se rozhodne najít a prozkoumat. Své nadšení a odhodlání nakonec přenese i na partu speleologů a dobrodruhů. Přemluví je, aby ji do „dolní" Paříže doprovodili. Hned na začátku cesty míjejí nápis s varováním, že vstupují do říše mrtvých, bohužel ho ještě neberou vážně. O pár hodin později už ale všichni na vlastní kůži poznají, že se smrtí není radno si zahrávat, protože vás taková hra může stát i život. Na výpravě krvavou pařížskou historií je začnou pronásledovat jejich vlastní tragické prožitky a traumata, která jsou v těchto ponurých místech až příliš reálná. Vrátit se nemohou, cesta zpět je zatarasená, a pokud si chtějí uchovat alespoň teoretickou naději na přežití, musí postupovat labyrintem chodeb a tunelů níž a níž, do míst, kde na ně čekají výjevy mnohem děsivější než ty, které zůstaly za jejich zády. Jenže kam hlouběji lze dojít z podsvětí? Ano, tušíte správně... (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (607)

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu jak nesnáším, opovrhuji a proklínám žánr Found Footage, tak v tomhle případě si As Above, So Below zaslouží jedině chválu a také že letošní kino navštívily pouze nezajímavé sračky jako Jessabelle či Ouija aj. Naštěstí film zaujme a vtáhne od začátku do konce, nehrozí ani typická 40 minutová, nezajímavá a epileptická nuda, zde se víceméně šlape na plný plyn pořád. Film si udržuje perfektní atmosféru, krásně mixuje mysteriózní, dobrodružné, historické a hororové prvky, je natočen velmi stylově, žádná shaky kamera, žádné zrnění, žádné přepínání obrazu, takhle by to mělo vypadat! Mrzí mě však pouze absence lekaček, ikdyž jedna měla slušně našlápnuto. 80% ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Už název „Jak nahoře, tak dole“ ve mně vyvolal dost nepříjemné pocity a nutil mě, kdo ví proč, představovat si otylou, uhrovitou padesátku s huňatým, srostlým brežněvovským obočím. Dál jsem to v rámci zachování psychické rovnováhy raději nedomýšlel. Ani anotace, že jde o hledání kamene mudrců mě nenechávala klidným, a tak jsem zpočátku jen vyděšeně a skepticky očekával, kdy na tu nesympatickou archeovložku v tom podzemí vybafne císařův pekař, a ne-li ještě hůř – Hery Potrat. Nevybafli! Bubali v tom výhradně psychotičtí duchové a gotická monstra jako vystřižená z Danteho nočních můr. No, povím vám, náramně jsem u této tísnivě klaustrofobické a poměrně vkusně domyšlené langdoniády na téma „Jak jsem cestou do Austrálie potkal Satana“ vyleštil a nic tak výživného jsem už drahnou dobu neviděl. A to nesnáším ruční kameru! ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrý dobrodružný horor. Má celkom dobrý príbeh o vytrvalej a schopnej študentke histórie, ktorá zo všetkého najviac túži nájsť legendárny kameň mudrcov a keď sa jej podarí zistiť, že by sa mal nachádzať v tajnej miestnosti v parížskych katakombách, spojí sa so svojim starým priateľom a niekoľkými miestnymi dobrodruhmi, aby ho skúsili nájsť. Lenže situácia sa skomplikuje, keď prídu o možnosť vrátiť sa späť pôvodnou cestou a čoskoro si uvedomujú, že musia čeliť nielen problémom s nehostinným prostredím, ale hlavne tým, čo sa v ňom ukrýva. Spracovanie sa mi páči, už od začiatku som mal z toho dobré pocity, odvážna hlavná hrdinka, ktorej zanietenosť pre vec sa mi dosť páčila, nápad s výpravou, takže sa nejedná len o nejakú náhodnú situáciu, ako v mnohých podobných filmoch, ale už to má aj nejaký skutočný dej a k tomu pre žáner nadmieru atraktívne prostredie podzemných katakomb, takže som sa tešil, čo bude ďalej a rozhodne nesklamalo. Dá sa síce povedať, že sa to rozbieha trochu pomalšie, ale s tým v tomto prípade nemám ani najmenší problém, keďže zápletka s hľadaním kameňa mudrcov ma zaujala, pričom aj celé to pátranie je podané zaujímavo a veľkým plusom je aj sympatické zloženie výpravy, takže som im aj fandil. Po vstupe do katakomb ide očakávane zaujímavosť filmu vyššie, síce hororovo ma to spočiatku trochu sklamalo, ale pôsobí to správne dobrodružne a aj celkom mysteriózne, pričom nesklame ani pocit klaustrofóbie a navyše to ani zdaleka nepôsobí tak predvídateľne, ako by sa dalo čakať, naopak plno vecí prekvapí, takže aj takto ma to až prekvapivo dobre bavilo a navyše je stále cítiť, že to hlavné ešte len príde. A presne to sa aj stane, záverečná tretina už konečne prejde do plnohodnotého hororového žánru a to sa skutočne vydarilo, našťastie z toho nie je žiadna tuctová vyvražďovačka, ale toto je presne ten typ, ktorý na mňa pôsobí správne nepríjemne a tak toto sa mi mimoriadne páčilo. Ale trochu zvláštne pôsobí ten úplný záver, nie je najhorší, ale asi by som skôr ocenil niečo iné. Takže po hororovej stránke som dosť spokojný, nechýba napätie, miestami to má skvelú atmosféru, obzvlášť tá celá záverečná tretina a presne tento typ mi vyhovuje, takúto mystiku mám rád, pôsobí správne depresívne, pričom nechýba ani plno dobrých nápadov, takže si až na pár zbytočných prvkov, ako starý priateľ, nemám moc na čo sťažovať. Herecké obsadenie je na tom dobre, tu mi všetky postavy prišli dostatočne sympatické a obzvlášť hlavné duo, pričom mi prišlo, že na pomery žánru jednajú aj celkom logicky, takže úplne ideálne. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, kvalitná vizuálna stránka, na pomery tohto subžánru mi to prišlo až prekvapivo prehľadné, výborná atmosféra, funguje to po dobrodružnej, ale aj hororovej stránke, takže nemám problém. Tomuto filmu som sa dlhšie vyhýbal, predsa len tento subžáner mi už dlho príde vyčerpaný, ale aj tak som mu skúsil dať šancu a urobil som veľmi dobre. Rozhodne jeden z najlepších hororov za dlhú dobu. 78% () (méně) (více)

