Režie:
Shane BlackKamera:
Philippe RousselotHrají:
Russell Crowe, Ryan Gosling, Angourie Rice, Matt Bomer, Margaret Qualley, Yaya DaCosta, Keith David, Beau Knapp, Lois Smith, Murielle Telio, Gil Gerard (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Soukromý detektiv Holland March (Ryan Gosling) a nájemný ranař Jackson Healy (Russell Crowe) spojují své síly a podílejí se na vyšetřování pohřešované dívky a zdánlivě nesouvisejícího úmrtí jedné pornohvězdy. (Freeman Ent.)
Videa (11)
Recenze (799)
Výborný mix 80s buddy movie a 70s neo-noiru. Akoby to vyzeralo, keby Pakula odskočil od paranoidného 70s thrilleru a o desať rokov neskôr by Shane Black radikálne prepísal scenár a nakrútil to po svojom. Skvelá oddychovka s vynikajúcim castingom a dobre napísanými postavami (chcem 80s spin-off s Holly!!!), no krkolomným scenárom plným deus ex machina zvratov. Ale humoru je tu požehnane a postavy tu umierajú jedna radosť. ()
Shane Black vracia na výslnie filmový subžáner buddy-movie v celej svojej kráse. Black ako vynikajúci režisér a a rovnako skvelý scenárista vie, ako vytvoriť zábavné postavy a ako im vytvoriť prostredie plné absurdných scén v tom najvtipnejšom zmysle. Takmer všetky gagy mali neskutočný náboj, neočakávanú pointu a miestami som sa sám seba vo výbuchu smiechu pýtal: čo sa to sakra deje?! Dej v tomto prípade nie je až tak podstatný, je len akýmsi spojovacím prostriedkom všetkých vtipov. Hlášky sa sypú každú chvíľu, Russell Crowe predvádza veľmi poctivý cynický humor a zhostil sa svojej role veľmi dobre. Ryan Gosling je však priam kultový. Všetko je to o mimike, pohľadoch v očiach a hlúpych výrazoch v tvári. Film mal potenciál na to stať sa kultovou klasikou, škoda dier v scenári a slabšieho príbehu, ktorý by túto kanonádu vtipných scén premenil na zmysluplnú zábavu. Ale smiať sa budete zaručene takmer stále. 85%. ()
Black je mi sympatický už jen tím, jak i po letech stále sází svoji nahláškovanou, voiceoverem provázenou formu, ale tentokrát mu to vyšlo jen o fous. Dějové nůžky totiž rozevírá značně doširoka a pořádně s nimi střihne až za minutu dvanáct. Nitky zaplétá zbytečně komplikovaně a než nám konečně začne být jasné kdo, s kým a jak, uplyne pěkných pár desítek minut. Naštěstí se v tomhle arzenálu schovává jedna zbraň, která podle očekávání silně kope. Je to Ryan Gosling, který opět dělá vše pro to, aby se nenechal nijak zaškatulkovat a díky zde předváděné antiinteligenci mě dokázal několikrát spolehlivě poslat do kolen. Jeho March je natolik upřímně zapálený a přitom zcela nepoužitelný, že zastiňuje i spolehlivého buldoka vedle sebe. 70% a čtvrtá hvězda s přimhouřenýma očima přistává za to, jak očividné je, že si ústřední trojka tohle blbnutí užila vážně s gustem. ()
Pěkná oddechovka Buddy Night v rámci filmového víkendu ČSFD. Sice se Russell Crowe v některých scénách podobá Johnu Goodmanovi, ale i tak umí pěkně zahrát akčního drsňáka s velkým srdcem, v tomto případě Jacka Healyho. Postava Ryana Goslinga -Holland March je sice notorik a vykuk, ale občas dokáže excelovat stejně jako Ryan Gosling sám. ()
Laurel, Hardy a záhada ztraceného pornofilmu. Gosling nikdy nebyl tak zábavný a zároveň tak neodolatelný. Jeho nihilistický soukromý detektiv je sice trochu imbecil a docela dost alkoholik, který si plete sen s realitou a „eunucha“ s „munichem“, ale když jej jednou za čas osvítí múza, jeho okolí na chvíli oněmí. Ve filmu šlapajícím hlavně díky slovním přestřelkám dvou až tří postav k něčemu podobnému logicky nedochází často, ale jsou to právě bezeslovné (splatter) slapstickové scény, které dokazují Blackovu rostoucí režisérskou suverenitu. K některým velmi vtipným situacím (např. hned úvodní scéna s řítícím se autem) nestrhává naši pozornost, nechává nás, abychom si je v záběru sami našli. Stejnou důvěru v divákův intelekt projevuje také při nečekaném zakončování očekávaných scén. Lidé umírají bez jakéhokoli varování, postavy se často zachovají s větší bezohledností nebo brutalitou, než jaká je v hollywoodských žánrovkách normou (nechybí ani násilí na dětech), případně učiní chybné nebo naprosto stupidní rozhodnutí a musí nést jeho následky. Zásadní odhalení jsou učiněna díky náhodě nebo nekompetenci postav, nikoli díky soustředěnému sběru a rozboru dat. Na Goslingovi a ostatních postavách vám bude záležet také zásluhou náhlých, ale přesvědčivých změn tónu. Black ví, kdy se hodí nasadit vážnou tvář a posílit tím náš soucit s hrdiny, zároveň ale téměř nemoralizuje, jakýkoli náběh k patosu nebo podřízení se požadavku na „backstory“ jednotlivých postav dokáže včas utnout (při vážném dialogu o hrdinství například jedna z postav bezostyšně zalomí) a jako náplast na deziluzivní (a tedy poctivě noirové) finále nabízí akorát hlášku „Aspoň, že už zase piješ.“ Vůbec mi nevadí, že Black od Smrtonosné zbraně píše v zásadě pořád totéž, komediální noirové detektivky o dvojici cynických kovbojů, kteří mají život na háku a jsou okolnostmi donuceni znovu se dát do kupy, pokud to bude nadále stejně zábavné a dost výrazně odlišné od zbytku hollywoodské produkce, která zatím – až na čestné výjimky (Deadpool) – podobně vyzrálou schopnost sebereflexe, která by zároveň nepřebila zájem o postavy, neprojevuje. Z komerčního hlediska budou Skvělí chlapi pro Blacka pravděpodobně jenom zanedbatelným intermezzem před rebootem Predátora. Z hlediska skýtané cinefilní slasti jde prozatím o film roku. 90% Více tady. ()
Galerie (70)
Zajímavosti (18)
- Russel Crowe (Jackson) pre túto rolu z vlastného záujmu pribral. (Astonko)
- Film byl věnován památce producentky Carmel Musgrove (1986-2015), která nečekaně zemřela ve Francouzské Polynésii. (Charpy)
- Celosvětová premiéra proběhla 11. května 2016 v Los Angeles v TLC Chinese Theatre. (Varan)
Reklama