Režie:
F. Gary GrayKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Joseph TrapaneseHrají:
Jason Mitchell, Corey Hawkins, O'Shea Jackson Jr., Aldis Hodge, Neil Brown Jr., Lakeith Stanfield, Paul Giamatti, Orlando Brown, Allen Maldonado (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Ulice kalifornského Comptonu bývaly jedním z nejnebezpečnějších míst v Americe. Právě tady, v místě, jehož život řídily drogové gangy a pravidelné policejní šťáry, se narodila pětice kluků, kteří odsud dokázali vypadnout. Ze své frustrace, nenávisti a naštvání se rozhodli vyzpívat. Stvořili žánr zvaný „gangsta rap" a skupinu N. W. A., která patří k nejkontroverznějším hudebním sestavám historie. Režisér F. Gary Gray o ní natočil nekompromisní životopisné drama plné skvělé muziky a ostrých textů. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (324)
Celovečerní film o známé hiphopové skupině N. W. A. je energickým životopisným dramatem, které se vzdaluje pojetí akademické honby za výročními cenami. Straight Outta Compton ukazuje, že i z potenciálně nezajímavého hudebního životopisu může být mainstreamově přístupný a zábavný film, který bude divák s chutí sledovat i dvě a půl hodiny a necítit se, že mu čas strávený v kině nepřinesl více než přečtení si o historii interpretů na Wikipedii. Více v recenzi Martina Bubrína. ()
Skutočne poučný film o zrode gangsta rapu, čo by sme len bez tej kultúry robili?! Nádherná oslava vulgárnosti, voľného sexu, ale pozor so silnou dominanciou mužov ako samcov, čo určujú pravidlá koho kedy mrdať, čo by v Bruseli určite silne odporovalo nejakej vyhláške, no našťastie sme v Amerike a gangsta môže slobodne a progresívne propagovať podnikanie s psychotropnými látkami, sem tam sa objaví nejaký mŕtvy, ale zas proti závistlivcom aj zbrane treba mať, a naopak - závidieť môžeme len my, čo sa smutne pozeráme, ako niekto beztrestne a privilegovane stále hovorí černochom, že sú čierni, teda nigga. Zároveň je tu silná ukážka policajnej brutality, ktorá nenávidí pouličných podnikateľov len kvôli farbe pleti, vrcholom poetizmu bola scénka, kde čierny gangsta hovorí čiernemu policajtovi, že je rasista. Ach, tie naučené formulky, niekedy vykĺznu len tak! Ale s tou policajnou diskrimináciou majú pravdu, veď aj preto sa tak mocne pohlo to spravodlivé hnutie planúce heslami, že len a len na čiernych životoch záleží hneď po tom, ako špinavý rasista bielej povahy neúmyselne zabil človeka len preto, že mu kvôli farbe pleti chcel zabrániť v slobodnom a nezdanenom podnikaní s drogami. Vďaka duchom ruku podávajúcemu prezidentovi sa to ako tak v Amerike už zlepšilo, ale kto vie, kedy dobrým časom zase odzvoní, keďže nebezpečenstvo na mladíka Joea čaká všade, napríklad pri každom schode. Netreba sa ale poďakovať, a to treba podotknúť až podčiarknuť, aj skutočným pôvodcom, ktorý umožnili, že tak vysoké umenie ako gangsta rap vôbec vznikne, a to sú samozrejme novovekí otrokári. Aj vzhľadom na to sa Straight Outta Compton dá voľne preložiť ako: Priamo z bavlníkových plantáží. ()
Pánové si o sobě vyprodukovali tenhle nekonečně dlouhý film, to je roztomilé! Nenapadlo by mě, že hláškami jako "Dre, jseš dobrej DJ, ale jseš moc velkej rebel!" a "Na ulici nás nečeká šťastnej konec" se bude ve filmech pohazovat ještě v jednadvacátym století... Kýč a patos hip hopu jede na maximum. Poslouchat beaty multimilionářů, který prodávaj svoje zážitky z mládí, čímž dělají z autenticity komoditu, se mi tu protiví. Ne že bych měl něco proti rapu, občas i něco poslechnu, mám ale problém s celou tou omáčkou okolo, a právě z ní je tenhle film. Sledovat tuhle zcela očividnou sebepropagaci a součást velmi dobře ošetřené mainstreamové obchodní strategie jako něco opravdového a tvrdého mi každopádně přijde legrační. ()
