Reklama

Reklama

Avengers: Endgame

  • USA Avengers: Endgame (více)
Trailer 9
USA, 2019, 182 min

Předloha:

Stan Lee (komiks), Jack Kirby (komiks)

Kamera:

Trent Opaloch

Hrají:

Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Don Cheadle, Paul Rudd, Benedict Cumberbatch (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Hrozivé události způsobené Thanosem, který vyhladil polovinu života ve vesmíru a silně oslabil Avengers, vedou zbylé superhrdiny k tomu, aby ve strhujícím finále 22 filmů studia Marvel zvaném Avengers: Endgame sebrali poslední síly a pokusili se vrátit úder. (Falcon)

Videa (22)

Trailer 9

Recenze (1 546)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Endgame si zaslouží, když ne přímo obdiv, tak alespoň upřímné uznání za to, že se tvůrcům podařilo navázat na celé dosavadní marvelovské universum čítající přes dvacet filmů tak, že rozvíjí motivy snad z každého jednoho dílčího snímku a přitom jakž takž drží pohromadě. A také za to, že přestože byl dopředu jasný výsledek (tedy že finále Infinity War se zvrátí), cesta k němu dokázala nejednou překvapit. Zdejší hrátky s cestováním čase jsou vážně celkem originálně pojaté. Na druhou stranu, snaha ukázat alespoň na chvíli fakt snad každou postavu, co se v desetileté historii filmového Marvelu objevila na plátně, v mých očích filmu ve výsledku škodí. Pro mě je to prostě příliš přeplácené (a to jak co do počtu postav, tak i motivů, stylů a nálad), nedokázal jsem se na film pořádě soustředit a vžít se do něj. A pokračuje i stálý problém Avengers filmů, tedy absence vlastního ksichtu (což naopak neplatí u Marvel sólovek). Je to pro mě zkrátka esteticky nezajímavé. Mám to tak na 7/10, k nižšímu hodnocení se nakonec přikláním za to, co udělali s Thorem. To už nebyl humor, to bylo čisté trapno. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Kdybych se na to měl dívat jako na samostatný film, pak bych měl výhrady k určité rozvleklosti první (dramatické) třetiny, nedej bože bych mohl zabřednout do časových paradoxů druhé třetiny, nedej bože bych se mohl pohoršovat nad sentimentem třetiny závěrečné. Jenže Avengers jsou kategorie sama pro sebe a vytýkat jim, že nejsou koherentní, nedává příliš smysl. Spojují totiž tolik postav, poloh a dílčích motivů, že jiné řešení než podobně koncipovaná 182 minut trvající katarze mě nenapadá. A pokud začneme Endgame vnímat jako season finále, dává najednou všechno dokonalý smysl. Fokus na klíčové postavy s cílem dát jejich existenci rozhřešení, způsob, jakým jsou do děje vtipně dávkovány prvky nostalgie (Endgame je takový matrix vzpomínek na předchozí filmy) i epický klimax, který má emocionální grády padajícího meteoritu. Za vším je cítit plán, který tak chybí DC. Jednotlivé dílky zapadají do skládačky a jestli chcete jeden příklad, vezměte si Thora. Od Marvelu nečekám převratné myšlenky, formální stimuly nebo psychologickou hloubku. Čekám uspokojení. A jestli se něco po Endgame dostaví, je to pocit příjemné sytosti. Možná to není generační událost ráže Star Wars, ale pořád je to více než důstojné završení hodin zábavy a roků poctivé práce. Jestli nám Nolanův Batman ukázal, že superhrdina musí být člověkem do té míry, že přestává být -super-, Avengers trvají na tom, že lze být obojím zároveň. Je to možná naivní, ale povznášející. ()

