Reklama

Reklama

Snímek Anthropoid vychází z výjimečného skutečného příběhu vojenské operace za druhé světové války, jejímž cílem byl atentát na obergruppenführera SS Reinharda Heydricha. Heydrich byl po Hitlerovi a Himmlerovi třetím nejvýznamnějším mužem Třetí říše, hlavním strůjcem Konečného řešení a vůdcem nacistických okupačních sil v Československu. Vražedná a brutální vláda tohoto muže, přezdívaného "pražský řezník", přiměla spojenecké síly v Londýně k naplánování přísně tajné mise s kódovým označením Operace Anthropoid, která se měla navždy zapsat do historie... Film sleduje osudy dvou vojáků českého zahraničního odboje, Josefa Gabčíka (Cillian Murphy) a Jana Kubiše (Jamie Dornan), kteří provedou v prosinci 1941 výsadek do své okupované vlasti. Vybaveni jen omezeným množstvím informací a minimální výstrojí musejí v nacisty okupovaném a uzavřeném městě přijít na způsob, jak spáchat atentát na Heydricha, muže, kterého řada lidí vnímala jako Hitlerova přirozeného pokračovatele a nástupce. (Falcon)

(více)

Videa (11)

Trailer 1

Recenze (1 025)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Nemohu se samozřejmě vyvarovat srovnání se Sequensovým Atentátem. Hned na začátku budiž tedy řečeno, že Atentát není překonán. Leč Anthropoid nakonec získává čestné druhé místo a je to lepší film, než jsem čekal. Pojetí je samozřejmě jiné, zjevně bližší západnímu smyslu pro drama, city a líčení dějin. Je to intimnější, mnohem větší pozornost získává soukromí Gabčíka a Kubiše, zejména jejich vztah, překvapivě se ženami. Oproti tomu je ořezané plánování, více prostoru dostanou spory o smysl akce a podobně. Téměř vynechán je Londýn, od kterého pouze dostáváme zprávy. Největší vadou filmu pak je, že nevidíme ani německou stranu. Drama by si žádalo nějaký protiklad, tak jako měl Brutus svého Caesara. Heydrich citelně schází. Mluví se o něm stále, ale narozdíl od Atentátu, kde Heydricha vidíme většinu filmu a víme, proti komu parašutisté stojí, zde je to především jméno, dokonce i při scéně atentátu ho vidíme hlavně ve švencích, snad jen jeden záběr je statický. A teď mi nejde o historii, poučený divák minimálně u nás ví, co byl zastupující protektor zač (pravda, ty reakce na upoutávky v zahraničí, kde si diváci to jméno gůglí, trochu děsí), ale ubírá to na vyhrocenosti. Je laciné říci, že je to cimrmanovský Hamlet bez Hamleta, ale trochu to tím zavání. Druhý nedostatek je nic moc atmosféra protektorátu. Tedy jednotlivé scény, kdy členové odboje nebo parašutisté spolu s Moravcovými rokují o smyslu akce, ty atmosféru mají a jsou dobře vyhrocené, ale mám na mysli zbytek. V Atentátu a jiných filmech té doby (Vyšší princip) člověk ví, co je to atmosféra strachu, co je to obava se ohlédnout přes rameno, udělat podezřelé gesto, nevhodně na sebe upozornit. To jsem zde necítil. A pak čengličtina. S tou jsem se nesmířil celou dobu. Stále stojím na tom, že když to nechtěli dělat česky, měli mluvit normální angličtinou. Takhle mám obavy, že ani Angličané občas nebudou hercům rozumět, nadto česká jména zde vyslovovaná znějí vyloženě hrozně. A ještě jeden postřeh. Na Hradčanském náměstí v jednom záběru vlezla kameramanovi do záběru Masarykova socha, která je tam sotva pár let. A teď to dobré. Navzdory tomu, že samotná scéna atentátu je na můj vkus trochu moc divoká a vůbec celý film je dost silnou autorskou licencí (scéna na začátku v lovecké chatě třeba), tak k natočení nemám moc výhrad, Cilian Murphy je famózní (Dorman hraje vedle něj druhé housle), pochvalu zaslouží v mých očích i Harry Lloyd, nakonec jsem neměl potřebu ho srovnávat s charismatem Brzobohatého. Geislerovou jsem kupodivu snesl, ale nejvíc k srdci mi přirostla Mihulová coby Moravcová. Když není gestapák spokojen s její odpovědí a jen tak mimochodem ji... no zkrátka, pokud by měl někdo pochybnosti o smyslu jakéhokoli odporu proti nacistům, tak tenhle moment byl přesně ten důvod, který odporu smysl dává. Aby si žádný gestapák už nikdy nemohl nic takového dovolit k obyčejné (no obyčejné, moc statečné a přesto obyčejné) ženské. P. S. Díky uživatelce jezinka.jezinka za odkaz na zprávy SS a Gestapa o útoku na kostel. () (méně) (více)

