Režie:
Laura PoitrasHrají:
Edward Snowden, Glenn Greenwald, William Binney, Jacob Appelbaum, Laura Poitras, Julian Assange, Jesselyn Radack (a.z.), Barack Obama (a.z.) (více)Obsahy(2)
Bývalý analytik NSA Edward Snowden popisuje, jak americká bezpečnostní agentura masově shromažďuje data o soukromé elektronické komunikaci stovek miliónů lidí. Americký film režisérky Laury Poitrasové získal Oscara za nejlepší dokument. (Česká televize)
Videa (4)
Recenze (121)
Tak hele. Prd tomu rozumím a stejně jako třeba v případě kvantový fyziky je mně to upřímně ukradený. Svět je hra a život tvůj ovladač. Jestli někoho baví sedět v kanclu a šmírovat ostatní, jenom dobře, aspoň je víc místa v přírodě. Sdělení dokumentu je určitě zajímavý, ale těžko mě nějak významně osloví jenom sborník odborných keců. Ono se o tom asi dál bude hodně mluvit, jednou mi třeba někdo poví, jak to všecko dopadlo. Já se budu mezitím bavit. ()
Znepokojivý, na druhou stranu nijak moc překvapující odhalení - v době, kdy žijeme napůl digitálně s mobily v kapse, je naivní očekávat svatý soukromí. Podle mě si Snowden zaslouží obojí obdiv i vězení (čehož si byl sám vědom), dokumentárně je tohle na velmi fajn úrovni, získaný materiál je původní a obdivuhodný, je to věcný a ve stylu ledový sprchy. Ach jo, co všechno já už za život vpustil někam do internetu... :D ()
Jako film mě to prakticky vůbec nebavilo- snad jen ten začátek, do prvního záběru Snowdena. A tady na tomto místě hodnotíme filmy, je tak? Byla to nuda bez nápadu. A pokud jde o obsah... ES položil hlavu na špalek, já jsem se od něj ale nedozvěděl NIC, co bych do té doby nevěděl. Jsme prošpiclovaní skrz naskrz. Z části za to vděčíme přirozené (!) touze po maximální bezpečnosti a ochotě přistoupit v jejím zájmu na jakákoliv preventivní opatření, z části mají ztrátu našeho soukromí na svědomí moderní technologie. Věřím, že i v tomhle světě si lidé najdou cesty, jak tomu vzdorovat a čelit, jak to obcházet. Interpersonální komunikace je náročná na čas a není tak pohodlná, jako telefonáty nebo odesílání emailů a esemesek, ale je to jeden z těch způsobů. Představa, že na mě teď někdo kouká, když na hajzlu ťukám do chytrýho telefonu tuhle recenzi, je nepříjemná. Už zítra si ale řízením osudu můžu se svým potenciálním šmírákem vyměnit role. Tahle situace totiž nemá vítězů a poražení můžeme být postupně všichni. Co s tím? Ve filmu o tom nebylo ani zbla. Všechno to povypínat? Nebuďme naivní víc, než je únosné... ()
To že jsi paranoik ještě neznamená, že tě nesledují aneb střez se požárního alarmu... (ne)Konspirační thriller par excellence formou nedotaženého dokumentu. Chápu, že když začínali natáčet, tak ještě nemohli vědět, kam přesně se to vyvine a co vše to rozpoutá, ale to neospravedlňuje špatnou dramaturgickou práci "ve střižně" při kompletaci. Možná to chtělo větší odstup než rok a něco, možná méně témat. Je to totiž tak trochu o Snowdenovi, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o fenoménu whistleblowerovství, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o vynesených materiálech, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o morálních a etických problémech, co vše zveřejnit/zatajit, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o utajených vládních programech, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o práci investigativních novinářů a médií obecně, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o všem z tohoto ranku, protože se nakousne kde co, ale jen málo se toho skutečně řekne a ještě méně toho, co bychom (mezitím) nevěděli odjinud. Nic z výše uvedeného ovšem neznamená, že by to bylo špatné či nezajímavé. Pouze je to promrhané spíše než co jiného, protože být takto "naživo" u bezprecedentního zdroje během (i po) historické události, to si říká o mnohem více, než v tom Laura Poitras nalezla. Bojí se totiž položit Snowdenovi otázky na tělo; to za ní museli učinit až jiní. PS: Citizienfour je učebnicový příklad toho typu dokumentů, u kterých se často (a lehce) zaměňuje „zásadnost“ zvolené události/tématu se „zásadností“ dokumentu jako takového. ()
Nebyl by to tak zajímavý dokument nebýt hlavního "hrdiny" Ed se pustil do ohromného boje a furt nechápu, co ho k tomu vedlo. To že velký bratr je, se ví hrozně dlouho a až na pár vyjímek (jako je Kevin) na to nikdo moc prstem neukazoval. Prostě s tím žijeme, Ed se však rozhodl dodat k tomu i materiály. Taková sebevražda. Kdo z nás by to udělal ? Navíc kam to vedlo ? vůbec nikam. Lidi si nezačali plošně instalovat Tor, nebo nepřešli na šifrovanou komunikaci možná s malou vyjímkou Jabbera. Stále se používají zdrama cloudové úložiště a nikoho nesere, že do telefonu říká slova jako "prdel", "chcípni" nebo "policajt" v jedné větě. Takže milý, Ede ať byl tvůj projev jakkoli hrdinský, jediné co změnil, je tvé bydliště. ()
Galerie (18)
Photo © Leopardo Filmes
![Citizenfour: Občan Snowden - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/664/159664702_f5d17c.jpg)
Zajímavosti (4)
- Laura Poitrasová musela tento film editovat v Berlíně, protože se bála, že by její dokument byl zabaven americkou vládou. (Leopard105)
- Snowden sa rozhodol Poitras kontaktovať po tom, čo videl jej krátky film The Program (2012), ktorý sa zaoberal taktiež whistleblowerom a NSA. (Real Tom Hardy)
- Dve inštrumentálne skladby, ktoré je možné počuť v dokumente, pochádzajú z albumu "Ghosts I–IV" od americkej kapely Nine Inch Nails. (Real Tom Hardy)
Reklama