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Scarlett je študentkou histórie zameranej na alchýmiu, ktorá sa za pomoci niekoľkých "kolegov" rozhodne prebádať katakomby pod povrchom Paríža. Jej poznatky navždy zmenia uhol pohľadu na históriu tohoto veľkomesta! V prvom rade musím povedať, že ma neskutočne odrádzala tá debilita postáv. Nerád by som "spoileroval" (KOMU TO VADÍ, NEČÍTAŤ), ale pár vecí predsa len spomeniem. ZA PRVÉ: Keď ide skupinka archeológov na miesto bádania, myslím si, že by mala mať aspoň v úvode svojej cesty, jasnú víziu, akým smerom treba ísť. A TU? Hneď hádka. Týmto tunelom! Nie týmto! Nie nie týmto! Ešte že sa jeden z nich zrútil lebo by sme ani zápletku nemali. ZA DRUHÉ: Stretnúť niekoho v neprebádanej časti katakómb, POSERIEM SA! Nie ešte počúvať jeho rady, ako sa dostať von, keď je viditeľne zadumaným "poloretardom". Pri jeho vyjadrení: "Nie je dôležité čo to bolo, ale kto to bol", by som ho jebol kamerou cez gebulu - "TO JE TUTOVKA!" - lebo aj malomocnému by došlo, že toto asi nebude najlepší sprievodca pamiatkami. ZA TRETIE: Nie som archeológ, ale bol som v nemom úžase zo Scarlett, ktorá kedykoľvek, kdekoľvek pozrela, videla cestu. Neskutočné. Zrejme má v obľube Laru Croft a "prešla" všetky časti Tomb Raidera. ZA ŠTVRTÉ: Aj laik vie, že keď nájde v tajných jaskyniach či pyramídach poklad, nesmie sa ho dotýkať, lebo to môže mať neblahé následky. No títo "majstri" akoby pozabudli na Winnetua a jeho poklad na striebornom jazere. Ale nebudem len kritický (som predsa Váhy :D). V záverečnej tretine "As Above, So Below" ponúka pár originálnych prvkov, ktoré potešia najmä fanúšika mystery. Preludy aj keď mimoriadne nevystrašili, potešili! Najmä rozuzlenie ma milo prekvapilo. Čakal som niečo úplne iné. Taktiež sa musím priznať, že napriek tomu, že som to očakával, raz ma neskutočne miklo! Bohužiaľ, gore sa až na jednu scénu divák taktiež nedočkal, tak Já neviem čo s tým. Čo stačí inému, druhému nie. Pre jedného naj, pre druhého bohapustý, udriemaný priemer - 50%. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Noční můra v podzemí aneb výprava za Kamenem mudrců bez Harryho Pottera (i když Ben Feldman, mohl být jeho určitou variací) v ohraném "found footage" stylu. Co jest nahoře, jest i dole, jak praví název filmu. Už méně se řeší, co je uprostřed. Tedy, co si má z filmu odnést divák. Ten bude z filmu nejednou kvalitně zmaten. Mladá studentka historie, a celkem píchatelná Scarlett (Perdita Weeks), donutí skupinku lidí - odborníků vlézt do pařížských katakomb, aby našla to, co je lidstvu po staletí skryto. Tajemný labyrint chodeb však vydá to, s čím nikdo nepočítal. A pak se začnou dít věci. Celé pojetí filmu je značně naivní. Vše se dá hravě predikovat dopředu přes fádní režijní i scenáristické postupy. A to vynechávám i nevysvětlitelná logická klopýtnutí a zmatené chování postav i nerostů (kámen funguje/posléze nefunguje), kdy si film rozbíjí hubu. Nejdříve film diváka zasype archeologicko-historickou přednáškou, která chce navodit zcela sofistikovaný dojem a