Režie:
Michael AndersonScénář:
David Zelag GoodmanKamera:
Ernest LaszloHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr., Peter Ustinov, Mitch Gaylord, Glenn R. Wilder (více)Obsahy(1)
Vítejte do 23. století. Píše se rok 2274 a světu vládnou pouze počítače. A byla to také právě umělá inteligence, jež rozhodla, že po velké katastrofě nyní mohou lidé, soustředění do obskurní komunity nedaleko bývalého Washingtonu, žít pouze do třiceti let. Pak následuje tzv. „omlazení“. Jenže za touto procedurou se neskrývá nic jiného než obyčejný holocaust. V tomto světě není nikomu dopřáno dožít se Kristových let, protože třicet svíček na dortu rovná se automatická smrt. K tomu, aby tento zákon nebylo možné obejít, byly vytvořeny speciální policejní jednotky a mezi jejich členy patří také Logan, ztělesněný ikonou 70. a 80. let Michaelem Yorkem. A právě on byl nyní počítačem vyslán, aby vyhledal „útočiště“, místo, kde se skrývají uprchlíci před svým osudem. Všechny nalezené má exterminovat, jak káže řád. Jenže více než smysl pro povinnost probudí útočiště v Loganovi otázky. Otázky, zda-li je systém, jemuž slouží, správný. A záhy přicházejí také odpovědi a s nimi touha po nápravě. Režisérem na svou dobu silně inovativního a přemýšlivého sci-fi z roku 1976 není nikdo menší než na Oscara nominovaný Michael Anderson. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Ten svět, který je ve filmu vytvořen, je prostě zajímavý. Pravidla jsou jasně dána, ale smyslem je jejich borcení, protože ne všechno skutečně musí být takové, jaké to je. Právě to odhaluje Yorkova postava, která ukazuje, že každá společnost má své nedostatky a stojí za to, aby došlo ke změně. Samozřejmě poklidnou cestou. ()
Loganův útěk pro mne byl zpočátku velmi zajímavým snímkem, na který jsem se patřičně těšil. Ovšem to, co z dálky vypadá moc hezky, je zblízka docela průměrné. Mrzí mě, že byl příběh natažen na dvě hodiny a že obsahuje plno zbytečných momentů a zdrženlivostí. Také efekty jsou dnes opravdu zastaralé (i pro mne, jakožto milovníka oldschool triků) a Michael York mi napřišel jako úplně nejlepší volba pro hlavní roli. Není mi moc sympatický. Logan's Run je jeden z těch sci-fi filmů, u kterých bych velmi uvítal remake. Uvidíme jak dopadne ten plánovaný s Ryanem Goslingem, určitě mu fandím. ()
Loganův útěk patří do vlny postapokaliptických filmů, které se v 60.-70. letech hojně točily. Patří sem například Planeta opic (1968), The Omega Man (1971), Soylent Green (1973) atd. Filmy z budoucnosti s katastrofickým scénářem, kde hlavní hrdina objeví hrůznou pravdu a snaží se změnit společenský systém. Chválím vizuální nápady a vynalézavost s kterou ten film tvůrci natočili, ale dnes to již bohužel vypadá směšně. Vše je děláno z maket a miniatur. Natáčeno v jednom supermarketu + 2. filmové pozadí, umělé kameny. Přitom myšlenka je zajímavá a velmi varovná. Špatné triky a hlavně velmi špatné umělé herectví pro mě udělaly tento film téměř otravným. Michale York je herec pouze jedné dobré role (Tři Mušketýři r.1973). Zde je prkenný a nesympatický - nic se mu nedá věřit, je to taková herecká křeč. Myslím si, že se tímto filmem někdo hodně inspiroval při psaní scénáře k filmu Ostrov (2005). ()
Loganův útěk v mých očích snižují hlavně příšerné dekorace, kterým se ani na okamžik nedaří navodit dojem chladné odcizené budoucnosti s přesným plánem na život pro každého jednotlivce. Ať už to je atrium se skulpturou ruky, které vypadá jako obchodní centrum, a nebo periferie města, která se tu smrskne v jednu středně velkou místnost ve studiu, takřka vždy jsem si připadal jako v televizní dekoraci. A to nemluvím o modelu města, který je tak hrubý a bez detailů, až je to k pláči. Přitom v období kolem Loganova úniku vzniklo hned několik filmů, které jasně dokazují tehdejší skvělé zvládnutí práce s modely.... Ale abych jen nehanil, Peter Ustinov je neparosto úžasný, a vlastně i příběh samotný je celkem sympatický (byť dnes v mnoha variantách zrecyklovaný - Ostrov). Nostalgická vzpomínka na sedmdesátá léta je tu podpořena několika zbytečnými pohledy na obnažená těla (byť zcéna z paláce rozkoše je tak bizardní až stojí za to) - a to je asi můj poslední a nejzásadnější argument proč to vidět:) ()
Sci-fi bez vesmírných lodí, ale o to více stravitelný i po letech - vizuálně ač jednodušší, ale ve všech směrech kvalitní práce od všech: řekl bych, že jeden z těch nejvíce zvládnutých příběhů v žánru. Velmi povedená dvojice Michael York a Jenny Agutter (ta vypadala velmi povedená i bez oblečení), v těch menších rolí zas rozhodně velkým přínosem byl Peter Ustinov. Delší stopáž vůbec není na škodu, lehce dobrodružný, super film na odpoledne. ()
Galerie (135)
Photo © United Artists
![Loganův útěk - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/103/162103757_3c7799.jpg)
Zajímavosti (16)
- Scéna v ledové jeskyni se natáčela uprostřed léta v Los Angeles. Lidé zmrzlí v ledu nebyly figuríny, ale kompars nastříkaný bílou barvou. Všichni museli stát nehybně několik minut. (Pavlínka9)
- Scéna v „dílně lásky“ původně trvala mnohem déle, ale kvůli cenzuře musela být zkrácena. (Pavlínka9)
- Logan (Michael York) má laserem vytvořenou díru v pravém rukávu trička, avšak během průchodu do „dílny lásky“ tato díra zmizí. (Pavlínka9)
Reklama