verbal 

všechny recenze uživatele

„Řekni mi, milá spolukonspirátorko a spoluatentátnice, máš nějakou kamarádku, která je stejně rozkokošná jako ty?“ „Jasně, Lenku!!!“ A pak na randevú přitáhne Gajslerku!!! IksDé! Naďmároš si s vytlemenou Kanaďankou při tom romantickém popichování během čekání na Hajdyho vcelku polepšil oproti době, kdy v Padesáti odstínech rozčvachtával jezdeckým bitchíkem odpornou Terezu Kostkovou, ale Gabčíkovi muselo s Aňou to antentátničení dost zhořknout, a není divu, že si raději prostřelil hlavu, než aby se jí znovu dostal do spárů. No chudák Cyprián, tomu říkám kástingová pomsta! Kromě této ryze komediální vložky nám mnichovští zrádci rekapitulují tu historii pojmenování maďarské elektrárny vcelku s grácií, jakž takž věrně, svižně, překvapivě poutavě a dramaturgicky i herecky na výši. Tedy až na ten grandiózní lingvistický paskvil. Angličtina tu má být češtinou (popř. maďarštinou), měli tedy obsadit výhradně rodilé mluvčí, nebo ty nerodilé předabovat. Když si Naďmároš povídá s bábou Moravcovou jako „Čech s Češkou“, akcentově to připomíná etudu, jak se Angličan snaží sklepat cenu kundy z Boženky na bazaru v Istanbulu nebo vysvětlovat downovi integrální počet. A také Naďmárošovo „kurva“, procítěně vložené do velké britštiny, znělo velmi kubišticky a okamžitě se mi vybavilo toto. Nicméně jinak zcela bez výhrad! Tahle čajochlemtsko-žabožroutská klika by klidně mohla strkat nasliněný prst do našich historických análů i nadále a příště konečně pořádně zmáknout třeba ony žhavé trampoty otylého středověkého protestanta pod názvem John Goos, nebo zarejdit ještě hlouběji a natočit velkofilm Overmind Plougher o bájném zakladateli Přemyslovské dynastie. (Pozn. překladatele pro polykokoty: To je ten, co píchal Libuši.) ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Americký režisér Sean Allis se pustil do (podle svých slov srdcového projektu) režie filmu který pojednává o důležité událostí pro České a Slovenské obyvatele. Problém je, že Anthropoid vůbec nevypadá jako srdcový projekt. Je na něm vidět práce, je na něm vidět snaha, herci jsou fajn ale v podstatě to není nic speciálního. V celém filmu se mluví anglicky. Což by nevadilo. Ale když herci mluví anglicky a potom pronesou české slovo zní to hrozně rušivě. A hodně podivné je i přidání lásky do tohohle filmu. Přitom podle historie se Kubiš a Gabčik měli schovávat a žádné vztahy nenavazovat. První půlka tedy hraje na průměrnou štafetu. Ihned jak se ale odehraje atentát na Heydricha se z filmu stane to pozlátko které Ellis sliboval. a poslední scéna je tak emoční je jak by závěr filmu měl být. Pro někoho kdo událostí nezná to mohlo být super. Ale protoho kdo ví jestli se atentát povedl nebo ne, jestli atentátníci přežili nebo ne to není takové napjetí. Kubiš a Gabžik se ale jinak dočkali filmu který je fajn pocta jejich památce (Když si odečtu tak trochu podivnou první půlku) ()

