Režie:
Michael AndersonScénář:
David Zelag GoodmanKamera:
Ernest LaszloHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr., Peter Ustinov, Mitch Gaylord, Glenn R. Wilder (více)Obsahy(1)
Vítejte do 23. století. Píše se rok 2274 a světu vládnou pouze počítače. A byla to také právě umělá inteligence, jež rozhodla, že po velké katastrofě nyní mohou lidé, soustředění do obskurní komunity nedaleko bývalého Washingtonu, žít pouze do třiceti let. Pak následuje tzv. „omlazení“. Jenže za touto procedurou se neskrývá nic jiného než obyčejný holocaust. V tomto světě není nikomu dopřáno dožít se Kristových let, protože třicet svíček na dortu rovná se automatická smrt. K tomu, aby tento zákon nebylo možné obejít, byly vytvořeny speciální policejní jednotky a mezi jejich členy patří také Logan, ztělesněný ikonou 70. a 80. let Michaelem Yorkem. A právě on byl nyní počítačem vyslán, aby vyhledal „útočiště“, místo, kde se skrývají uprchlíci před svým osudem. Všechny nalezené má exterminovat, jak káže řád. Jenže více než smysl pro povinnost probudí útočiště v Loganovi otázky. Otázky, zda-li je systém, jemuž slouží, správný. A záhy přicházejí také odpovědi a s nimi touha po nápravě. Režisérem na svou dobu silně inovativního a přemýšlivého sci-fi z roku 1976 není nikdo menší než na Oscara nominovaný Michael Anderson. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Bavil jsem se, i když jinak, než tvůrci filmu zamýšleli. 1) "Kvalitní příběh", "inteligentní scifi", "chytrý scénář" - zdá se mi, že jsem sledoval jiný film, než moji kolegové komentátoři. Vize počítači řízeného postapokalyptického světa, kde lidé již dávno na skutečný svět mimo vlastní kolonii zapomněli, je dostatečně nosná, aby mohla být základem kvalitního příběhu. Určitě by mi nevadilo, že stejný námět jsem četl snad v desítkách scifi povídek, kdyby jeho zpracování bylo kvalitní. Ale ten scénář - jedna nelogičnost na druhé (např. organizace útěkářů), primitivní dialogy psané jakoby pro nějakou telenovelu, zcela nepřesvědčivé prokreslení postav (např. Loganův parťák u sandmenů). Dadaistická postava osamělého starce (Ustinov) s dlouhými promluvami o kočkách pak už byla jen třešinkou na surrealistickém dortu._____ 2) Rovněž příšerná melodramatická hudba, kostýmy jako ze scifi z 30. let, bezbarvé herecké výkony a spousta dalších detailů zařazuje tento béčkový (ke konci snad až céčkový) produkt někam do historických archívů masochistických znalců sci fi. A místo Michaela Yorka (kterého mám jinak velmi rád) tam klidně mohl stát Jiří Krampol._____ 3) A přesto - světe, div se - jsem se nenudil. Obraz po obrazu jsem koukal jako vrána, co dalšího uvidím... a po pravdě musím říci, že mě tvůrci nezklamali. Naivní absurdita všech složek snímku si udržela mou pozornost až do konce. Asi to nebude to, co tvůrci chtěli. Ale přesto mohu film doporučit těm, kteří hledají vskutku nevšední filmové zážitky. ()
Fantasticke a silne nedocenene oldschool sci-fi. Uz jen skvely soundtrack Jerryho Goldsmithe plny syntezatoroveho pipani by byl za bura. Futuristicka barevna hippie kultura v interieru, post-apokalypticky Washington ala Fallout 3 v exterieru, k tomu sympaticke hlavni postavy. Scenar je mozna trosku jednodussi, ale ja jsem se bavil vyborne. Pocitove je v tom trosku mix THX a Planety opic. Pro me velmi prijemne prekvapeni. Obavam se jak moc sprasi planovany remake, Ryan Gosling? Eeegh. 9/10 ()
Sedmdesátkový sci-fi, to je pojem, ať už to vnímáte jako doporučení, nebo odrazení. Tahle dekáda z filmu totálně čiší, ať už se týče těsně obtaženého oblečení (na které se ovšem docela dobře kouká), počítačů, a vůbec vzhledu prostor. Logan není špatný film, akorát je moc dlouhý a trochu nesourodý. Zatímco část v metropoli je zábavná a odsýpá, část venku je dost nic moc. Zastaralé triky bych filmu nevyčítal, byť jen o pár let novější Vetřelec funguje ve většině scén doteď... Spíš trochu moc ukecanost a roztahanost. Michael York a Jenny Agutter jsou roozhodně plusem. ()
Vôbec mi to nesadlo a strašne to zostarlo. A verím tomu, že ten film musel byť blbý a nudný už vo svojej dobe. Výborný námet, parádna výprava a slušná Goldsmithova hudba sú to jediné čo stojí za pozornosť. A navyše Michael York bol veľký neherec. Zaujalo ma tam hlavne to ako otrocky túto látku okopírovali tvorcovia výborného Bayovho Ostrova. 5/10 ()
Tak trochu jako některé z těch horších dílů první série Star Treku, ale natažené na dvě hodiny - brutálně zastaralé (ještě víc než klasické černobílé sf), příjemně sexistické (ty superkrátké sukýnky, ňuch), a s pár chytrými myšlenkami zahrabanými v roztahaných hromadách balastu. První polovina v totalitní antiutopii s nejednoznačným "obracením" jednoho z jejích skalních přívrženců má ještě dost co do sebe, ale s útěkem z ní do vnějšího světa (s fantasticky ztvárněnými kulisami zarostlého Washingtonu - největší klad filmu) se z filmu stává přímočará naivní agitka s několika brutálně cheesy momenty. 5/10 ()
Galerie (135)
Zajímavosti (16)
- Ve scéně, kdy Logan (Michael York) a Jessica (Jenny Agutter) utíkají, vylezou z vody a naskočí na železný výtah, zmizí v jednu chvíli z vrchní části Loganova (Michael York) trička výrazný šedivý pruh. O pár sekund později se však opět objeví. (Pavlínka9)
- Pro roli Logana byl zvažován i herec Jon Voight a pro roli Jessicy Lindsay Wagner. Role starého muže, kterou ztvárnil Peter Ustinov, byla také nabídnuta Jamesi Cagneyovi. (Pavlínka9)
- Film je velmi silně spjatý s komunitou hráčů hrajících larpy, tzv. hry naživo. Po uvedení toho filmu v kinech v roce 1976 se začaly konat první larpy založené na tomto snímku a dodnes jsou součástí amerických conů. (Ukko)
Reklama