Režie:
Michael AndersonScénář:
David Zelag GoodmanKamera:
Ernest LaszloHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr., Peter Ustinov, Mitch Gaylord, Glenn R. Wilder (více)Obsahy(1)
Vítejte do 23. století. Píše se rok 2274 a světu vládnou pouze počítače. A byla to také právě umělá inteligence, jež rozhodla, že po velké katastrofě nyní mohou lidé, soustředění do obskurní komunity nedaleko bývalého Washingtonu, žít pouze do třiceti let. Pak následuje tzv. „omlazení“. Jenže za touto procedurou se neskrývá nic jiného než obyčejný holocaust. V tomto světě není nikomu dopřáno dožít se Kristových let, protože třicet svíček na dortu rovná se automatická smrt. K tomu, aby tento zákon nebylo možné obejít, byly vytvořeny speciální policejní jednotky a mezi jejich členy patří také Logan, ztělesněný ikonou 70. a 80. let Michaelem Yorkem. A právě on byl nyní počítačem vyslán, aby vyhledal „útočiště“, místo, kde se skrývají uprchlíci před svým osudem. Všechny nalezené má exterminovat, jak káže řád. Jenže více než smysl pro povinnost probudí útočiště v Loganovi otázky. Otázky, zda-li je systém, jemuž slouží, správný. A záhy přicházejí také odpovědi a s nimi touha po nápravě. Režisérem na svou dobu silně inovativního a přemýšlivého sci-fi z roku 1976 není nikdo menší než na Oscara nominovaný Michael Anderson. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
SPOILERY Nečekal jsem to, ale velmi mile mě to překvapilo. Jako jo, něco je tam několik wtf věcí (celá ta scéna v ledovém "domě" a robotem - btw, to mi fakt neříkejte, že z těch 1 000 a něco lidí se nikdo přes toho robota nedokázal dostat) a mě osobně by se líbilo, aby se ven dostali až v posledních třeba 20 minutách a většinu času by se to odehrávalo v tom městě mladých. Jinak v druhé polovině dojde i na nelogičnosti - Čím se ten stařec živí? A čím živí tolik koček? A když žije on, nežijí ještě někde nějací jiní lidé? Jo, ještě konec mi připadal takový dost urychlený (to by fakt celé to město mladých tak rychle dokázal dostat ven?) ale jinak to už jsou všechny mínusy. A vlastně to jsou jenom důvody, proč nemůžu dát 5*. Jinak se mi to ale líbilo hodně - bál jsem se té délky, která mi takhle z ČSFD připadala přestřelená, ale bát jsem se vůbec nemusel. Loganův útěk totiž má atmosféru silnou jako prase, nenudí ani na moment (aspoň mě teda ne) a má i dost zajímavý příběh. Ani bůhvíjak zastaralé mi to nepřipadalo - prostě film ze sedmdesátek. Herecké výkony celkem fajn, stejně jako kamera nebo vývin příběhu. A celkově vůbec se mi ten film trefil do vkusu. Dal bych i 5*, nebýt těch pár kravin a nedotažeností ve scénáři. Ale jinak překvapivě dost dobrá sci-fi, aspoň pro mě. Silné 4* ()
Tak tady snad ani ten potenciál nebyl. Zajímalo by mě, jaká je kniha. Nedomyšlený námět, v němž jediné nosné téma "žij do třiceti a chovej se ctnostně, abychom ti mohli slíbit reinkarnaci" dostává strašlivě na prdel. Zajímala by mě výprava, protože vizualizace nového světa je hodně stavebnicová a některé lokality vypadají jak kdyby si filmaři půjčili kulisy z pohádkových studií československé televize. Slušně vypadá jenom část odehrávající se venku, zbytky Capitolu a DC se už zase moc nepovedly. Motivaci postav je vycucaná z prstu a jediným pozitivem tak zůstává postupně se šťabajzňující a později také letmo svlečená Jenny Agutter. Je to spíš na jednu *, ale s ohledem na rok vzniku dám druhou. ()