Už jako teenager jsem poslouchal americký rap, pochopitelně i teatrálnější verzi v podobě gangsta rapu (který proslavili právě N.W.A.) a znal drtivou většinu postav, o kterých film vypráví. Byl jsem tedy perfektní cílovou skupinou mimo americká ghetta, pro kterou byl film určen a mohu snad konstatovat jen to, že se mi hodně líbil, i když hudební filmy z principu nesnáším a zfilmovaným biografiím skupin nebo zpěváků napříč žánry se vyhýbám úplně. Nostalgicky jsem si tedy zavzpomínal na všechny ty hity, které jsem strkal do discmana, na všechny ty propařené noci u San Andreas s naladěným rádiem Los Santos a ve výsledku byl zklamaný pouze jedinou skutečností. Tím, že se film nakonec věnoval pouze lidem okolo N.W.A. a nezabrousil i dál, zvláště když budoucí přední postavy rapu divákovi letmo představoval. To, že Eazy-E dojel na AIDS není žádná hrůzná novinka, takže jsem trochu trpěl, když se na place objevoval mladej Snoop Dogg, 2Pac (pár let poté zastřelen v autě, které řídil Knight) a jiné přední postavy amerického rapu v 90. letech, které stály ve středu doslova války v podobě East Coast vs. West Coast, ve které se Knight tady "hezky" vyznamenal a já jsem místo toho sledoval jen Eazyho postupnou nemoc s jasnou představou, co bude následovat. Trochu mi vadila i skutečnost, že scénáristé (zjevně díky dohledu stále žijících členů N.W.A na scénář) dokázali v pravém kontroverzním světle ukázat jen mrtvého Eazyho, který se nemohl ohradit a Ice Cubea s Dr.Dre vylíčili jako fér kluky, ačkoliv skandálů měli jak nasráno. To, že pak celý film věnují jemu je sice hezké, ale příště by místo sentimentálních gest měli raději ubrat na alibismu a pokrytectví. Film zároveň vypovídá o přístupu policie k negrům v ghettech a rovnou celé rasové problematice USA, takže má i sociální rovinu. Skutečnost, že jediná nominace na Oskara se pak objevila pouze pro komplet bílé scénáristy filmu, to byla taková vtipná facka celému poselství tohoto projektu. Zvláště Jackson hraje svého fotra tak přesvědčivě, že jsem chvílemi neviděl rozdíly, naopak mi přišel ještě víc cool než originál a rozhodně to nebylo jen nápadnou fyzickou podobou. 80% ()
Zkrátit stopáž o nějakých dvacet minut a jít hlouběji do psychologie postav, bylo by to za 5*. Film stojí na typologicky správně obsazených hercích a vynalézavé režii, která představuje takřka desetiletý dějový cyklus komplexně a cílevědomě, přičemž první hodina je zasazením příběhu do gangsterského a rasistického pekla, kde je zakázáno mít vlastní sny, přímo fantastická. Zbytek je už lehce rutinní recitace událostí a standardního životopisného motta "kdo koho víc podrazí", které ale stále nechybí autentický nádech kontroverzního byznysu a v závěru i slušná dávka emocí, takže spokojenost je určitě na místě a studio Universal si může hrdě odškrtnout další skvěle odvedenou prácičku ve svém historicky nejúspěšnějším roce... 85% ()
Galerie (108)
Photo © Universal Pictures
![Straight Outta Compton - Z filmu - Aldis Hodge, Neil Brown Jr., Jason Mitchell, O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/551/159551011_46df85.jpg)
Zajímavosti (85)
- Úspěšnost filmu oživila zájem o písně a alba N. W. A. (Polák)
- Film so zárobkami predbehol film Scary Movie (2000) a stal sa tak najzárobkovejším filmom čierneho režiséra vôbec v Spojených štátoch. (Real Tom Hardy)
- Scéna, v ktorej Ice Cube (O'Shea Jackson Jr.) odstrčí dievča z hotelovej izby a povie jej "Bye, Felicia," je odkazom na film Pátek (1995), kde Cube povie to isté. (Real Tom Hardy)
Reklama