Reklama

Douglas 

všechny recenze uživatele

AVENGERS: ENDGAME jsou ten typ filmového díla, v jehož případě můžete po zbytek života říkat "byl jsem u toho". Mám takových zkušeností pár nastřádáno a beru je s rezervou, ale stejně jsem dneska cítil, že vidím něco mimořádného. Jak z hlediska dějin vyprávění, tak z hlediska dějin práce s kinematografickými fikčními světy a vlastně i na poli samotného vyprávění s velkým množstvím postav. A to mnohem víc než v případě minulého filmu, který byl pohříchu epizodičtější, nesoudržnější a odtažitější. Fascinující pro mě osobně je v ENDGAME nakládání se serialitou. Nejdříve jde o pokračování posledního filmu, pak avengerské série, pak všech paralelně rozvíjených makrosvětů a nakonec celého makroverza. Fascinující je rovněž šíře a organizovanost postupů, jimiž dosahuje navzdory této rozmanitosti značné jednoty: různé žánrové vzorce, různé formy vyprávění, různé modely práce s naším očekáváním a vůbec precizní rytmus celého toho tříhodinového (168 minut bez titulků) kolosu. Ale hlavně, ony tři hodiny mu dávají onu největší devizu: dokáže být při vší velkoleposti nejednou velmi intimní, zastavit se a nechat rozvíjet naopak zcela nevelkolepé okamžiky unikavé každodennosti či vztahů mezi postavami. To funguje i díky tomu, že oproti celé sérii spíše neobvykle klade zejména v první dvou třetinách často důraz spíše na nuancované herectví v delších záběrech než na rychlé střihové výměny, spíše na pohyby kamery a pohyby herců než na návodné nástřihy (což ale platí i pro některé klíčové akční scény). Zejména poslední záběr je pro mě v těchto souvislostech velmi působivý a pro celou povahu ENDGAME vlastně mnohem příznačnější než očekávatelné davové sekvence. Ale nebojte, ani nenaznačuju... a ano, uronil jsem slzu, ba několik. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Tři hodiny přepalu, z nějž by fůry momentů mohly posloužit jako vrcholy samostatných filmů. Tady ne - jsme ve finále a celý kolosální univerzum finišuje, takže... VŠECHNO, VŠICHNI A VŠUDE!!!! A... docela jim to funguje. Hlavně proto, že tvůrci prokázali neuvěřitelnej cit pro látku a napěchovali tenhle tříhodinovej maraton množstvím odkazů, citací, vtipných recyklaček a drobných vyvrcholení. Pro mě osobně vůbec netvoří emocionální vrchol libovolný scény něčího skonu - ty mi naopak přišly jako jediný opravdu předvídatelný a bezmála laciný ("souboj" Widow a Hawkeye - to fakt z někoho vydolovalo slzičku?) - nýbrž právě skvělá návaznost a citlivost, s jakou se celý univerzum završuje filmařsky i dějově. On někdo moc dobře věděl, proč je poslední scéna/záběr filmu ten, jakej je, protože právě ten brnká na city zdaleka nejvíc a vkusně celej oblouk uzavírá. Jinak je tu lecos, co se dá čekat, tedy kromě prostoru (tentokrát se objeví opravdu VŠICHNI a znamená to, že leckterá z hlavních postav je na plátně třeba jen pár sekund). Opět se dočkáme něčího megaepickýho nástupu na scénu, opět se dočkáme sitcomovýho humoru a opět se dočkáme několika zvratů i nečekaných charakterových proměn (Thor Lebowski se přetransformoval v sebelítostivýho člena skupiny Amon Amarth a je to přesně tak vtipný i trapný, jak jen můžete čekat). Závěrečná řež dobrá, Avengeráckej soundtrack skvěle vygradovanej a Thanosovo tvář nejednou skvěle reflektuje, jak moc EPIC to všechno je. Takže ve finále je tohle finále dobrý. Některý sólovky mam ale upřímně pořád o dost radši, ať už pro jejich nezávaznou párty divokost (Ragnarok), nebo důraznou fyzičnost a konfliktnost (akce a odvaha rozštěpit tým v třetím Capovi). P.S. Návrat do kin (s reklamním trikem v podobě nových scén) byl silně nedůstojnej.... spíše až trapnej. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

