Režie:
F. Gary GrayKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Joseph TrapaneseHrají:
Jason Mitchell, Corey Hawkins, O'Shea Jackson Jr., Aldis Hodge, Neil Brown Jr., Lakeith Stanfield, Paul Giamatti, Orlando Brown, Allen Maldonado (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Ulice kalifornského Comptonu bývaly jedním z nejnebezpečnějších míst v Americe. Právě tady, v místě, jehož život řídily drogové gangy a pravidelné policejní šťáry, se narodila pětice kluků, kteří odsud dokázali vypadnout. Ze své frustrace, nenávisti a naštvání se rozhodli vyzpívat. Stvořili žánr zvaný „gangsta rap" a skupinu N. W. A., která patří k nejkontroverznějším hudebním sestavám historie. Režisér F. Gary Gray o ní natočil nekompromisní životopisné drama plné skvělé muziky a ostrých textů. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (324)
Mohlo to byt o cca. 20 min. kratsi, ale jinak paradni podivana. Dluzno dodat, ze jsem nekriticky fanousek NWA a Dr. Dre, takze pro me je tenhle film neco jako pozehnanim :) Ale objektivne vzato jde o opravdu dobrou podivanou, ktera ma spad, pekny zabery (hlavne v casti pri koncertni tour) a hlavne, hlavne se neskutecne povedl casting. 9/10 ()
(1001) Řekněme, že by mi nevadilo, že film předkládá v podstatě fiktivní verzi kapely, kdyby byl upřímný ve svém poselství a pevný ve filmařských kramflecích. A to on není. Prolog byl extrémně navnazující, ale poměrně brzy se ta iluze nekompromisnosti začala bortit. Celý film svírá podivná schizofrenie a projevuje se to na více úrovních. Na té nejširší nebo všeobjímající mi není jasné, o čem film vlastně chce vyprávět. Protože chvílemi (zhruba tak první polovinu) vypadá jako zajímavý a potřebný sociálně-politický příspěvek do debaty, která je v Americe horká dodnes a pořád přihořívá, protože když dělali svou hudbu a bojovali za právo ji dělat, byla jsem za film i za ně nejšťastnější. Potom tenhle aspekt úplně vymizí a zůstane jenom ten nejstandardnější biopic včetně obvyklých atributů jako je manipulace historie a libovolné vynechávání lidí přítomných reálným událostem, zapojení portrétovaných do výroby a s tím související pofidérní výběr zobrazovaného (smrt Dreho bratra nemá žádnou funkci vzhledem k vyprávěnému příběhu, ale přesto je jí dán prominentní prostor, kdežto například jeho mlácení partnerek je "cesta, kterou se filmaři rozhodli nejít") a mix pietní úcty a zuboženého zeslaboštění zesnulého člena, který se sám nemůže vyjádřit a za kterého jedná vdova. A přitom právě Eazy-E udává tempo celému výtvoru, je představen jako první a jeho životní oblouk supluje dramatický oblouk filmu. (A Jason Mitchell také podle mého předvedl zdaleka nejlepší výkon. Co si budeme nalhávat, když jel autem a koukal na bilboardy, tak mi i slzička ukápla, jak byl krásně smutný, ale zase skutečný Eazy-E byl prý spíš "fuck you" než že by ronil slzy, ach jo.) Na ten jeho oblouk jsou podivně roubovaná křišťálově vyčištěná promo videa pro Ice Cubea a Dr. Dreho, kulminující v doslovu a v tom, jaká videa se rozhodli o sobě na konec zařadit - je to až trošku legrační. O filmovém řemesle toho potom nemám moc co říct, protože film se formálně nijak nesnaží najít a vynalézt a ničím se nevymyká ze zažitých zvyklostí a obvyklostí. Konec se rozpadá, protože o hudbu už nejde a ústřední trio je od sebe izolované. Film ztrácí půdu pod nohama a tempo jde do kytek (viděla jsem jenom kratší kinoverzi a nedovedu si představit, že by dvacet minut navíc dokázalo všemu tomu potácení dodat řád, spíš bych řekla, že se to musí táhnout ještě víc, ale kdo ví), ačkoliv tvůrci měli šanci alespoň naznačit, že zpomalování a rozpad děje zrcadlí rozpad kapely a ochlazování vztahů. A právě jakákoliv absence sebereflexe a nadhledu znamená, že film si možná dobře vede jako produkt zábavního průmyslu, ale nemůže se prosadit v tom uměleckém. ()