umlátit diváka svojí "odborností". Nepodaří se to, protože podobné kecy hororový divák sotva zkousne a celou dobu spíše čeká, co na něj v chodbách zpoza rohu vybafne. No čekat bude docela dlouho. Své hororové porce se dočká až ve třetí třetině filmu, kdy se na něho vyvalí zběsilý sled výjevů nemající daleko do halucinogenního oblouznění. V tu chvíli se všem postavám bez rozdílu zhmotní jejich "třinácté komnaty" (ČT o tom dokonce točí stupidní dokumenty vysílané v pátek, tak doufám víte, o čem je řeč) a všechny postavy propadnou beznaději.Ty výjevy nejsou až tak děsivé, jako spíše děsivě nepřehledně natočené. Na "erkový" rating, kterým je film opatřen, je to celkem slabota, ale pozitivní je, že se film z dlouhého bloudění po chodbách, probere k životu. Tahle dynamická sekvence zabere sotva půl hodiny, zbytek je dost roztahaně ukecaný, natočený na dobré technické úrovni v polo-docu stylu, kdy hand kamera sem a hand kamera tam, tedy vesele švenkuje a kmitá, až se z toho hlavička motá. Je značně diskutabilní, jestli člověk ohrožený na životě, bude bez přestání natáčet tak, jak toho byl divák nejednou svědkem v hororovém subžánru found footage, který to nejlepší, co měl, už dávno vydal. A co víc, subžánr už se pomalu a jistě poroučí ze scény, akorát bratrům Dowdleovým, to ještě nikdo neřekl, a tak natočili tuhle pičovinu. Tenhle příspěvek rozhodně nijak zásadně nepřekonává své předchůdce, a je spíše výjimečný v tom, že se dostal do kinodistribuce. Na kino, je to hodně slabý film. A jsem přesvědčený, že usoudili tak i diváci, kteří si to pařížské "dobrodrúžo" nechali, až se bude válet volně ke stažení na netu. Film tedy v globálu semele vše známé z jiných hororů a občas přidá špetičku něčeho, co třeba nepůsobí tak ohraně, to aby se neřeklo. Produkční dílna bratrů Dowdleových není žádná velká studnice nápaditosti. Rozjetý závěr a kvalitní technická stránka, a jinak nic, co bych ocenil. Dejme tomu, že při mé pozdější návštěvě katakomb, se mně zjeví web CSFD s tím, že jsem tenhle horor ve svém hodnocení podcenil. Tenhle horor na vysokou školu hororovou nemá. Můžou mně třeba čuráka na skřipec v podzemí natáhnout, ale tak to je. Ke kvalitnímu vytížení nervů následkem viděného, u mě došlo jen minimálně. Nervozně těkavá byla spíše kamera, ale ve své podstatě, jak je u tohoto subžánru zvykem, byla kvalitně otravná a vydržet ji ještě o pár minut déle, než je nezbytně nutné, tak to nepřehledné dění v podzemí pošlu nahoru i dolů, a sice výbuchem vzteku. Mé hodnocení: 40% () (méně) (více)

Galerie (14)

Zajímavosti (9)

  • V závěrečné scéně, kdy je "vytlačován" kanál, je vidět padající prach, což popírá gravitační zákon "nad zemí". (sQelle)
  • Nápis nad vstupem do pekla, v angličtině: „Abandon all hope ye who enter here,“ je do češtiny ve filmu přeložen jako: „Mnou vchází se do města věčné strasti.“ Nejde tak o přesný překlad, oba úryvky však pocházejí ze stejné části „Božské komedie“ od  italského básníka Dante Alighieriho. (gamemaCZ)
  • Film nebol vopred premietaný kritikom. (BoredKid)

Reklama

Reklama