Režie:
Ridley ScottScénář:
Drew GoddardKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Michael Peña, Kate Mara, Sean Bean, Kristen Wiig, Aksel Hennie, Sebastian Stan, Mackenzie Davis (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Astronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto „Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (1 985)
Pomalá, nečekaně civilní robinsonáda na Marsu pro sci-fi geeky, kteří (stejně jako já) četli už předem fantastickou předlohu. Protipól filmů, kde jedinec padne za oběť vznešených myšlenek a greater good. Vesmírný MacGyver. Dokonce je tu i stopové množství podvratného humoru, kterým je celá knížka prodchnuta od začátku do konce. Pro mne asi nejlepší Ridley Scott. 9/10 ()
Ridley Scott je zpátky ve hře a svou nekompromisně inteligentní Sci-Fi survival jízdou nakopává prdel nejen divákům, ale také i vědě, matematice, fyzice či chemii. Matt Damon ztvárňuje oscaru hodný herecký výkon, hláškuje jak o život, jeho vynalézavost a zručnost je děsivě precizní až úhledná a prochází neskutečnou fyzickou i psychickou proměnou ( Sice jsem očekával hlubší psychologický rozpad, halucinace, psychóza, přece jen dlouhá samota s člověkem udělá nepořádek). Také si nejsem jist, zda všechny hrdinské činy v závěru by bylo možné provést i reálně, ale na to sere čert je to chytré, zábavné, dojemné, napínavé a ke konci chlupy na hoře i husí kůže je nevyhnutelná. Zážitek. 9/10 ()
Fajn vesmírný survival, kde Robinson Damon odmítá zhebnout sám na Marsu, dokumentuje to s humorem na GoPro, taky pěstuje bio brambory z hoven. Nikdy jsem se nezajímal o fyziku a možná i proto jsem si nenechal zkazit dojem řadou očividných kokotin, podaných neprůstřelnou hollywoodskou logikou. Bowieho "Starman" zhruba v půlce stopáže mě definitivně utěšil v tom, že ať už se odtamtud pirát katapultuje jakkoli, tohle celkem užiju od začátku do konce. Ledová pouštní krajinka nádherná, možná jen škoda, že Scott ošidil epičtější rozměr - vítězí INTERSTELLAR. ()
Anti-Interstellar. Nolanův sci-fi opus byl kolonizačním kosmickým westernem o hledání alternativy ke zdevastované modré planetě. V těšitelském Marťanovi musí být naopak „kolonizátor“ zachráněn z divočiny, jež lehce připomíná Monument Valley, a navrácen na Zem. Oslava lidské schopnosti maximálně využít dostupných prostředků je pouze jednou z rovin vyprávění, lépe než kniha provázaného s paralelním organizováním záchranné mise. Prostříhávání mezi událostmi na Zemi a na Marsu začíná dříve než v přeloze a obojí dění je lépe synchronizované. Film má díky tomu větší spád a na rozdíl od Marka nikdy neztrácí dech. Navzdory individualistickému názvu, osamocené tváři Matta Damona na plakátu a pověsti ultimátního profesního dramatu pro geeky je pro mne Marťan zejména zdařilou ukázkou příběhu s kolektivním hrdinou. I v sesíťovaném světě vysokorychlostního internetu, umožňujícího mediální zprostředkování dění v jiném státu, na jiném kontinentu i na jiné planetě, nejlépe funguje na principu vzájemné spolupráce a koordinace. Každá z mnoha postav si užije svou chvilku slávy. Díky jejich postupnému uvádění na scénu a přehlednému vytváření profesních nebo osobních vztahů mezi nimi (ve filmu nakonec není postavy, která by bojovala sama za sebe), si je bez problémů zapamatujeme. Síly přitom nespojují jenom lidé různé rasy, věku a pohlaví, ale i různých národností. Marťan vytváří iluzi, že člověk je na prvním místě jak v mamutí organizaci typu NASA, tak v totalitní zemi jako Čína. Vytváření zvukových můstků mezi scénami a přesný střih, kdy na otázku přímo či nepřímo položenou na Zemi dostáváme odpověď v následujícím záběru z Marsu, posiluje sevřenost vyprávění a dojem globální vesnice, kde ani vzdálenost několik desítek milionů kilometrů není nepřekonatelná. Marťan je skvěle šlapající feel-good zábava, která možná neobnoví vaši důvěru v lidstvo, ale s vysokou pravděpodobností po naběhnutí závěrečných titulků začnete znovu věřit v režisérské schopnosti Ridleyho Scotta. 80% ()
Humanistické dobrodrůžo. Technicky vybroušené, herecky kolísající od plochých statérů k tahounskému Damonovi, jemuž Goddard vytahal z předlohy sakra vtipné průpovídky. Ale celkově dost studená jednohubka, do které Ridley - jako v poslední době tradičně - snad vůbec nevložil zápal. Ale má na to, dědek, už trochu nárok. Hlášení o klasikách samozřejmě ne-e. Zemeckis byl už jen s Trosečníkem úplně někde jinde. ()
Galerie (102)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
![Marťan - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/929/159929132_c0e1ef.jpg)
Zajímavosti (69)
- Tweety lidí, které se objevily na Twitteru po premiéře filmu, ukázaly, že překvapivě velké množství lidí bylo přesvědčeno, že film je natočen podle skutečného příběhu, ačkoli žádný člověk nikdy na Marsu nebyl. (Jirka_Šč)
- Většina scén se natáčela v Maďarsku. Maďarská pobočka švédského řetězce IKEA byla zaskočena jednou objednávkou 64 křesel „IKEA Volmar“, které byly nezbytné k natáčení. Křesla můžeme ve filmu vidět ve vesmírném středisku. Kvůli čekání na křesla se natáčení v Maďarsku protáhlo o 3 dny. (vojacekr)
- Pád vědce, jenž přijde na možnost obletu kolem Země, při zvednutí ze židle nebyl plánován. Stalo se to omylem, ale bylo to ponecháno ve filmu. (johnnymay)
Reklama