SPOILERS INCLUDED: Každá mnoholetá franšíza dospívá se svými diváky a zapracovává motivy, které rezonují s jejich aktuálním věkem. Stejně jako Harry Potter se posunul od dětské dobrodružky k teenage úzkostem a rozervanosti, tak i marvelárny za těch 22 bijáků pokročily. Jenže je spíš úsměvné, že onou vyhlíženou kulminací je taťkovo kino ve spandexu. Bohužel se to netýká jen ústředního podrazu na dámském publiku v proměně fyziognomie hlavního fešáka celé série, ale především ústředního motivu Endgame. Je hezké, že se určitá část mužských diváků hrdě přiznává, jak ronila slzy, ale je to vskutku doklad jejich domnělé citlivosti, nebo dokonce kvalit filmu? Nemáme tu spíše co dočinění s tím, že tvůrci vyhmátli bolístku současné krize maskulinity, kde si muži sami na sebe upletli bič v podobě přijetí diktátu, že mají zaopatřit rodiny a současně, že se nemají vzdávat vlastního sebenaplnění? Co to říká o naší společnosti, že kdyby v rozloučení s hrdinou zaznělo klasické "Miluju tě", bude to cílem výsměchu, ale když zazní "Neboj se, je o nás postaráno" tak mladí tatíkové a manžílci roní slzy dojetí? Také jsem si říkal, že angažování Alana Silvestriho bylo fajn pokusem sérii stižené prokletím zapomenutelné hudby zkusit dodat trochu melodického podkresu. Ale nečekal jsem, že mistrovo sebevykrádání vyústí ve zcela programově zamýšlenou celkovou kopírku Forresta Gumpa. Jenže zatímco v životě nevíte, co dostanete, v téhle bonboniéře je vše podle předpisů, bohužel včetně vývoje ve stylu tolikrát vysmívaného klišé "mám dva dny do důchodu a jako jediná postava mám soukromý život, co by se mi asi tak mohlo stát". Ale jasně, to jsou jen zapšklé řeči někoho, kdo není do série zainvestovaný jako pravověrní. Ostatně také nemůže docenit jednotlivé scény, protože nemá tu kontinuitu. Vážně? Není tenhle pseudoargument jen ospravedlňováním si investovaného času, protože mechanicky nasekané scény absolutního vypětí bez výstavby prostě nějaké vzpomínky o nic neobohatí? To, že se Iron Man hádá s Kapitánem Amerikou není o nic hlubší, než když se pomiliónté hádají vaši rodiče. Ne proto, že u obou jste je viděli projít krizí vztahu, ale proto že v obou případech jen dotyční hrají průhledné role a jednají podle automaticky přijímaných schémat. Pojďme se přestat nalhávat, že MCU je něčím jiným než geniálním vítězstvím PR nad diváky i kritikou, protože dokázalo vytvořit dojem události a unikátního zážitku z něčeho, co je do nejmenšího detailu vykalkulované nikoli odspodu osobitými tvůrci ale shora protřelými korporátními kreativci. A že to byla cesta divoká a ze začátku nikterak jistá. Pamatuje si dnes ještě někdo na Hulka? Ne toho od Anga Leeho, ale toho s Edwardem Nortonem. To byl zlomový okamžik celého marveláckého tažení, protože zde poprvé a naposled pustili z ruky otěže kreativci a přišli o kontrolu nad výsledkem, načež film smázli a Nortona kariérně pohřbili. Následovalo pak už naopak striktně kontrolované tažení jedním směrem, kde režiséři byli buďto noname skládači prednavrženého puzzle showrunnerem, nebo důmyslně vybraná jména, která se propůjčila k formování diváckého přijetí filmů dávno před premiérou jako něčeho vážného (Branagh), dark and gritty (Black) nebo svěže odlehčeného (Waititi), ačkoli všechny marvelárny jsou vždy vystavěné podle totožného kopyta. Kdokoli by se vzepřel, nebyl vůbec připuštěn, nebo promptně vypakován (Wright). V tomhle spočívá unikum, hodnota i místo v historii kinematografie tohoto mamutího počinu, bez ohledu na to, že onen domnělý král je tuze nahý, ale o to více se nakrucuje pro své fanoušky. Třešničkou na dortu jsou pak vanity závěrečné titulky, kde se hvězdy série svým obdivovatelům dokonce uvolí i podepsat. Zatímco ti praví autoři a géniové MCU si jako každý správný manipulátor užívají svou pozici ve stínu. () (méně) (více)

Galerie (136)

Zajímavosti (214)

  • Jeffrey Ford z realizačního týmu podílejícím se na filmech Avengers: Infinity War (2018) a Endgame prozradil, že tvůrci natočili těžko uvěřitelných 900 hodin, z nichž byly potom oba filmy vytvořen. Takřka celý rok trvalo stříhání, upravování a přetáčení. (Geralt z Rivie)
  • Thanos (Josh Brolin) je stár už tisíc let, bojoval se všemi ve vesmíru a je nejmocnější. Joe Russo jej doslova popsal jako vesmírného Čingischána. Dává tudíž smysl, že má i tu nejlepší zbraň – meč se dvěma čepelemi. (tyzmrde)
  • Na začiatku filmu Tony Stark (Robert Downey Jr.) spomenie, že je to ich 21. resp. 22. deň strávený vo vesmíre. Odkazuje tak na poradie záverečného dielu (rozdeleného na dve časti – Infinity War – 2018 a Endgame – 2019) v rámci MCU. (3buna)

Související novinky

Vision se vrátí ve vlastním seriálu

Vision se vrátí ve vlastním seriálu

25.05.2024

V minulých letech se komiksácké studio Marvel s oznamováním nových projektů trošku urvalo z řetězu. Po vrcholné éře, kdy hlediště kin praskala ve švech pod nápory chtivých diváků, kteří potřebovali… (více)

Druhý Gladiátor byl extrémně drahý

Druhý Gladiátor byl extrémně drahý

26.02.2024

Loňské stávky se nějak podepsaly snad na každém natáčení. A čím větší produkce, tím více studia pravděpodobně krvácela, když se práce na filmu zastavily. Své o tom ví Ridley Scott, který loni na… (více)

Obsazení Fantastické čtyřky potvrzeno

Obsazení Fantastické čtyřky potvrzeno

15.02.2024

Velké tajemství to nebylo, ale oficiálně potvrzeno taky ne. To se změnilo včerejším Valentýnem, kdy Marvel oznámil definitivní obsazení své Fantastické čtyřky. Reeda Richardse, nejgeniálnějšího vědce… (více)

Scorsese vs. Marvel znovu

Scorsese vs. Marvel znovu

31.10.2023

Pár let staré komentáře Martina Scorseseho k Marvelu, vůči němuž se režisér ohradil a filmy studia označil za pouťové atrakce spíš než filmy, jsou dobře známé. Teď ale do kin zamířil snímek Zabijáci… (více)

Reklama

Reklama