(Verze: 167 min.) „Neprosadili jsme se kvůli Jerrymu, ale kvůli tomu, že naše muzika je nářez!“ Ach ta ega…Nicméně, jedna věc je „skutečný“ příběh a druhá samotná hudba. Předně, nejsem fanouškem N.W.A. či jejích jednotlivých členů. Ale to mi nezabránilo chovat k hlavním hrdinům sym…ehm, silný odpor. Vážně, nenašel jsem tam jediného sympaťáka (jen magory). A když tu postavám nefandíte (pravý opak), je docela problém film sledovat. A tím se dostávám k první větě komentáře, ve které zmiňuji i hudbu. Ta je důvodem, proč jsem se vydržel dívat na celý film. Můžete si o ní (a textech) myslet všelicos, ale má energii a rytmus, které vás chytnou (tedy, určitě ne každého). Takže ve chvílích, kdy se nahrávalo/vystupovalo, mě film dokázal vtáhnout, mimo tyto momenty jsem se ovšem vracel do stavu apatie. A řekl bych, že velký podíl na tom mají producenti (dohlížet si na film o sobě samém? Jak to asi může dopadnout, že). Nemluvě o „brutální“ policii a pohledu na bělochy vůbec (obrácený rasismus). Kvůli hudbě dám slabší, ale ještě 3*. ()
Hip hop mě moc v dnešní době nezajímá. V mých pubertálních let jsem ho ale celkem sjížděl. Z nějakého důvodu jsem tenhle film chtěl hodně vidět, pár let uběhlo a konečně jsem film zkoukl a nejsem zklamaný. Hodně vydařený životopisný film. Kluci z Comptonu to neměly lehké a fandil jsem jim, sice se mi zdá že hodně tvůrci vynechali hlavně co se týká obchodu s dragama. Ale jinak nemám moc co vytknout herci jsou naprosto famózní, hudba super a na film se strašně dobře kouká, produkce opravdu nešetřila. Doporučuji Directors cut která má sice skoro 3 hodiny ale pokuď máte rádi životopisný filmy a hip-hop, nebudete zklamáni. Chci dát 5* ale přijde mi tu pár nepřesností které mi to nedovolují. ()
Zkrátit stopáž o nějakých dvacet minut a jít hlouběji do psychologie postav, bylo by to za 5*. Film stojí na typologicky správně obsazených hercích a vynalézavé režii, která představuje takřka desetiletý dějový cyklus komplexně a cílevědomě, přičemž první hodina je zasazením příběhu do gangsterského a rasistického pekla, kde je zakázáno mít vlastní sny, přímo fantastická. Zbytek je už lehce rutinní recitace událostí a standardního životopisného motta "kdo koho víc podrazí", které ale stále nechybí autentický nádech kontroverzního byznysu a v závěru i slušná dávka emocí, takže spokojenost je určitě na místě a studio Universal si může hrdě odškrtnout další skvěle odvedenou prácičku ve svém historicky nejúspěšnějším roce... 85% ()
Galerie (108)
Zajímavosti (85)
- Marlon Yates Jr. bol na konkurze pre rolu Dr. Dreho, avšak hoci sa režisérovi páčil, povedal mu, že sa do role nehodí. O pár týždňov na to mu bola poskytnutá možnosť zahrať si postavu D.O.C. (The D.O.C.). (Real Tom Hardy)
- Jerry Heller uviedol, že jedna z vecí, ktorú v živote najviac ľutuje, je tá, keď odhovoril Eazyho od toho, aby zavraždil Suge Knighta. (Real Tom Hardy)
- Na konci filmu reportér novín nesprávne uvedie, že Eazy-E zomrel ako 31-ročný. Zomrel ako 30-ročný. (Real Tom Hardy)
Reklama