VOD (1)
Série(3) / Epizody(25)
Obsahy(1)
Dramatický seriál z originální produkce HBO z dílny Georgeho Pelecanose a Davida Simona, v jehož hlavních rolích excelují James Franco a Maggie Gyllenhaal, sleduje příběh legalizace a následného vzestupu pornoprůmyslu na newyorském Times Square, od počátku sedmdesátých do poloviny osmdesátých let minulého století. Seriál zkoumá milníky bouřlivého světa, z něhož se v Americe stane miliardový sexuální průmysl. (HBO Europe)
(více)Videa (6)
Recenze (68)
Patří k velké přednosti The Deuce, že svůj předmět dokázal zobrazovat bez sexuálního mravokárství. Abby propůjčuje hlas němým a seriál se nestaví na stranu spořádaného člověka, ale nezamlčuje ani nebezpečí nočního života tohoto typu. Seriál se vyhnul moralizování, ale nebyl ani lacině nostalgický a prahnoucí po 70. letech (jak se najednou zjednodušující závěr snaží namluvit). I přes něj byl The Deuce jak ve své poslední sérii, tak po dobu celého seriálu jedním z nejživějších, nejoriginálnějších, nejkomplikovanější, nejpromyšlenějších dramat a já doufám, že ho nepostihne osud pornokin, které postupně mizí z paměti. Recenze 2. a 3. řady na TVZone. ()
Nakonec se ukázalo, že oficiální obsah HBO Europe k seriálu příliš nepasuje. Rozvoj pornoprůmyslu tady byl po většinu času ne na druhé koleji, ale až na tom úplně posledním nástupišti. Šlo spíše o neuhlazenou kroniku centra New Yorku, která mě po většinu času hodně bavila. Maggie Gyllenhaal a James Franco ve svých rolích jasně vyčnívali a já jsem si seriál i přes slabší druhou sezónu užil. ()
Někdo se rád vrací do Bradavic, někdo do Středozemě nebo na Pandoru z Avatara a já mám velkou slabost pro špinavý New York 70. let, jak ho líčí Přání smrti nebo Taxikář (a na druhém místě pro Hongkong přelomu 80. a 90. let). Přestože reálně bych tam žít moc nechtěl, protože to tehdy bylo hlavní město rakoviny plic a přepadávání v metru. Tenhle seriál mi dopřává bezpečné výlety do tehdejších newyorských ulic, barů, bordelů a pornokin a mezi pestrou společnost, která je obývá - prostitutky, pasáky, policajty, mafiány, barmany a pornofilmaře. Druhou velkou atrakcí seriálu je zachycení rodícího se pornoprůmyslu, který spolu s bordely rekrutuje právě prostitutky a jejich pasáci se musí přizpůsobit. Seriál nemá velký dramatický příběh (což může leckoho hned zkraje odradit), je to volně plynoucí kronika a časoprostorová cestovka, která má naprosto luxusní výpravu. A kde jsou vám průvodci sympatické postavy v podaní spolehlivých herců v čele s Jamesem Francem (v dvojroli dvojčat, která dokáže perfektně herecky oddělit) a Maggie Gyllenhaal, hrající prostitutku, co se přes hraní v pornofilmech propracuje na jejich režisérku s uměleckými ambicemi. K tomu šťavnaté dialogy a samozřejmě nahota. První série neměla chybu, v druhé mě zajímala primárně filmařská linka (natáčení feministické pornoverze Červené Karkulky) a klidně bych oželel nudné linky aktivismu a otvírání luxusního gay baru. Uvidíme, co třetí řada, v níž se děj přesouvá do osmdesátek a porno se přesouvá na videokazety a tím pádem z pornokin do domácností. ()
Špína Manhattanu nezachycuje počátky pornografie ve Spojených státech. To bychom se museli vrátit ještě o pár dekád do minulosti. Seriál pojednává o její zlaté éře, kdy se v rámci businessu s erotikou emancipovala a změnila ve výnosné průmyslové odvětví. Tedy o 15 letech vymezených polovinou 70. let a koncem následujícího desetiletí. Poté se centrum pornografické výroby přesunulo do střední Evropy - čeští a maďarští "herci" byli levnější (ostatně jako celé filmařské zázemí) a nebyli spoutáni obavami z AIDS. Zákony i společenská atmosféra byly navíc extrémně benevolentní. Boom středoevropské "hanbaté" produkce trval ještě celou dekádu, aby pak pornu definitivně zlomil vaz nástup internetu, sociálních sítí a voyaerismu "zadarmo". Zkrátka pornografii smetla druhá sexuální revoluce. The Deuce se mi nehodnotí snadno. Ne, že