Sci-fi klasika, která brutálně rychle zestárla. A vlastně ani nevím, proč má status klasiky. Příběh zmatený a extrémně nedotažený (hlavně ledová pasáž je jedno velké WTF), postavy se celou dobu chovají neskutečně pitomě a vizuál v sobě nemá nic nadčasového ani nápaditého. Nemluvě o tom, kolik otázek nechá Loganův útěk nezodpovězených. Paradoxně se dojem o něco zlepší, když postavy opustí sci-fi město a skončí v "pouhém" zarostlém světě. I tam se ale ke slovu hlásí mimózní dialogy a podivné herectví. Zkrátka a dobře, Loganův útěk je ten druh sci-fi, která po čase přestane fungovat skoro ve všech ohledech. Ale remake bych rozhodně uvítal, s tím základem by se dalo dobře vyhrát. ()
Modely sci-fi krajin s projíždějícími vláčky mě vždycky donutí dát o hvězdičku navíc, přiznávám. Výtvarná stránka, svěží sci-fi nápady jako rituál na "Kolotoči" a zajímavě načrtnutá společnost mladého lidstva film dobře rozjedou. Bohužel se příběh vyvíjí i vinou naprosto blbě napsaných hlavních tří postav a herecky naprosto nemožných: žena, co neumí zahrát ani děs z toho, že jí do rozkroku leze ještěrka; pitvořící se pansexuální zabiják, kterému chybí bývalý kámoš; a hlavně úplně neschopná guma Michael York, u kterého jsem dlouho přemýšlel, jestli jeho bezcitný strážce tak nemožně hraje před holkou cíl své mise nebo jestli se chce fakt zachránit - proti tomuhle týpkovi je Rob Schneider oscarový herec. I když se posadíte před obrazovku s masochistickým nadšením týrat se nechtěně komickým (a hezky vypadajícím) sci-fi, třetí čtvrtina je naprosto mučivá nuda s přírodou a představováním koček a kdo to přežije, tak ho spolehlivě dorazí hloupoučké finále a triumfální neschopnost Michaela Yorka aspoň nějak zařvat a přesvědčit lidstvo o spáse. ()
Loganův útěk v mých očích snižují hlavně příšerné dekorace, kterým se ani na okamžik nedaří navodit dojem chladné odcizené budoucnosti s přesným plánem na život pro každého jednotlivce. Ať už to je atrium se skulpturou ruky, které vypadá jako obchodní centrum, a nebo periferie města, která se tu smrskne v jednu středně velkou místnost ve studiu, takřka vždy jsem si připadal jako v televizní dekoraci. A to nemluvím o modelu města, který je tak hrubý a bez detailů, až je to k pláči. Přitom v období kolem Loganova úniku vzniklo hned několik filmů, které jasně dokazují tehdejší skvělé zvládnutí práce s modely.... Ale abych jen nehanil, Peter Ustinov je neparosto úžasný, a vlastně i příběh samotný je celkem sympatický (byť dnes v mnoha variantách zrecyklovaný - Ostrov). Nostalgická vzpomínka na sedmdesátá léta je tu podpořena několika zbytečnými pohledy na obnažená těla (byť zcéna z paláce rozkoše je tak bizardní až stojí za to) - a to je asi můj poslední a nejzásadnější argument proč to vidět:) ()
Galerie (135)
Zajímavosti (16)
- Ve scéně, kdy Logan (Michael York) a Jessica (Jenny Agutter) utíkají, vylezou z vody a naskočí na železný výtah, zmizí v jednu chvíli z vrchní části Loganova (Michael York) trička výrazný šedivý pruh. O pár sekund později se však opět objeví. (Pavlínka9)
- Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Williama F. Nolana a George C. Johnsona. (Hans.)
- Logan (Michael York) má laserem vytvořenou díru v pravém rukávu trička, avšak během průchodu do „dílny lásky“ tato díra zmizí. (Pavlínka9)
Reklama