Ampi 

všechny recenze uživatele

U příležitosti dne válečných veteránů píšu tento komentář. Trochu mě k němu a návštěvě kina za účelem zhlednutí Anthropoidu vyprovokoval text redaktora Reflexu p. Tesaře (snad si jméno pamatuji dobře). Prý Češi si neváží parašutistů a málo na něj chodí. Nicméně i příběh velkých hrdinů i sebelepší téma může mít hrozné zpracovaní. Naštěstí to není případ tohoto filmu. I když se tu nabízí srovnaní s Atentátem (ano, zde nejsem originální) a ten i přes své chyby a staří je stálé o něco lepší. Ovšem některými částmi jakoby Anthropoid Atentátu vzdává hold. Setkal jsem se i názorem, že je to hrozně předvídatelné (co by někteří diváci za překvapení chtěli). Trochu mě mrzely chyby v úvodních a závěrečných titulkách. Pane Tesaři chodit na některé filmy může být dobrým krůčkem k vlastenectví a hrdostí, ale docela malým a možná zbytečných krůčkem. A to píšu s ohledem na den válečných veteránů a ne na přemrštěný nacionalismus. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Žádný jiný zahraniční film mě coby českého vlastence tak moc nepotěšil. První polovina je sice víceméně z povinnosti, za účelem trochu prvoplánového představení hlavních hrdinů a jejich odbojové i milostné osobnosti, ta druhá však, od započetí samotného atentátu až po závěrečný záběr, mě zásluhou bravurního dramatického timingu, nádherně syrové akce a bezchybně vygradovaných emocí úplně smetla a veleslavnou kostelní bitvu jsem s postavami neskutečně prožíval, přestože vyústění bylo nevyhnutelné. V momentě, kdy Cillian Murphy, tímto už definitivně zasloužilý člen mé herecké top 20, zakřičel "Jsme Češi!", naježily se mi všechny vlasy včetně těch, které už jsem ztratil, a v návalu euforie jsem dostal nezkrotnou chuť stvrdit jeho vlastenecký výkřik několika půllitry hrdého českého piva. Zamrzí sice málo prostoru pro záporáky (je to film o nacistech se zdaleka nejmenším počtem hákových křížů na plátně), zato však dojme velmi upřímný a emocionální přístup k odvážným obětem a potěší sympatický výkon nejen Murphyho, ale také přesvědčivého Dornana. Jen místo Geislerové mohli tvůrci využít vzkvétající sexappeal Viky Kerekes, Aňa už má přeci jenom svoje roky a maskěři jí zrovna dvakrát nepomohli... ()

Galerie (74)

Zajímavosti (62)

  • Jan Kubiš (Jamie Dornan) použil pro atentát speciálně upravený protitankový granát No. 73 Mk. I. (Maulincio)
  • Místo, kde Gabčík (Cillian Murphy) fotí Lenku (Anna Geislerová), je tramvajový vratný trojúhelník Zvonařka, poslední tramvajová konečná svého druhu v Praze. Lokaci americkým filmařům doporučil David Ondříček, jenž se podílel na produkci Anthropoidu a sám zde například točil scény k vlastním filmům Ve stínu (2012) a Samotáři (2000). Na Zvonařku byla situována i kancelář Leeevně.cz ze sitcomu Marta a Věra (od r. 2014). (Šéfik)

Související novinky

Tvůrci Samotářů natočili kontroverzní seriál

Tvůrci Samotářů natočili kontroverzní seriál

24.04.2017

Produkční dům Davida Ondříčka Lucky Man Films má za sebou práci na celovečerních trhácích, jako jsou Samotáři, Jedna ruka netleská nebo Anthropoid. Novinkou v už tak pestrém portfoliu je seriál… (více)

24. Český lev - výsledky

24. Český lev - výsledky

04.03.2017

Filmovým králem Českých lvů za rok 2016 se stal film Masaryk, který si odnesl rekordních 12 lvů. Tento film ovládl naprosto dominantně předávání Českých lvů za rok 2016. Ambiciozní film Anthropoid… (více)

Nominace pro 24. ročník cen Český lev

Nominace pro 24. ročník cen Český lev

18.01.2017

České lvy letos budou velkým česko-britským duelem. Masaryka se 14 nominacemi totiž vyzve na souboj Anthropoid s 12 nominacemi, jimž v hlavní kategorii sekunduje Rodinný film, Hřebejkova Učitelka a… (více)

51. MFF Karlovy Vary

51. MFF Karlovy Vary

09.07.2016

51. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech před chvílí vyhlásil vítěze cen. A tak nezbývá než se ohlednout za již proběhnutým festivalem, který navštívilo přes 13 tisíc… (více)

Reklama

Reklama