bych prakticky okamžitě nepoznal její klady - tedy špičkovou produkci, kdy je možné psát v superlativech o všech profesích, o pocitu dokonalé autenticity, o atmosféře, o každém pečlivě ošetřeném detailu a o tom, že máte před sebou dokonalou imitaci sedmdesátek se všemi jejich neřestmi a rozkládajícími se centry amerických velkoměst s epidemií pouličního násilí a drog, hazardu a nekontrolovatelného šíření organizovaného zločinu. To všechno má v seriálu své místo. Dát po pěti dílech pět hvězdiček je snadné a zasloužené. Jenže jak plynou další epizody, zjistíte, že projekt má problém s příliš širokým záběrem. Nezávislá prostitutka v podání Maggie Gyllenhaal a James Franco v roli šikovného barmana, který v tom umí chodit, sice mezi obrovským množstvím postav vyčnívají, ale rozhodně je nelze považovat za v pravém smyslu hlavní postavy. Seriál se totiž podobá snímkům Roberta Altmana, kde hlavní roli přebírá prostředí a určitý výsek společnosti. Tvůrci si dali za úkol zmapovat proměny obchodu s erotikou a před vašima očima defilují pasáci, prostitutky, policisté a mafiáni i početná skupina figurek z prostředí na pomezí zločinu a počestného způsobu obživy. Příliš mnoho mikropříběhů a motivů projekt rozmělňují, jen některé z nich mají potenciál a tak je pravděpodobné, že časem svoji hvězdnou nadílku trochu zredukujete. Špína Manhattanu už vůbec není pro ty, co upřednostňují epické a dynamické vyprávění - ti se s projektem výrazně minou. Seriál se nevyhýbá explicitnímu zobrazování sexuálních praktik, ale nehledejte v něm samoúčelnost. Maggie Gyllenhaal je ve své roli skvělá, ale to je v rámci její herecké dráhy vlastně samozřejmost. Celkový dojem: 85 %. ()
Původně mělo, lépe řečeno mohlo, zůstat u ohodnocení Pilotu, ale Deuce mě tak zaujal, že jsem se rozhodl s chutí pokračovat, vlastně mě to pak chramstlo, že jsem ani nevěděl jak. HBO do toho opět šláplo rovnýma nohama, tentokrát přímo do porna a přesně ve svém tvrdošíjném stylu a jsem rád, že seriál nepotkal podobný osud jako Scorseseho Vinyl a dočkali jsme se dalších řad. Už jenom ten dříč James Franco si to zaslouží, jelikož každá jeho scéna (navíc hraje dvojroli) stojí za to a člověk se u jeho první interakce ihned vtáhne do děje. Čeká nás nový kult Špíny z Baltimoru? Ten český název by o to zájem měl. (PS : Málo Zoe Kazan, proooklatě málo. Ještěže mě namlsali v Pilotu.) Druhá série začala velice pomalu a rozvlekle, takže jsem se i přistihl, že se na další díl po týdnu extra netěším a někdy mi unikl úplně. V druhé polovině se to však zas pořádně rozjelo a jelikož v poslední době hrozně žeru Jamese Franca, jeho dvouroli jsem si zde opět neskutečně užil a celkově mě bavil směr, jakým se tvůrci rozhodli vydat, tedy skok o pět let dopředu. Horší než první série určitě, ovšem nakonec ne nijak zvlášť. James Franco se však nakonec objevil i potřetí a naposled v seriálu, který ve své závěrečné sezóně pozabíjel více postav, než v kdejaké gangsterce (samozřejmě i zde gangsteři jsou). 8 dílů bylo určitě optimálních, ačkoliv se ani tentokrát HBO nevyvarovalo hodinových dílů a sem tam bych krátil. Závěrečný medailonek byl ovšem přesnou ukázkou toho, jak zakončovat seriály. Tři sezóny plně postačily a ani ty to neměly pravděpodobně vzhledem ke sledovanosti jisté. | S1: 4/5 | S2: 4/5 | S3: 4/5 | ()
Galerie (191)
Zajímavosti (4)
- The Deuce je slangový výraz pre 42 druhú ulicu v New Yorku. Tak isto je to odkaz autorov na "dvojicu", v seriáli vystupujú dvaja bratia - dvojičky, ktorých hrá James Franco. (_marduk_)
- Vzhledem k tomu, že se děj točí kolem pornoprůmyslu a je tedy plný erotickýh scén, byla na plac přizvána koordinátorka intimity. Ta hercům pomáhala, aby během choulostivého natáčení nebyli ve stresu. (cmenda)
- Herec, který hraje postavu Bobbyho (Chris Bauer) řekne, že je předák. Tuhle roli si zahrál i v seriálu The Wire - Špína Baltimoru (od r. 2002), kde hrál Franka Sobotku. (Zek)
Reklama