Reklama

Reklama

Z této cesty se nikdo nevrátí takový, jaký na ni vyšel... Osadník Thomas Dunson spolu s nalezencem Matthewem vybuduje v Texasu vlastní dobytkářské impérium. Půda, na které se usadil, je pro chov skotu ideální, avšak stádo více než devíti tisíc kusů dobytka je třeba jednoho dne dopravit k obchodníkům. Nejbližší známá železniční stanice se nachází v Missouri. Cesta trvá několik měsíců a je plná nástrah. Dunson a jeho muži bojují s Indiány, se suchem, s deštěm, s obtížným terénem i s vlastní únavou. Z Dunsona se postupem času stane ješitný tyran, který nepřipustí jiný názor než svůj. Právě díky své paličatosti dosáhl všech úspěchů. Teď však chce zastřelit každého kovboje, který je proti jeho rozhodnutí. A tak přichází čas, kdy se mu postaví i jeho nejbližší přítel, Matthew… Film Howarda Hawkse patří v žánru westernu k těm nejlepším. Velkolepé scenérie s dobytčím stádem tvoří pozadí příběhu o rivalství dvou mužů (ztvárnili je John Wayne a Montgomery Clift), z nichž každý prosazuje svou vůli jiným způsobem. Scénář filmu vznikl na základě článku v časopise Saturday Evening Post. (Česká televize)

(více)

Recenze (109)

novoten 

všechny recenze uživatele

Romantika, dobytek, pustina, indiáni, přestřelky, drsnost a tvrdí chlapi v překvapivě výživné směsi, která na své stáří ubíhá opravdu tryskem. Navíc John Wayne tu není jen prvoplánovou postavičkou, ale po psychologické stránce velmi hluboce propracovaným honákem se záplavou stinných stránek. Je ironií, že Hawks staví na hlavu klišé o správných kovbojích už v době jejich zlatého věku. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Srovnání remaku s originálem: Waynův western je tvrdší, chybí v něm užvaněnost, Dunson si půdu nekoupil, ale zabral ji mexickému zbohatlíkovi, který svůj majetek ovládá až odněkud zpoza Rio Grande. Hned na počátku přišel při útoku indiánů o svou snoubenku (tedy motiv se později opakuje u jeho chráněnce Matthewa), na jiném místě svedl skvěle natočenou obranu před útočícími indiány (úžasný záběr letícího hořícího šípu). V originálu chybí rasová zápletka (místo černocha je v tlupě indián), naopak je tu zajímavější (a velmi povedený) hudební motiv, výborná B&W kamera. Zajímavé je, že ani Hawks s Rossonem se nevyhnuli poměrně zšenštilému "červenému románku". Resultát: originál třikrát lepší remaku. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Boli doby, keď sa točili westerny westernovejšie, ako ktorékoľvek potom. V dnešných časoch ich už v ponuke nenájdeme. A preto sa treba vracať ďaleko do minulosti, hlboko do histórie filmu, aby sme našli kúsok, ktorý páchne špinou a potom kovbojov a honákov, dusia všadeprítomným prachom a ponúkajú notnú dávku hrdinstva a divokozápadného sentimentu. Tak ako RED RIVER. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Môj prvý Wayne. A už chápem, prečo je to meno zlepené s pojmom westernový žáner. Dobrodružné črty, zapojenie rozprávača na preskočenie zdĺhavých pasáží, štipka múdrosti, dávka napätia a poriadnej prestrelky robia pre mňa tento western jedným z najlepších, čo som videl. Krásne prérie, výborne sfilmované dobytčie scény. Ešte niečo? Áno, aj tá nenápadná mini-romantická zápletka sa nakoniec ukázala ako správny ťah. 85%. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

s týmito naozaj starými a pritom nepochybne hodnotnými westernami je to komplikované.... je to ako sledovať vrcholnú tvorbu stalinskej éry, kde sa človek snaží povzniesť nad ideológiu a byť objektívny..... maskulínne machovstvo podčiarkované vždy presnou muškou a cigaretami (sranda, že nikde som žiadneho cowboya nevidel si šúlať bágo, a pritom automaticky rolované cigarety sa objavili na trhu až v 1913 - Camel), patetické dialógy a monológy o spravodlivosti, hrdosti, priam megalomanské vnímanie všetkého ako výzvy - challenge, až neznesiteľná adorácia priebojnosti, životaschopnosti a sily, to všetko mi vadí asi rovnako ako sa pozerať na frenetické nadšenie a stádovitosť komunistických kolchozníkov alebo patetické ódy na totalitu, diktátorov a traktory..... oboje mi pripadá ako druh propagandy na vlastnú "way of life".... a napriek tomu, tak ako málokto dokáže odhodiť diela Ejzenštejna alebo Dovženka ako ideologický a dobový prežitok, tak isto máloktorí diváci (snáď iba zarputilí antiamerikanisti) nevidia aj vo filmoch Hawksa alebo Forda to, čo presahuje ich ideologické alebo dobové ukotvenie.... osobne, o takmer 10 rokov starší Stagecoach sa mi páčil ešte viac, ale v tomto Hawksovom počine, ktorý stavia na dobrom námete podchytenom skvelou ústrednou dvojicou je zase viac psychológie (človek vníma postupné "zhusťovanie atmosféry" v parte, stále viac sporov s "veliteľom", jeho tvrdošijnú, až bláznovsky neústupnú povahu, no zároveň aj pragmatickú túžbu dosiahnuť vytýčený cieľ za každú cenu - tak ako ho život naučil) a "masívnych scén" (zábery na tie stáda dobytka mali v sebe "elektrizujúci náboj" - tuším sa zo mňa stáva redneck :-) ...dokonca som ten film - naozaj iba náhodou - sledoval v klasickej flanelovej košeli "made in Oklahoma" :) .... P.S. aj keď cítim k priekopníckym filmom náležitú úctu, farba a širokouhlá kamera svedčia neskorším westernom oveľa viac ()

Galerie (112)

Zajímavosti (20)

  • Před zahájením natáčení se uvažovalo o barevném natáčení, ale Howard Hawks došel k závěru, že příběhu bude více slušet černobílá. Nicméně o několik desítek let později vznikla barevná verze filmu. (sator)
  • Během natáčení spousta lidí onemocněla nebo byla zraněna. Howard Hawks byl hospitalizován po kousnutí stonožkou, John Wayne chytil silnou rýmu, Joanne Dru si prošla chřipkou. (facojurka)
  • Film se dotočil v roce 1946, ale premiéra přišla až za dva roky, z části kvůli právním problémům s Howardem Hughesem, který tvrdil, že je snímek stejný jako film Psanec (1943). (facojurka)

Reklama

Reklama